Pierwszy dzień w nowej pracy może być jednym z najbardziej ekscytujących, a zarazem stresujących momentów w życiu zawodowym. To czas pełen możliwości, ale również chwil, gdy łatwo o popełnienie gafy, która może rzutować na dalsze relacje z kolegami z pracy czy przełożonymi. Po sukcesie rekrutacji każdy nowy pracownik podczas pojawienia się w firmie chce zaprezentować się jak najlepiej i dokłada starań, aby wszystko wyszło idealnie. W artykule przyjrzymy się najczęstszym błędom, których można się dopuścić na starcie nowej ścieżki kariery i podpowiemy, jak ich uniknąć. Nasz poradnik pozwoli płynnie przejść przez pierwsze dni w nowym miejscu pracy i położyć fundament pod długotrwały sukces zawodowy.
Spis treści:
Pierwszy dzień w pracy - jakich 6 błędów unikać, aby wypaść dobrze?
Na co zwracać uwagę podczas pierwszego dnia pracy?
Stres przed nową pracą - jak go pokonać?
Pierwszy dzień w pracy - jakich 6 błędów unikać, aby wypaść dobrze?
Początek nowej pracy to wyjątkowo stresujący moment w życiu każdej osoby. Chcemy zrobić dobre pierwsze wrażenie, aby zostać pozytywnie odebranym. Jednak towarzyszące emocje związane z nowym miejscem, zespołem, ilością przekazywanych informacji oraz chęć zaprezentowania się z jak najlepszej strony sprawiają, że łatwo popełnić błędy, które będą rzutowały na to, jak zostaniemy odebrani przez pracodawcę oraz pozostałe osoby z teamu. Poniżej przedstawiamy czego najlepiej unikać, aby dać sobie szansę na zbudowanie dobrych relacji w nowym miejscu pracy.
Spóźnienie do pracy
Jednym z najczęściej popełnianych błędów, który może rzucić cień na pierwszy dzień w nowej pracy, jest spóźnienie. Punktualność jest cichym komunikatem o Twojej odpowiedzialności i szacunku do czasu innych. Aby uniknąć tego faux pas, zadbaj o to, by dzień przed rozpoczęciem pracy sprawdzić rozkład jazdy komunikacji miejskiej lub zaplanować trasę dojazdu samochodem, uwzględniając potencjalne korki i miejsce parkingowe. Rozważ wyjście z domu z dodatkowym zapasem czasu, który może okazać się zbawieniem w przypadku nieoczekiwanych opóźnień. Pierwsze wrażenie jest trudne do zamazania, dlatego lepiej unikać spóźnienia, by na starcie pokazać się z najlepszej strony.
Nie wychodź przed szereg. Przyjmij rolę obserwatora
Twoim celem pierwszego dnia jest wtopienie się w nowe środowisko pracy, niedominowanie nad nim. Warto przyjąć rolę obserwatora - słuchaj uważnie i ucz się od innych, zamiast od razu próbować błyszczeć inicjatywą. Zbyt szybkie wychodzenie przed szereg może być odbierane jako brak pokory lub próba narzucenia swoich metod pracy zespołowi, który ma już ugruntowane procedury. Pozwól sobie na naturalne włączenie do grupy i zrozumienie wewnętrznych dynamik, zanim zaczniesz proponować zmiany lub nowe pomysły. To podejście pozwoli Ci lepiej zrozumieć swoje miejsce w strukturze firmy i zbudować solidne fundamenty pod przyszłe sukcesy.
Zapoznaj się z naszą ofertą szkoleniową
Zapisz się na szkolenia otwarte z komunikacji
Nie wymądrzaj się i nie wytykaj błędów
Choć naturalne jest pragnienie zaprezentowania swoich umiejętności i fachowej wiedzy, istotne jest, aby nie popaść w pułapkę przemądrzałości. Zamiast forsować swoje metody i wytykać błędy, otwórz się na wiedzę, którą mogą Ci zaoferować nowi współpracownicy. W tym szczególnym czasie, zamiast dążyć do tego, aby być postrzeganym jako ekspert, staraj się być obserwatorem. Zadawaj pytania i angażuj się w dialog, pokazując, że jesteś gotów nauczyć się czegoś nowego, zamiast tylko pouczać innych. Taka postawa nie tylko uchroni Cię przed byciem postrzeganym jako arogancki, ale również przysporzy Ci szacunku w oczach nowego zespołu.
Nie poruszaj trudnych tematów ze współpracownikami
W pierwszym dniu nowej pracy istotne jest, aby nie angażować się w dyskusje na trudne czy kontrowersyjne tematy ze współpracownikami. Niezależnie od tego, czy chodzi o politykę, religię czy inne osobiste przekonania, takie rozmowy mogą szybko prowadzić do nieporozumień lub konfliktów. Lepiej prowadzić small talk dotyczący bezpiecznych tematów, bez pogłębiania na siłę znajomości.
Mówienie zamiast słuchania
Mówienie, zamiast słuchania może sprawić wrażenie, że lekceważysz wiedzę i doświadczenie twoich nowych kolegów. Zamiast szybko włączać się do dyskusji, daj sobie czas na zrozumienie kontekstu pracy, poznanie zespołu oraz przyswojenie metod i procedur obowiązujących w firmie. Twoje pierwsze zadanie to przyswajanie wiedzy, nie jej podawanie. Aktywnego słuchania można nauczyć się podczas szkoleń z efektywnej komunikacji z elementami inteligencji emocjonalnej.
Nie staraj się na siłę zaprzyjaźnić ze współpracownikami
Podczas pierwszego dnia pracy naturalne jest chęć nawiązania pozytywnych relacji z nowymi kolegami i koleżankami, ale równie ważne jest, aby nie przekraczać granic i nie starać się na siłę zdobyć ich sympatii. Pokaż się jako otwarta i pomocna osoba, ale pozwól również innym na zachowanie własnej przestrzeni. Nadmierna próba zjednywania sobie ludzi może prowadzić do odwrotnego efektu.
Na co zwracać uwagę podczas pierwszego dnia pracy?
Podczas pierwszego dnia pracy kluczowe jest zachowanie równowagi między pewnością siebie a pokorą. Należy zwrócić uwagę na kulturę organizacyjną, obserwować sposób komunikacji i interakcji między pracownikami. Ważne jest, aby aktywnie słuchać i zadawać pytania, które wykażą nasze zaangażowanie i chęć nauki.
Podczas pierwszego dnia w nowym środowisku łatwo ulec pokusie bycia pasywnym i jedynie przyjmować, to co dzieje się dookoła nas. Jednak już podczas pierwszych godzin pracy warto pokazać postawę proaktywną. Nie bez znaczenia jest zwrócenie uwagi na detale, takie jak dress code, etykieta biurowa i przerwy na lunch. Dzięki temu lepiej będziemy mogli zaadaptować się do nowego środowiska. Przykładaj wagę do nawiązywania pierwszych relacji z nowymi kolegami, jednak pamiętaj, aby nie forsować za szybko zbyt bliskich kontaktów.
Stres przed nową pracą - jak go pokonać?
Stres związany z rozpoczęciem nowej pracy jest naturalnym uczuciem, lecz istnieją skuteczne metody, by go zminimalizować. Jedną z nich są profesjonalne szkolenia otwarte i szkolenia zamknięte oferowane przez AVENHANSEN. Szczególnie polecamy:
- szkolenie stres w miejscu pracy i w życiu prywatnym
- szkolenie automotywacja i radzenie sobie ze stresem
- szkolenie zarządzanie stresem i kontrola emocji
- szkolenie zarządzanie stresem. Jak radzić sobie w trudnych sytuacjach zawodowych oraz prywatnych i nie tracić motywacji do działania
Uczestnictwo w takich kursach pozwala nie tylko na rozwój kompetencji, ale także na budowanie pewności siebie poprzez lepsze zrozumienie oczekiwań oraz wymagań nowego miejsca pracy.
Przeczytaj na naszym blogu również:
- Jak poradzić sobie z chronicznym zmęczeniem w pracy? Wskazówki i porady
- Employee experience - czym jest? Jak zarządzać doświadczeniami pracowników?
- Na czym polega syndrom gotującej się żaby w pracy? Jak sobie z nim radzić?
Maciej Firlit
O autorze:
Założyciel i Prezes Zarządu AVENHANSEN Sp. z.o.o. z ponad 20-letnim doświadczeniem w branży szkoleniowej. Przeszedł wszystkie szczeble kariery zawodowej od sekretarza, przez HR-Managera, po Dyrektora i Prezesa Zarządu. Duży nacisk kładzie na wysoką jakość obsługi klienta. Jego liberalne podejście do zarządzania, bazujące na partnerstwie, słuchaniu innych i dyscyplinie jakościowej, przyczyniło się do sukcesu firmy AVENHANSEN. Jest precyzyjny, nie akceptuje półśrodków i dróg na skróty. Prywatnie największą radość czerpie z podróżowania i obcowania z naturą.
Więcej informacji: Maciej Firlit