Marketing małych firm - jak prowadzić działania marketingowe w małym przedsiębiorstwie?

Jak prowadzić skuteczny marketing w małej firmie?Marketing nowoczesny, istniejący także pod nazwą trade marketing, skupia się nie tylko na tych największych spółkach, ponieważ to właśnie w korporacjach i dużych przedsiębiorstwach istnieją wyodrębnione komórki czy działy, dbające o budowanie strategii i planów marketingowych. Te małe, często rodzinne firmy, nie mają tyle szczęścia, i wypracowują wszystko same. W niniejszym artykule skupimy się nad tym, jak prowadzić działania marketingowe w małej firmie. Zapraszamy do lektury.
 
 
 

 

Spis treści: 

Co to jest marketing dla małych firm?

Marketing dla małych firm obejmuje działania pozwalające właścicielom niewielkich przedsiębiorstw na promowanie swoich produktów lub usług w celu zwiększenia sprzedaży, przyciągnięcia nowych klientów i budowania świadomości marki. Może obejmować takie działania marketingowe, jak: reklama, marketing treści, public relations, e-mail marketing, działania SEO, marketing w mediach społecznościowych, event marketing. Podstawę tych działań powinien stanowić odpowiedni plan marketingowy.

Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się: Co powinna zawierać skuteczna strategia marketingowa firmy

 

Chcesz w idealny sposób zaplanować swoje działania marketingowe w małej firmie?

Zapisz się na szkolenia otwarte z marketingu

 

Czym jest trade-marketing i dlaczego jest tak ważny w przypadku małych firm?

Sukces przedsiębiorstwa opiera się na pojęciu ,,trade-marketing". Jest to strategia biznesowa skupiająca się na optymalizacji relacji i działań pomiędzy producentem a kanałami dystrybucji, takimi jak hurtownie, detaliści, czy dystrybutorzy. Celem trade-marketingu jest zwiększenie popytu u dystrybutora, hurtownika, czy sprzedawcy detalicznego, a nie bezpośrednio u konsumenta końcowego. Trade-marketing koncentruje się na budowaniu silnych relacji z partnerami handlowymi i dystrybutorami. Obejmuje to negocjowanie warunków sprzedaży, promocji, ekspozycji produktów i innych działań wspierających sprzedaż. Trade-marketing jest szczególnie ważny dla małych firm z kilku powodów:

  • budowanie relacji z dystrybutorami - małe firmy często nie mają tak szerokiego zasięgu ani zasobów jak duże korporacje, dlatego budowanie silnych relacji z dystrybutorami i detalistami jest kluczowe. Trade-marketing pomaga w nawiązywaniu i utrzymywaniu tych relacji, co jest niezbędne dla efektywnej dystrybucji produktów;

  • zwiększanie widoczności produktu - w konkurencyjnym środowisku szczególnie ważne jest, aby produkty małych firm były rozpoznawalne i atrakcyjne dla konsumentów. Trade-marketing pomaga w odpowiedniej prezentacji towarów w punktach sprzedaży (merchandising), co może znacząco wpłynąć na sprzedaż;

  • zwiększenie konkurencyjności - poprzez efektywny trade-marketing, małe firmy mogą zwiększyć swoją konkurencyjność na rynku, stając się bardziej atrakcyjnymi dla dystrybutorów i detalistów, co z kolei przekłada się na lepszą dostępność ich produktów dla konsumentów.

Jak skutecznie zaplanować strategię marketingową w małej firmie?

Organizacja marketingu w firmie to nic innego jak obserwacja i właściwe rozpoznanie potrzeb klientów, ich preferencji i upodobań. Duże firmy nie mają większych problemów ze stosowaniem odpowiednich narzędzi do badań rynku, ale co z tymi, którzy prowadzą jednoosobowe działalności, nie mają specjalistów od marketingu oraz opracowanych strategii?

Segmentacja rynku

Raczkującemu przedsiębiorcy doradza się zazwyczaj segmentację rynku. Polega ona na dostosowaniu działalności i usług do konkretnej, wybranej wcześniej grupy klientów, do których łatwiej będzie dopasować i dobrać produkt, poprzez fakt, że nie trzeba będzie uogólniać działań, tak aby spodobały się wszystkim. Po pierwsze jeszcze się taki nie urodził, co by wszystkim dogodził a poza tym, jeśli proponowana przez nas usługa odniesie sukces wśród wybranej grupy klientów, to nic nie będzie stało na przeszkodzie aby po lekkim zmodyfikowaniu i delikatnej kosmetyce, nie skierować jej do kolejnego targetu.

Wzbudzenie potrzeby posiadania produktu lub usługi

Marketing małych i średnich przedsiębiorstw powinien opierać się na jeszcze jednym filarze, a mianowicie właściciele tychże firm muszą mieć wciąż na uwadze, że rynek zalany jest wręcz różnego rodzaju produktami i samo wypuszczenie kolejnej usługi to za mało. Należy się bowiem skupić na wywołaniu u klienta potrzeby zakupienia danego przedmiotu, tak aby nie zginął on w gąszczu podobnych bądź wręcz tożsamych. W tym celu można wykorzystać różne techniki. Jedną z nich może być uświadomienie konsumentów, że brakuje im czegoś w życiu, co może być uzupełnione przez dany produkt. Ważne jest także tworzenie silnej więzi z klientami, co może zwiększyć ich zaangażowanie w markę i produkty.

Ustalenie strategii cenowej

Ważnym elementem marketingu jest również cena, która wyraża wartość produktu. I wcale nie sztuką jest ustalić zaniżoną kwotę, tylko po to aby zachęcić potencjalnych nabywców. Ba, taki zabieg może wręcz wywołać odwrotne skutki i spowodować, że klienci nie kupią takiego produktu. Jak to możliwe? Proponowanie ceny zdecydowanie niższej niż za podobnego typu usługi, może wywołać podejrzliwość i niepewność, czy oferowany towar jest na pewno pełnowartościowy oraz godny zaufania. Ustalając cenę, musimy zatem przekonać potencjalnych kupców, że jest ona adekwatna do oferowanych przez nas usług, nie szokuje ani tym, że jest za niska, ani za wysoka.

Wybór odpowiednich kanałów dystrybucji 

Budowa planu marketingowego w małej firmie, obok strategii cenowej, powinna uwzględniać również kanały dystrybucji. Należy zastanowić się nad formą prezentowania, sprzedaży oraz dostarczenia produktu. Jest to zazwyczaj dość długa i pełna zakrętów droga, którą warto dobrze wcześniej przeanalizować, tak aby podejmowane przez nas działania były opłacalne. Dystrybucja towarów może odbywać się za pośrednictwem wielu kanałów, zarówno stacjonarnych, jak i internetowych (na stronie www, za pośrednictwem mediów społecznościowych czy platform marketplace, np. Allegro).

Promocja towarów i usług

Istnieje jeszcze jedna kwestia ściśle skorelowana ze słowem marketing, a mianowicie promocja. Jej głównym zadaniem jest informowanie potencjalnych klientów o posiadanej przez nas ofercie oraz zachęcanie do jej zakupienia. Można tutaj zastosować różne narzędzia trade marketingowe takie jak: reklama, marketing ukryty, Internet w sprzedaży, czy chociażby sprzedaż osobistą.  Możliwości jest rzeczywiście wiele, warto jednak rozważyć i przemyśleć ich zastosowanie, tak aby nasze działania nie były chaotyczne i oderwane od rzeczywistości. Jeśli wchodzimy dopiero na rynek to podstawowa zasada, jaką należy się kierować to obserwacja działań tych, którzy istnieją w branży już od jakiegoś czasu.

 

Prowadzisz małą firmę? Chcesz wykorzystać potencjał marketingu, by dotrzeć do odbiorców?

Zapisz się na szkolenia otwarte z marketingu

 

Szkolenia z marketingu polecane małym firmom

Szkolenia zamknięte z marketingu mogą stanowić nieoceniony zasób dla małych firm, które dążą do zwiększenia rozpoznawalności marki wśród konsumentów. Odpowiednio dobrane szkolenia stanowią klucz do efektywnego wykorzystania dostępnych narzędzi marketingowych i strategii. Małym firmom w szczególności polecamy takie szkolenia, jak:

Każde z tych szkoleń dostosowane jest do specyficznych potrzeb i możliwości małych przedsiębiorstw, oferując praktyczne porady i narzędzia, które można od razu wdrożyć w działalność firmy.

 

Przeczytaj na naszym blogu również:

 
Marketing małych firm - jak prowadzić działania marketingowe w małym przedsiębiorstwie?
Oceny: 3 z 5 z 37 głosów