To, w jaki sposób kandydaci odbierają proces rekrutacyjny w firmie, może mieć znaczący wpływ na ich decyzję o dołączeniu do zespołu, ale też na ogólny wizerunek firmy jako pracodawcy. Dlaczego jest to tak ważne? W erze mediów społecznościowych i portali oceniających pracodawców, doświadczenia kandydatów szybko stają się publiczne, kształtując opinię potencjalnych kandydatów na temat organizacji. Jeśli chcesz, aby Twoja firma była miejscem, w którym ludzie chcą pracować, zadbaj o Candidate Experience. Przeczytaj artykuł i dowiedz się jak budować pozytywne doświadczenia kandydata i dlaczego jest to ważne. Zapraszamy do lektury.
Spis treści:
Co to takiego Candidate Experience?
Dlaczego warto inwestować w pozytywny Candidate Experience?
Przeprowadzanie badań Candidate Experience w firmie
Jak zbudować pozytywne doświadczenia kandydata?
Co to takiego Candidate Experience?
Candidate Experience to złożony proces, obejmujący całość doświadczeń, jakie kandydat zbiera podczas poszukiwania pracy. Ten termin wykracza poza prostą rozmowę rekrutacyjną, obejmując etapy od przeczytania oferty pracy, zdobywanie informacji o pracodawcy, uczestniczenie w rekrutacji, aż po onboardingu w nowym miejscu pracy.
Kluczowym elementem Candidate Experience jest zbieranie informacji zwrotnej od kandydatów i wdrażanie jej. Chodzi o to, aby strategie HR były skonstruowane z myślą o realnych potrzebach kandydatów i ciągle nie powtarzać tych samych błędów. Taka praktyka nie tylko zwiększa satysfakcję potencjalnych pracowników, ale również pomaga przyciągnąć najlepsze talenty do firmy. W efekcie dobrze zarządzane doświadczenie kandydata może prowadzić do stworzenia silnej i pozytywnej marki pracodawcy, przyciągając jeszcze większą liczbę wartościowych kandydatów.
Dlaczego warto inwestować w pozytywny Candidate Experience?
Przeprowadzając szczegółowe badania i zarządzając całym procesem rekrutacji w sposób efektywny, firma może uzyskać wiele korzyści:
- pozytywny Candidate Experience sprawia, że firma jest lepiej postrzegana przez potencjalnych pracowników. Są oni bardziej skłonni do aplikowania, a nawet do zmiany obecnej pracy na oferowaną przez przedsiębiorstwo.
- Odpowiednia komunikacja w procesie rekrutacyjnym przekłada się na lepszą reputację firmy, co z kolei zwiększa szanse na przyciągnięcie doświadczonych specjalistów. Wykwalifikowani pracownicy mogą stać się motorem napędowym rozwoju przedsiębiorstwa.
- Dobre praktyki w zakresie Candidate Experience dostarczają cennych informacji na temat procesów rekrutacji, opinii kandydatów na temat firmy oraz porównań z innymi przedsiębiorstwami.
- Zbieranie feedbacku od kandydatów może być źródłem wiedzy, która pozwoli na podniesienie jakości procesu rekrutacji i usprawnienie innych aspektów działania przedsiębiorstwa.
- W dzisiejszym świecie mediów społecznościowych, negatywne doświadczenia mogą szybko zaszkodzić reputacji firmy. Dobre Candidate Experience pomaga zminimalizować to ryzyko.
Przeprowadzanie badań Candidate Experience w firmie
Zastanawiasz się jak zbadać wrażenia kandydata z doświadczeń rekrutacyjnych. Można to osiągnąć poprzez anonimowe ankiety wysyłane do osób po zakończeniu procesu, w których mogą oni ocenić swoje odczucia na różnych etapach - od aplikacji po rozmowy kwalifikacyjne. Ważne jest, aby pytać o konkretne aspekty procesu, takie jak jasność komunikacji, przejrzystość procedur, interakcje z pracownikami firmy oraz ogólne wrażenia. Analiza zebranych danych pozwala zidentyfikować mocne strony oraz obszary wymagające poprawy, co umożliwi dostosowanie strategii rekrutacyjnych tak, aby lepiej odpowiadały na potrzeby i oczekiwania kandydatów.
Poznaj naszą bogatą ofertę szkoleniową
Jak zbudować pozytywne doświadczenia kandydata?
Znalezienie odpowiedniego pracownika to duże wyzwanie dla wielu korporacji. Dlatego budowanie pozytywnego doświadczenia kandydata (Candidate Experience) wymaga strategicznego podejścia, które obejmuje różne aspekty procesu rekrutacji:
Stworzenie odpowiedniego ogłoszenia
Dokładne określenie wymagań i oczekiwań w ogłoszeniu pozwala skupić się na kandydatach, którzy rzeczywiście spełniają kryteria, zmniejszając tym samym czas potrzebny na przeglądanie aplikacji. Dalszy proces selekcji staje się zatem bardziej wydajny i skoncentrowany. W przypadku korzystania z formularzy aplikacyjnych online, ważne jest, aby były one zaprojektowane w sposób intuicyjny i proste w użyciu. Powinny zawierać pytania skoncentrowane na najważniejszych aspektach, które są istotne dla danej roli w organizacji. Ogłoszenie zawierające odpowiednie informacje to ważny etap z perspektywy pozyskania odpowiednich kandydatów.
Zaproszenie na rozmowę
Zadzwoń, aby ustalić wygodny dla obu stron termin spotkania, a następnie wyślij e-mail z potwierdzeniem, zawierającym wszystkie niezbędne informacje. W wiadomości powinny znaleźć się dokładne dane dotyczące miejsca spotkania, w tym wskazówki dojazdu. W ten sposób komunikacja z kandydatem będzie pokazywała zaangażowanie firmy w jego pozyskanie, a także ułatwi mu dotarcie na czas.
Przebieg procesu rekrutacyjnego
Rozmowa rekrutacyjna to proces, który wymaga od rekrutera empatii i zrozumienia różnorodności ludzkich osobowości. Niektóre osoby mogą odczuwać silny stres podczas rozmów kwalifikacyjnych, co powinno być zawsze brane pod uwagę. Doświadczony rekruter potrafi szybko dostosować się do sytuacji, niezależnie od tego, czy ma do czynienia z osobą ekstrawertyczną, czy też bardziej introwertyczną. Aby rekrutacja i selekcja przebiegały sprawnie i zakończyły się sukcesem, warto wiedzieć, jak odpowiednio przygotować cały proces. Pomóc w tym może uczestnictwo w szkoleniach otwartych, szkoleniach zamkniętych lub szkoleniach online organizowanych przez AVENHANSEN. Szczególnie polecamy szkolenie nowoczesne narzędzia i techniki rekrutacji i selekcji.
Przeczytaj również artykuł: 10 najdziwniejszych pytań zadawanych podczas rozmów o pracę i nie popełniaj tych samych błędów w procesie rekrutacyjnym.
Przyjazne środowisko podczas rozmów kwalifikacyjnych
Należy zadbać o to, aby kandydaci czuli się komfortowo i swobodnie wyrażali swoje myśli i opinie. Można to osiągnąć poprzez ciepłe przywitanie, uprzejmą konwersację oraz zapewnienie, że rozmowa ma charakter dwustronny, a nie tylko oceniający. Small talk jest doskonałym sposobem, aby na chwilę odciągnąć uwagę od nadchodzących wyzwań i umożliwia płynne przejście do głównych punktów rozmowy. Warto też podać agendę spotkania, wyjaśniające krok po kroku, jak będzie ono przebiegać.
Ważne jest również, aby przedstawić kulturę firmy w sposób autentyczny, podkreślając wartości organizacji. Dzięki temu kandydaci mogą lepiej zrozumieć, czy pasują do firmy, a to będzie mieć przełożenie w ich decyzji o dołączeniu do zespołu.
Szybka i konkretna informacja zwrotna
Każdy kandydat, który poświęcił czas na aplikację i uczestnictwo w rozmowie kwalifikacyjnej, zasługuje na jasną i rzetelną informację zwrotną. To oznacza, że po każdym etapie rekrutacji, niezależnie od tego, czy jest to przesłanie CV, test kompetencji, czy rozmowa, powinien otrzymać informację o swoich wynikach i dalszych krokach. Ważne jest, aby ta informacja była przesłana możliwe szybko, ale także był konkretna i konstruktywna. Zamiast ogólnikowych stwierdzeń, warto dostarczyć spersonalizowaną wiadomość, która pomoże kandydatowi zrozumieć, dlaczego decyzja była taka, a nie inna, oraz co może poprawić w przyszłości.
Przeczytaj na naszym blogu również:
- Co to jest i jak działa autosabotaż w pracy?
- Ambicja - pomaga czy przeszkadza w pracy?
- Na czym polega syndrom gotującej się żaby w pracy? Jak sobie z nim radzić?
Maciej Firlit
O autorze:
Założyciel i Prezes Zarządu AVENHANSEN Sp. z.o.o. z ponad 20-letnim doświadczeniem w branży szkoleniowej. Przeszedł wszystkie szczeble kariery zawodowej od sekretarza, przez HR-Managera, po Dyrektora i Prezesa Zarządu. Duży nacisk kładzie na wysoką jakość obsługi klienta. Jego liberalne podejście do zarządzania, bazujące na partnerstwie, słuchaniu innych i dyscyplinie jakościowej, przyczyniło się do sukcesu firmy AVENHANSEN. Jest precyzyjny, nie akceptuje półśrodków i dróg na skróty. Prywatnie największą radość czerpie z podróżowania i obcowania z naturą.
Więcej informacji: Maciej Firlit