Artykuł: Marketing - kluczem do sukcesu

Z czym kojarzy nam się marketing? Z pewnością dla przeciętnego zjadacza chleba jest to reklama. Dla osób prowadzących firmy powyższe hasło powinno oznaczać jednak znacznie więcej. Tak naprawdę elementów marketingu jest bardzo wiele i nie może wśród nich zabraknąć kwestii związanych z :

 

  • ofertą przedsiębiorstwa w zakresie sprzedaży produktów (towarów czy usług)
  • klientem firmy
  • konkurencją
  • strategią działania
  • misją i celom firmy

Osoba, która dopiero zastanawia się nad założeniem własnej działalności gospodarczej, gro czasu poświęca na zastanawianie się jaki produkt, czy usługę będzie mogła zaproponować na rynku. Prawda jest zaś taka, że nie jest to w istocie kwestia najistotniejsza. Dlaczego? Rynek aż topi się pod nadmiarem produktów. Wydaje się wręcz, że nie ma już takich przedmiotów, które nie zostały wynalezione, i których nie można byłoby zakupić. Co więc zrobić, aby nasz produkt nie zgubił się w gąszczy wielu podobnych? Musimy postarać się tak go pokazać, zaprezentować, aby nasz klient poczuł, że to jest właśnie to, czego oczekiwał. Należy zatem zastanowić się nad wyglądem naszego towaru, jego estetyką, sprawnością technologiczną, funkcjonalnością, jak również bezpieczeństwem oraz ceną. Jak można sprawić, że klient będzie pożądał właśnie naszej usługi? Skorzystamy oczywiście z reklamy i promocji. Mało, który produkt jest tak unikatowy bądź genialny, aby obronić się samemu. Zresztą nawet jeśli udałoby nam się wpaść na coś tak świetnego, tak czy siak musielibyśmy jakoś rozpropagować naszą usługę. Promocja produktu może zatem polegać właśnie na reklamie, budowaniu pozytywnego wizerunku firmy, czy chociażby sprzedaży bezpośredniej. Jej elementy zależą tylko i wyłącznie od nas i w gruncie rzeczy wszystkie chwyty są dozwolone, co potwierdzają chociażby reklamy pokazywane w telewizji.

Musimy pamiętać także o innej, jak istotnej kwestii. Otóż uwaga, uwaga, proszę o skupienie, ponieważ to co napiszę stanowi podstawę działań marketingowych każdej firmy na rynku. W marketingu nigdy nie liczy się tak bardzo sam produkt, jak może być ważny klient, do którego kierujemy nasz target. Marketing bowiem jest przecież procesem rozumienia, zauważania, określania i zaspokajania potrzeb klientów. Na nic więc zda się najbardziej nawet wymuskana przez nas usługa, jeśli okaże się, że nie ma na nią żadnych zainteresowanych.

Ale to jeszcze nie wszystko. Kolejnym, ważnym elementem, którego nie można pominąć, jest konkurencja. Zawsze należy przyjrzeć się otoczeniu, w jakim zamierzamy pracować. O sukcesie działań może stanowić nawet czas, czy miejsce, w którym otwieramy nasz biznes. Nie wystarczy mieć pomysł, na rozpoczęcie działalności piątego punktu ksero w naszej okolicy. Musimy być świadomi, że takie usługi już istnieją na rynku, wziąć pod uwagę ceny widniejące u konkurencji i zastanowić się czy i ewentualnie czym przyciągniemy do nas potencjalnych klientów. Reasumując należy dokonać analizy możliwych zysków i strat, zagrożeń i szans wynikających z naszego pomysłu.

Przejdźmy teraz do strategii firmy, czyli działań, planów jakie możemy podjąć, aby dość do postawionych sobie celów. Znajdziemy tutaj wiele różnych możliwości, których wybór zależy od sytuacji, w jakiej znajduje się nasze przedsiębiorstwo.

Co powinniśmy wziąć pod uwagę:

  • czy priorytetem jest dla nas jak najdłuższe utrzymanie produktu na rynku, który jest mało przyjazny
  • czy chcemy rozwijać, a potem utrzymać mocną pozycję firmy na rynku
  • czy chcemy poprawić wizerunek naszego produktu, usług, które są słabsze od konkurencyjnych
  • czy chcemy jeszcze jak najwięcej zyskać w sytuacji, gdy wiemy, że interes trzeba będzie zamknąć, bądź wycofać oferowany produkt

Oczywiście nasza strategia może ewaluować, ponieważ sytuacja rynkowa ma to do siebie, że jest zmienna i nawet po dłuższym okresie stagnacji można spodziewać się zwrotów akcji. Pozostał nam już tylko jeden element do omówienia: misja i cele firmy, które bezpośrednio wiążą się z poprzednim podpunktem. Co jest tutaj najistotniejsze? Planowanie zarówno długo jak i krótko terminowe. Czasami właściciele firm popełniają błąd, polegający na spychaniu celów firmy na dalszy plan myśląc, że najważniejsze jest jakoś utrzymać się na rynku, a cele w niczym tu nie pomogą. Otóż nic bardziej mylnego. Każda firma musi mieć dokładnie wyznaczone zadania, tak aby mieć do czegoś dążyć i aspirować. Dokładne ustalenie celów pozwala również usystematyzować działania pracowników przedsiębiorstwa i zniwelować poczucie chaosu, jakie z pewnością pojawi się w przypadku nie ustalenia planu działania.

Cóż można poradzić na zakończenie? Chyba takim elementem spójnym dla wszystkich naszych działań powinien być nawyk nie bagatelizowania żadnego z elementów, procesów w naszej firmie i na rynku, po którym się poruszamy. Ciągle słyszymy, że kluczem do sukcesu jest marketing i reklama. Jak najbardziej zgodzę się z tym stwierdzeniem pod warunkiem, że dodamy do niego jeszcze konieczność permanentnego analizowania sytuacji biznesowej, w której się obracamy.

 

 

Zapraszamy na szkolenie z marketingu

 


 

 

Powrót do strony z artykułami

 

 

 


 

 

Artykuł: Marketing - kluczem do sukcesu
Oceny: 3 z 5 z 24 głosów