Sztuka mówienia „nie”

Odmawianie nie jest proste, zwłaszcza dla osób empatycznych, które naturalnie są skłonne do niesienia pomocy. Jeśli ulegną swoim wrodzonym odruchom i będą pomagać zawsze, kiedy zostaną o to poproszone, znajdą się ludzie, którzy zaczną wykorzystywać ich dobre serce. Dlatego warto jest nauczyć się mówić „nie”, ale tak, aby nie raniło to innych.
 
O asertywności

Asertywność jest cechą, wrodzoną lub wyuczoną umiejętnością odmawiania. Kiedy ktoś prosi nas o wykonanie zadania, które nie jest nam na rękę, powinniśmy odmówić niezależnie od okoliczności. Tymczasem wielu z nas uważać może, że tak nie wypada i zgadza się na wzięcie na swoje barki kolejnych obowiązków, na przykład kosztem prowadzonego życia osobistego, rodziny lub swoich pasji. W efekcie wyświadcza przysługę innym, którzy skrupulatnie i z zimną krwią mogą to wykorzystywać.

Nie należy jednak utożsamiać asertywności wyłącznie ze sztuką mówienia „nie”. Osoby asertywne nie muszą być nieprzyjacielskie, egocentryczne i wykazywać się egoizmem we wszelkiej podejmowanej aktywności.
 
Czy wiesz że...?

Zwykle asertywność idzie w parze z umiejętnością aktywnego, uważnego słuchania. Osoby, którym przypisuje się taką cechę są gotowe do wypracowania kompromisów, a nawet mogą pójść na ustępstwa względem innych, jeśli tylko nie będą do niczego zmuszane.

Mądre dbanie o własne interesy

Na pierwszym miejscu zawsze powinniśmy stawiać obiektywne dobro własne i dobro najbliższych nam osób. Niemniej bardzo często trudno ocenić, jaka decyzja będzie właściwa. Asertywność bardzo ważna jest w świecie biznesu, dla właścicieli firm, menagerów czy kierowników i handlowców oraz przedstawicieli handlowych. W relacjach z kontrahentami i partnerami biznesowymi asertywność będzie przekładała się na mądre dbanie o własne interesy, przy poszanowaniu interesów drugiej strony. Dzięki temu można kształtować obraz biznesmena o żelaznych zasadach, który uprzejmie, lecz stanowczo potrafi odmawiać, jeśli jest taka konieczność. Będzie on wykazywał postawy właściwe dla budowania pozytywnych, zdrowych relacji z pracownikami, wspólnikami i kontrahentami.

W negocjacjach asertywność przejawia się w tym, że obie strony dążą do konsensusu i efektu dobrego dla wszystkich. Nie jest przy tym istotne, czy doprowadzimy do tego punktu stosując metody przedstawione przez nas czy przez drugą stronę negocjacji. Ważne jest, aby umieć bronić swojego stanowiska, będąc otwartym na dobre pomysły innych osób. Biznesmen powinien wiedzieć, jak komunikować się podczas spotkań formalnych ze swoimi partnerami i klientami i w jaki sposób zareagować, jeśli ktoś próbuje wywrzeć na nim presję.

Tego wszystkiego można się nauczyć. Wystarczy zapisać się na odpowiedni kurs, którego przykładem jest szkolenie „Sztuka asertywności”. Dzięki niemu można nabyć cenne umiejętności społeczne, w szczególności przydatne w życiu zawodowym. 

 

Zapraszamy na szkolenie: Sztuka asertywności

 

Sztuka mówienia „nie”
Oceny: 0 z 5 z 0 głosów