Jak zbudować i utrzymać zaufanie w pracy? 6 sposobów

Jak zbudować zaufanie w miejscu pracy?Pozytywne środowisko pracy ma kluczowe znaczenia dla poprawy wydajności i zadowolenia pracowników. Jednym z aspektów kultury firmy, mającym duży wpływ na zwiększone zaangażowanie w wykonywane obowiązki, jest zaufanie do miejsca pracy i innych osób. Jego budowanie wśród menedżerów, współpracowników i personelu jest ważne, nie tylko ze względu na panującą atmosferę, ale także wskaźnik retencji. W tym artykule dowiesz się, jak zbudować i utrzymać zaufanie w miejscu pracy. Zapraszamy do lektury.

 

Spis treści:

Zaufanie w biznesie - dlaczego jest takie ważne?

Jak budować zaufanie w miejscu pracy?

Szkolenia ze współpracy i komunikacji w zespole

Zaufanie w biznesie - dlaczego jest takie ważne? 

Budowania zaufania w firmie ma istotne znaczenie, jeśli chcesz odnieść sukces jako pracownik, menedżer lub skuteczny lider. Wysoki jego poziom między personelem a kierownictwem zapewni wyższe zaangażowania pracowników, pomoże w zmniejszeniu stresu i wypalenia. Wpływa także na pobudzenie kreatywności i chęć współdziałania dla dobra projektu. Co więcej, w czasach pracy zdalnej zaufanie jest spoiwem, które pomaga utrzymać zespół razem i wspólnie się rozwijać. 

Zwykle pierwszym krokiem jest budowanie relacji. Szefowie oraz kierownicy często muszą przeprowadzać trudne rozmowy z podwładnymi. Jeśli wygłaszają konstruktywną krytykę, ale brakuje im zaufania, rozmowa będzie znacznie trudniejsza. Odwrotnie jest, gdy dana osoba czuje się bezpiecznie i pewnie. W takiej sytuacji będzie świadoma, że wyrażona opinia, ma na celu zwrócenie uwagi i nie jest złośliwa. 

Jak budować zaufanie w miejscu pracy?

Na zaufanie w środowisku zawodowym trzeba długo pracować, podejmując odpowiednie działania. Nic nie dzieje się automatycznie. 

1. Słuchaj więcej niż mówisz 

Jedną z najlepszych rzeczy, jakie manager może zrobić, aby zbudować zaufanie wśród współpracowników, jest spędzenie więcej czasu na słuchaniu niż mówieniu. Twoi pracownicy to wyjątkowe osoby, które mają własne pomysły i poglądy. Poproś ich, aby wypowiedzieli się, a kiedy to zrobią, szczerze słuchaj. To podstawa pozytywnych relacji w miejscu pracy, zbudowanych na wzajemnym zrozumieniu i zaufaniu. Aby poprawić swoje umiejętności w tym zakresie, dobrze jest poznać techniki aktywnego słuchaniaPamiętaj, że powinieneś być gotowy do wysłuchania zarówno pozytywnych, jak i negatywnych opinii oraz pokazać, że jesteś otwarty na inne zdanie, niezależnie od tego, czy się z nimi zgadzasz, czy też nie.

2. Konstruktywnie reaguj na problemy 

Osoba godna zaufania zawsze stara się pomóc ludziom, jeśli jest to możliwe i ma odpowiednie kompetencje. Zapytaj kolegów z zespołu o potencjalne kłopoty lub obecne frustracje. Unikaj krytyki, a zamiast tego dowiedz się, w czy mógłbyś jakoś pomóc w rozwiązaniu sytuacji. Jeśli wykonałeś już swoje zadania na dany dzień, tydzień lub miesiąc, możesz siedzieć i przeglądać internet lub udzielić wskazówek nowo zatrudnionym osobom czy też zaproponować wsparcie kolegom obciążonym dużą ilością obowiązków. 

3. Bądź szczery

Nawet jeśli jest to trudne, mów prawdę, a nie tylko to, co myślisz, że ludzie chcą usłyszeć. Każda relacja, zarówno ta zawodowa, jak i osobista opiera się na uczciwości. Jedno kłamstwo jest w stanie zrujnować długo budowane zaufanie i szacunek. Powinieneś także informować zespół o ważnych zmianach biznesowych. Nie będzie on Ci ufał, jeśli zaskoczysz ich, modyfikując różne procedury lub zachowując dla siebie istotne kwestie dotyczące zmian w miejscu pracy. 

4. Wywiązuj się ze swoich zobowiązań

Kiedy składasz obietnicę członkom zespołu, ważne jest, aby jej dotrzymać. Zasada ta dotyczy pracowników na różnych szczeblach. Tylko w takiej sytuacji będą mieć pewność, że mogą wzajemnie na siebie liczyć w celu dotrzymania terminów realizacji projektów. Warto unikać składania obietnic, których możesz nie być w stanie dotrzymać. 

5. Przyznaj się, gdy nie miałeś racji 

Chociaż widza specjalistyczna w pracy jest niezbędna, nie oznacza to, że nigdy nie popełnisz błędów. W rzeczywistości przytrafiają się one każdemu, a przyznanie się do nich informuje innych, że nie szukasz wymówek. Świadczy to nie tylko o pokorze, ale także stanowi doskonałą okazję do nauki dla całego zespołu. Przyznanie się do błędu jest także częścią bycia uczciwym. 

6. Często pytaj o opinie 

Gdy konsekwentnie prosisz współpracowników o opinie, dajesz im do zrozumienia, że cenisz ich kompetencje oraz zdanie i chcesz wziąć je pod uwagę. Kultura informacji zwrotnej daje innym osobom możliwość bycia wysłuchanym przez ich lidera. Częste proszenie o opinie gwarantuje, że członkowie zespołu są zaangażowani w rozwój i doskonalenie własnej kariery. Upewnij się, że zwracasz uwagę zarówno na mowę ciała, jak i na kontakt wzrokowy, pracując nad wzmocnieniem zaufania

 

Chcesz poprawić swoje umiejętności komunikacyjne i lepiej dogadywać się z pracownikami?

Zapoznaj się z ofertą szkoleń otwartych z komunikacji

 

Szkolenia ze współpracy i komunikacji w zespole 

Zwykle jedna osoba nie jest w stanie kontrolować poziomu zaufania do całej firmy, ale możesz to zrobić z członkami swojego zespołu. Każda relacja, czy to zawodowa, czy osobista opiera się na możliwości polegania na sobie. Jako zespół liczycie na siebie nawzajem, aby poradzić sobie z różnymi zdaniami. Twój sukces lub porażka w dużej mierze zależy od zdolności do wzajemnego zaufania. Wszystkie inne czynniki, takie jak produktywność, otwarta komunikacja, szacunek oraz zaangażowanie są tworzone pod wpływem tego elementu. Jeśli potrzebujesz więcej wskazówek, jak poprawić współpracę i lojalność wśród pracowników, zastanów się nad udziałem w szkoleniach otwartychszkoleniach zamkniętych oraz szkoleniach online organizowanych przez firmę AVENHANSEN. Pomocny może być kurs budowania zespołu poprzez komunikację, pracę zespołową i relacje lub szkolenie ze współpracy i komunikacji w zespole. W czasach wykonywania obowiązków zawodowych w formie hybrydowej lub zdalnej, warto także odbyć szkolenie z pracy w zespole rozproszonym

Przeczytaj na naszym blogu również:

Maciej Firlit

Maciej Firlit

O autorze:
Założyciel i Prezes Zarządu AVENHANSEN Sp. z.o.o. z ponad 20-letnim doświadczeniem w branży szkoleniowej. Przeszedł wszystkie szczeble kariery zawodowej od sekretarza, przez HR-Managera, po Dyrektora i Prezesa Zarządu. Duży nacisk kładzie na wysoką jakość obsługi klienta. Jego liberalne podejście do zarządzania, bazujące na partnerstwie, słuchaniu innych i dyscyplinie jakościowej, przyczyniło się do sukcesu firmy AVENHANSEN. Jest precyzyjny, nie akceptuje półśrodków i dróg na skróty. Prywatnie największą radość czerpie z podróżowania i obcowania z naturą.

Więcej informacji: Maciej Firlit

Beata Dyjak

Masz pytania? Porozmawiaj Dyrektor ds. rozwoju i realizacji projektów
515 212 449 bdyjak@avenhansen.pl Zadaj pytanie

Podobne artykuły

Jak zbudować i utrzymać zaufanie w pracy? 6 sposobów
Oceny: 0 z 5 z 0 głosów