Niezależnie od faktu, czy jesteś małym przedsiębiorcą, czy szefem działu wielkiego koncernu, niejednokrotnie stajesz przed koniecznością nie tylko zwalniania pracowników czy redukcji etatów, ale przede wszystkim - pozyskania nowych kandydatów do pracy.
Jeszcze niedawno kwestie rekrutacji traktowane były po macoszemu, jednak na szczęście takie nastawienie z czasem uległo zmianie. Obecnie rekruterzy czy też szefowie zastanawiają się, jak najlepiej znaleźć pracownika. Podstawową kwestią, którą rozważają, jest pytanie, czy powinni skorzystać z rekrutacji wewnętrznej, czy zewnętrznej.
Z naszego tekstu dowiesz się:
- na czym polega rekrutacja zewnętrzna i wewnętrzna,
- jakie są techniki rekrutacji zewnętrznej,
- jakie są metody rekrutacji wewnętrznej,
- jakie są wady i zalety rekrutacji zewnętrznej i wewnętrznej,
- którą formę rekrutacji wybrać.
Rekrutacja zewnętrzna i wewnętrzna pracowników - na czym polegają obie metody?
Rekrutacja wewnętrzna prowadzona jest wewnątrz firmy - poinformowane o niej są wyłącznie osoby pracujące w danym przedsiębiorstwie. Rekrutacja zewnętrzna polega na poszukiwaniu przyszłych zatrudnionych poza obrębem danej firmy. Do najczęściej stosowanych metod tego rodzaju rekrutacji zaliczymy przede wszystkim:
- ogłoszenia w mediach (zazwyczaj gazetach),
- korzystanie z bazy CV zostawianych przez kandydatów w firmie;
- pomoc biur pośrednictwa pracy, urzędów pracy;
- targi pracy, dni otwarte;
- rekomendacje osób zatrudnionych w firmie.
Poznaj naszą ofertę szkoleniową
Szkolenia otwarte dla działu personalnego
Popularne techniki rekrutacji zewnętrznej - przegląd
Zamieszczanie ogłoszeń
Ogłoszenia z pewnością dotrą do szerokiego grona odbiorców oraz są stosunkowo niedrogie. Ponadto anons z logiem firmy stanowi dla przedsiębiorstwa również pewnego rodzaju reklamę, a poszukiwanie nowych osób do pracy świadczy, iż firma stale się rozwija. Z drugiej strony nigdy nie mamy pewności, czy ktoś na nasze ogłoszenie zareaguje, a zgłaszająca się osoba rzeczywiście odpowiada profilowi kandydata, którego poszukujemy.
Tworzenie bazy CV
Własna baza CV jest bardzo dobrym pomysłem, ponieważ mamy w tym przypadku gwarancję, że kandydatom rzeczywiście zależy na pracy właśnie w naszym przedsiębiorstwie (ponieważ, pomimo braku ogłoszonej rekrutacji, dana osoba złożyła u nas podanie).
Pomoc instytucji/agencji
Urzędy Pracy z pewnością posiadają dużą bazę kandydatów, a poza tym są nieodpłatne dla pracodawców. Niestety, możemy się spodziewać, że osoby delegowane z UP nie będą spełniać wszystkich naszych kryteriów. Na rynku pracy panuje również pogląd, iż większość zarejestrowanych w urzędzie pracy to niewykwalifikowani pracownicy fizyczni, a nie zawsze takich osób poszukujemy. Lepszym pomysłem może być skorzystanie z biura pośrednictwa pracy - to instytucja specjalizująca się w pozyskiwaniu pracowników. Zazwyczaj agencja przedstawi nam wyselekcjonowanych przez siebie trzech kandydatów, z którego będziemy mogli wybrać tego najodpowiedniejszego.
Rekrutacja pracowników z polecenia
Referencje pracowników z pewnością nic nas nie będą kosztować, a do tego obecny pracownik, nie chcąc stracić w naszych oczach, nie poleci nam przecież kogoś niekompetentnego. Z drugiej jednak strony, polegając na tej metodzie, możemy przeoczyć jakąś ,,perełkę” z zewnątrz. Zdarza się również, że osoba zatrudniona w taki sposób nie sprawdzi się, co może prowadzić do niesnasek z człowiekiem, który ją polecił. Dni otwarte to świetna promocja firmy i zachęta do odwiedzenia przez kandydatów naszych skromnych progów. Co więcej, pracodawca czy rekruter mają możliwość podejrzeć, jak potencjalny kandydat zachowuje się w sytuacji półformalnej, niekoniecznie będąc świadomym, że jest obserwowany czy oceniany. Wadą metody jest fakt, że nie mamy żadnej pewności czy aplikanci się pojawią, a nawet jeśli, to czy nie przyszli jedynie na degustację darmowych przystawek.
Metody i techniki wewnętrznej rekrutacji pracowników
Podczas szukania odpowiedniego pracownika możemy skorzystać z rekrutacji wewnętrznej otwartej, która polega na jawnych poszukiwaniach, to znaczy umieszczeniu informacji o wakacie w newsletterach, ulotkach zakładowych, na tablicy ogłoszeń. Tym sposobem dajemy każdemu z pracowników szansę na zgłoszenie swojej aplikacji. Zaletą metody jest fakt, że osoby zatrudnione mają namacalny dowód, iż w firmie rzeczywiście mają możliwość awansować oraz rozwijać się. Co więcej, sam pracodawca również może czerpać z awansu swojego pracownika, ponieważ ma wówczas pewność, że nie będzie tracił cennego czasu na wdrażanie nowej osoby na dane stanowisko oraz zapoznanie jej ze specyfiką pracy w przedsiębiorstwie.
Niekiedy możemy się również spotkać z rekrutacją wewnętrzną zamkniętą, która nie dociera do wszystkich zatrudnionych. W takim przypadku to pracodawca selekcjonuje najlepszego kandydata wśród pracowników, a odpowiedniej osobie proponuje awans czy przeniesienie. Zaletą opisywanej metody jest szybkość i duże prawdopodobieństwo trafionej decyzji. Rekrutacja wewnętrzna zamknięta w przeciwieństwie do otwartej pozwala na zniwelowanie rywalizacji wśród pracowników, która z pewnością mogłaby się pojawić, gdyby nowy wakat został ogłoszony na forum.
Sprawdź naszą ofertę szkoleniową
Szkolenia otwarte dla działu personalnego
Rekrutacja wewnętrzna i zewnętrzna - wady i zalety
Rekrutacja wewnętrzna
Zalety:
- zmniejszona rotacja osób zatrudnionych;
- istotny motywator dla pracowników;
- skrócony czas wdrażania kandydata na nowe stanowisko i szybsze budowanie efektywnych zespołów;
- dowartościowanie pracowników, przekonanie zatrudnionych o byciu ważnymi dla pracodawcy;
- krótki czas rekrutacji;
- brak kosztów rekrutacji.
Wady:
- możliwa rywalizacja, zazdrość wśród pracowników;
- prawdopodobna stagnacja, brak innowacyjności, jaką mogłaby wprowadzić osoba z zewnątrz;
- swoiste zamykanie się przedsiębiorstwa na nowości - kandydat z rynku mógłby przynieść do firmy nowe pomysły, propozycje udoskonaleń.
Rekrutacja zewnętrzna
Zalety:
- nie powoduje stagnacji, tworzenia się grupy zamkniętej;
- możliwość pozyskania osób innowacyjnych, wdrażających nowe pomysły;
- prawdopodobieństwo znalezienia świetnego fachowca z zewnątrz, który dopełni zespół osób już zatrudnionych.
Wady:
- dość wysokie koszty rekrutacji;
- ryzyko wyboru niewłaściwej osoby, która się nie sprawdzi;
- możliwe trudności w adaptacji nowo zatrudnionego;
- dość długi czas rekrutacji.
Rekrutacja wewnętrzna czy zewnętrzna - na którą się zdecydować?
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie - forma rekrutacji powinna zostać dostosowana do profilu przedsiębiorstwa, charakteru stanowiska i innych czynników, które należy uwzględnić, aby znaleźć kandydata pasującego do określonego zakresu obowiązków. Jeszcze przed podjęciem decyzji o tym, w jaki sposób dotrzemy do przyszłego pracownika, warto zapoznać się z nowoczesnymi narzędziami efektywnej rekrutacji. Pomogą one w przeprowadzeniu skutecznego procesu rekrutacyjnego, czyli takiego, który pozwala wyłonić najlepszego na dane stanowisko pracownika.