Trening asertywności - program szkoleniowy
MODUŁ 1. Wprowadzenie do zagadnień komunikowania się
- proces komunikacji i jego etapy
- znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej
- techniki i narzędzia skutecznego porozumiewania się.
MODUŁ 2. Zasady skutecznej komunikacji, jako element zasadniczy w efektywnych kontaktach w organizacji
- autoanaliza własnego stylu komunikowania się
- błędy w komunikacji
- bariery komunikacyjne
- etapy tworzenia kontaktu interpersonalnego
- komunikacja bezpośrednia a komunikacja telefoniczna.
MODUŁ 3. Asertywność w kontaktach z ludźmi. W zgodzie z sobą i w dobrych stosunkach z innymi - koncepcja zachowań asertywnych
- pojęcie asertywności - co to jest asertywność
- jak być asertywnym, twoje własne prawa
- kiedy decydujesz się być asertywnym
- typy zachowań: zachowania agresywne, uległe, asertywne
- budowanie komunikatów „ja” jako podstawa asertywnego wyrażania opinii, sądów i emocji
- dlaczego boimy się powiedzieć "nie" - co nas powstrzymuje w przyjmowaniu postawy asertywnej
- samoocena wypływająca z asertywnego traktowania samego siebi (poczucie własnej wartości a postawa asertywna).
MODUŁ 4. Co to znaczy szanować ciebie i siebie - co się stanie jak wyrazimy zgodę lub odmówimy
- umiejętność odmawiania i przyjmowania odmowy
- umiejętność argumentowania
- obrona przed manipulacją
- przyjmowanie ocen negatywnych i pozytywnych, reagowanie na formy krytyki
- udzielanie konstruktywnej informacji zwrotnej
MODUŁ 5. Jak zachować asertywność w kontaktach z "trudnymi ludźmi". Jak być asertywnym?
MODUŁ 6. Istota i typy konfliktów. Rodzaje konfliktów ze względu na uczestników.
MODUŁ 7. Teoria sytuacji konfliktowych według Lewina.
MODUŁ 8.Główne źródła konfliktów:
MODUŁ 9. Zniekształcenia postrzegania występujące w konflikcie
MODUŁ 10. Dynamika konfliktu- fazy:
-
poprzedzająca
-
prowokacji
-
eskalacji
-
konfrontacji
MODUŁ 11. Style zachowania się przy opanowywaniu konfliktów - właściwe zachowanie w sporze. Konsekwencje sztywnego stosowania poszczególnych stylów.
MODUŁ 12. Techniki asertywnych zachowań
a) nie chodzi o to co mówisz, ale jak to robisz.
MODUŁ 13. Stawanie się osobą asertywną - ćwiczenia na asertywność w pracy i nie tylko
a) wskazówki dotyczące wdrożenia nabytych umiejętności w praktyce
b) wyznaczanie własnych celów
c) asertywne myślenie
d) asertywność to umiejętność, której można się nauczyć poprzez trening asertywności.