Nie umiesz powiedzieć „nie”? Naucz się asertywności i zmień swoje życie

Sztuka odmawiania polega na tym, aby jak najlepiej dbać o swoje interesy i własne dobro, jednocześnie nie raniąc innych i będąc przyjaznym dla otoczenia. Często nie wiemy, jak odmówić skutecznie i nie wywołać negatywnego wrażenia. Bycie asertywnym przydaje się jednak w wielu sytuacjach i warto dowiedzieć się, jak „pięknie mówić nie”.

 

Na czym to polega?

 

Asertywność nie można rozważać wyłącznie w kategoriach odmawiania. To ogólny sposób komunikacji z otoczeniem, jaki jest właściwy dla osób stanowczych, zdecydowanych, świadomych swojej wartości i pewnych siebie. Bycie asertywnym oznacza bezpośrednie i uczciwe wyrażanie prawdziwych uczuć, emocji, postaw i opinii. Nie polega to na obrażaniu innych i wywoływaniu negatywnego wizerunku danej osoby. Trzeba zachować właściwy balans pomiędzy dyplomacją, empatią i właśnie asertywnością.

 

Cecha charakteru czy wyuczona umiejętność?

 

Wiele osób twierdzi, że od dziecka są asertywni. Nie jest to do końca prawdą, ponieważ asertywność nie jest cechą charakteru, dlatego nie jest wrodzona. Jest postawą, pewnym wzorcem zachowań, który możemy skutecznie naśladować. Asertywności uczymy się przez całe życie i stajemy się perfekcyjni w jej zastosowaniu dzięki kolejnym, indywidualnym doświadczeniom, w których mogliśmy przetestować dotychczas zdobytą wiedzę teoretyczną.

 

Uwaga!

 

Jeśli dotąd nie wykazywaliśmy zachowań asertywnych - nic straconego! Możemy się ich nauczyć, a najlepiej w tym celu wziąć udział w szkoleniach, kursach i warsztatach, albo w spotkaniach z coachem, które otworzą nam nowe perspektywy zachowań. Musimy wiedzieć od podstaw, na czym asertywność polega. Nie jest to manipulacja zachowaniami innych, ani bycie osobą nieuczynną, egoistyczną i interesowną. Umiejętność asertywnego komunikowania się z innym można budować w pierwszej kolejności poznając, jak wyglądają i na czym polegają reakcje nieasertywne.

 

Asertywności przeczą takie cechy i postawy, jak:

  • uległość,

  • nadmierna łagodność,

  • rezygnacja z własnych potrzeb i praw,

  • nadmierna empatia,

  • chęć przypodobania się innym.

  • agresja,

  • manipulacja.

 

Aby być asertywnym, trzeba znać własną wartość i w codziennym postępowaniu mieć na uwadze zarówno własne dobro, jak i szacunek do osób, z którymi mamy styczność. Musimy respektować uczucia, postawy, prawa i pragnienia drugiej osoby, ale bez ulegania jej zachciankom czy zbyt wygórowanym prośbom. Nie możemy poddawać się zachowaniom agresywnym i manipulacjom. Trzeba je jednak umieć trafnie rozpoznać, co również jest elementem zachowania asertywnego.

 

Asertywność czy bycie niegrzecznym?

 

Często mylone są te dwie postawy. Bycie asertywnym nie oznacza, że zawsze i każdemu musimy odmawiać swojej pomocy, dążąc po przysłowiowych „trupach” do wyznaczonego celu. Nie musimy zachowywać się bez szacunku i wszędzie doszukiwać się manipulowania naszymi działaniami. Zachowanie asertywne nie jest uległe, agresywne i niegrzeczne, ale wzmacnia poczucie własnej wartości i buduje trwałe relacje z innymi osobami. Będąc asertywnym, nie dajemy się wykorzystywać, niemniej możemy pomagać przyjaciołom i znajomym, jeśli uznamy, że rzeczywiście tego potrzebują, a nasza pomoc nie spowoduje, że zrezygnujemy ponownie z realizacji swoich marzeń i potrzeb.

Wbrew pozorom, asertywne postawy przy wykonywaniu pracy zawodowej przynoszą liczne korzyści. Ułatwiają sprawną komunikację ze współpracownikami, przełożonymi i klientami. Zmniejszają ryzyko powstawania konfliktów oraz ich liczbę, sprzyjając osiąganiu celów biznesowych. Dana osoba staje się bardziej usatysfakcjonowana z wykonywanej pracy. Poprawia się jej samoocena, nie jest zagrożona w takim stopniu wypaleniem zawodowym i unika życia w permanentnym stresie. W ten sposób można zadbać w pełniejszy sposób o swoją kondycję zdrowotną.

 

Nie tylko odmawianie

 

Osoby asertywne nie tylko potrafią asertywnie odmawiać, nie raniąc innych i nie wpędzając się w poczucie winy, ale też umieją asertywnie prosić o to, czego potrzebują. Muszą zakładać przy tym, że osoba, do której zwracają się po przysługę, ma prawo odmówić. Jeśli z niego skorzysta, nie mogą mieć do niej pretensji.

Przy odmawianiu innym w asertywny sposób, nie można podawać zbyt wielu argumentów uzasadniających naszą decyzję.

 

 

Zapraszamy na szkolenie:

Efektywne zarządzanie sobą w czasie z elementami asertywności

Aleksandra Bilińska

Masz pytania? Porozmawiaj Manager ds. Organizacji Szkoleń
515 212 448 abilinska@avenhansen.pl Zadaj pytanie

Podobne artykuły

Nie umiesz powiedzieć „nie”? Naucz się asertywności i zmień swoje życie
Oceny: 3 z 5 z 47 głosów