Zasady savoir-vivre w pracy, biznesie i życiu codziennym

IndoorZdarza się, że o regułach savoir-vivre’u myślimy jak o zakazach i nakazach, przez które czujemy się skrępowani. Zasady dobrego wychowania ograniczają niektórych na tyle, że nie udaje im się zachowywać naturalnie. Nieliczni zdają sobie sprawę z tego, jak bardzo savoir-vivre potrafi ułatwić życie, a tylko garstka potrafi umiejętnie wykorzystywać reguły etykiety na co dzień. Każdy, kto miał okazję w swoim życiu nauczyć się zasad dobrego wychowania, wie, że te techniki nas nie krępują – wręcz przeciwnie, dzięki sformalizowanym regułom postępowania mamy poczucie bezpieczeństwa, zapewniają nam one świadomość własnej wartości, a także gwarantują, rzadki w XXI wieku, luksus bycia sobą.

Zasady savoir-vivre’u w życiu zawodowym i prywatnym

Etykieta w biznesie

Czym jest etykieta, wie każdy, kto chce być uważany za człowieka z klasą. Zasady biznesowego savoir-vivre’u to nie tylko wiedza o tym, jak zachować się podczas wystawnej kolacji z partnerami biznesowymi, w jakiej kolejności przedstawić zaproszonych gości przełożonemu lub też na kogo widok wstać, żeby się przywitać. Istotne jest również stosowanie się do reguł dobrego wychowania podczas negocjacji biznesowych.

Opanowanie reguł komunikacji w życiu zawodowym okazuje się bardzo ważne dla zainicjowania i podtrzymywania dobrych kontaktów z klientami czy kontrahentami. Znajomość savoir-vivre’u przekłada się na efektywność prowadzonych interesów. Uśmiech, odpowiednia postawa ciała, gestykulacja, umiejętność odpowiedniego reagowania na sygnały werbalne i mowę ciała - wszystko to ma znaczenie podczas rozmów biznesowych.

Savoir-vivre w pracy

Znajomość reguł dobrego wychowania pozwala na swobodną, a przede wszystkim efektywną komunikację w miejscu pracy - zarówno, jeśli chodzi o rozmowy na koleżeńskim gruncie, jak i negocjacje z przełożonymi. Aby zobrazować rolę zasad savoir-vivre’u w miejscu pracy, posłużmy się poniższym przykładem.

Pewien pracownik nieświadom zasad posługiwania się zwrotami grzecznościowymi codziennie wszystkich witał radosnym: „Witam!”. Począwszy od sekretarki, a skończywszy na swoich przełożonych. Gdyby przeczytał książkę o stosowaniu zwrotów powitalnych lub odbył odpowiednie szkolenie, wiedziałby, w jakich sytuacjach to słowo znajduje zastosowanie. Zwrot „witam” można zastosować wyłącznie w momencie witania się z osobami, które zajmują niższą pozycję względem nas (powitanie tymi słowami przełożonego może mieć zatem dla pracownika przykre konsekwencje). Najbardziej odpowiednim zwrotem powitalnym w miejscu pracy jest zwykłe „dzień dobry”.

Savoir-vivre w stosunkach międzynarodowych

Polska gościnność znana jest na całym świecie. Polacy słyną ze swojej wylewności, spontaniczności w zachowaniu oraz niekiedy nadmiernej chęci „pokazania się”. Tego rodzaju bezpośredniość nie zawsze jednak świadczy o dobrym smaku. Przyjęcie gości w siedzibie firmy, biznesowy obiad, uroczystości, bankiety, konferencje i spotkania branżowe sprawiają często wiele problemów osobom, które nie potrafią zrezygnować z nadmiernej wylewności.

Savoir-vivre przy stole w restauracji

Savoir-vivre bardzo wielu osobom kojarzy się z zasadami zachowania się przy stole. I słusznie, bowiem reguły te stanowią jeden z istotnych elementów szeroko pojętej etykiety. Rozwój cywilizacji spowodował, że tak prosta rzecz, jaką jest spożywanie posiłków, przekształciła się w swoisty rytuał i sztukę. Brak odpowiedniej wiedzy na temat zasad zachowania się przy stole i wynikająca z tego nieporadność bywają bardzo krępujące. Nieumiejętne posługiwanie się sztućcami czy niechlujne spożywanie posiłków jest widoczne na pierwszy rzut oka. Konsekwencje braku ogłady w tym zakresie mogą być różne - włącznie ze zniechęceniem osób uczestniczących we wspólnym posiłku do podtrzymywania z nami relacji. Jeśli chcemy nauczyć się postępować zgodnie z zasadami savoir-vivre’u, pamiętajmy, że sposób zachowania się przy stole wiele mówi o człowieku i jego kulturze osobistej.

Etykieta w życiu prywatnym

Savoir-vivre jest przede wszystkim umiejętnością kierowania się zasadami uprzejmości, szacunku i tolerancji. To także umiejętność stosowania adekwatnych do danej sytuacji słów i zwrotów oraz odpowiednia autoprezentacja podczas rozmów i spotkań. Cechy takie jak cierpliwość czy empatia są kluczem do tajemnicy właściwego zachowania się. Człowiek, który chce uchodzić za osobę ,,z klasą” powinien być zrównoważony i posiadać zintegrowaną osobowość. Dobrze, jeśli potrafi też odnaleźć się w kłopotliwych sytuacjach i umie radzić sobie z osobami, które moglibyśmy nazwać „trudnymi przypadkami”. Zasady etykiety opierają się na wrażliwości na potrzeby innych. Dobre maniery to nic innego jak sztuka życia, a znajomość zasad savoir-vivre’u w dużej części dostarcza wiedzy na temat tego, jak postępować na co dzień.

Po co nam zasady dobrego wychowania w codziennym życiu?

Co daje nam opanowanie umiejętności z zakresu savoir-vivre’u? Wspomniana „klasa” to umiejętność dopasowania się do okoliczności, w których akurat się znaleźliśmy. Człowiek o wysokiej kulturze osobistej potrafi odpowiednio zinterpretować położenie i emocje innych ludzi, interesuje się nimi, wyraża chęć zrozumienia współrozmówców (zarówno w życiu codziennym, jak i w biznesie czy pracy). Zasady dobrego wychowania towarzyszą nam dwadzieścia cztery godziny na dobę, siedem dni w tygodniu. Opanowanie reguł savoir-vivre’u daje nam też pewną ulgę – wiedząc, jak należy postępować w określonych sytuacjach, działamy według wyuczonych, sprawdzonych i powszechnie akceptowanych wzorców. Aprobata innych osób, zyskana dzięki uprzejmości oraz grzeczności, dodatkowo sprawia, że czujemy satysfakcję i siłę do podejmowania kolejnych wyzwań.

Biznesowy savoir-vivre dla pokolenia Y

Savoir-vivre według młodego pracownika

Socjolog Marian Korzeniowski zauważył, że podejście do pracy młodych osób ciągle ulega zmianie. Pokolenie Y, współcześnie wchodzące na rynek pracy, to ludzie wychowani w dobie komputerów i Internetu. Sprawnie funkcjonują w świecie wirtualnym. Stronią od ręcznego pisania, czytania papierowych książek. W ich ręku możemy zobaczyć smartfony, laptopy, czy tablety. W sieci odnajdują odpowiedzi na dręczące ich pytania. Preferują zadaniowy, projektowy system pracy, który nie zawsze idzie w parze z zasadami savoir-vivre’u. Przedstawiciele pokolenia Y wychodzą z założenia, iż liczy się wyłącznie ich zaangażowanie. Nie lubią podporządkowywać się hierarchii służbowej, dlatego bez skrępowania zwracają się per ty do swojego przełożonego, skracają dystans w kontaktach z klientami czy nie uznają dress code’u.

Etykieta to przeżytek? Nie w pracy!

Osoby kończące studia często mają problem z dostosowaniem się do realiów i wymagań biurowych, korporacyjnych. Tymczasem, rozpoczynając nową pracę, powinniśmy się pokazać z jak najlepszej strony. Nowa osoba w firmie jest obserwowana zarówno przez współpracowników, jak i kontrahentów. Przychylność kolegów z pracy oraz zaufanie przełożonych zdobywa się nie tylko sumienną pracą, ale także obyciem i zachowaniem adekwatnym do sytuacji. Umiejętność stosowania zasad savoir-vivre’u w miejscu pracy jest na wagę złota.

Prawo do błędów - podstawowa zasada savoir-vivre’u

Wszyscy popełniamy błędy - to stwierdzenie banalne, ale nietracące na aktualności. Każdy z nas, ucząc się nowych umiejętności, popełnia pomyłki. Podobnie jest z przyswajaniem zasad dobrego wychowania. Błędy i wpadki podczas nauki reguł savoir-vivre’u są nieuniknione - najważniejsze to umieć je naprawić, a także wyciągnąć z nich wnioski na przyszłość. Jeśli znaleźliśmy się w krępującej sytuacji, nie wpadajmy w panikę, wręcz przeciwnie - wykorzystajmy ten moment. Zobaczmy, jak reagujemy w niekomfortowym położeniu. Dzięki temu łatwiej zrozumiemy swoje reakcje i zachowania. Co więcej, znając swoje słabości, będziemy mogli nad nimi pracować, stosując odpowiednie techniki panowania nad emocjami. Pozwoli nam to poszerzać wachlarz swoich atutów i zyskać wiarę w siebie.

 


 

 

Powrót do strony z artykułami

 

 


 

Aleksandra Bilińska

Masz pytania? Porozmawiaj Manager ds. Organizacji Szkoleń
abilinska@avenhansen.pl Zadaj pytanie

Podobne artykuły

Zasady savoir-vivre w pracy, biznesie i życiu codziennym
Oceny: 0 z 5 z 0 głosów