Odpowiedni rytm pracy

Doskonale wszyscy zdają sobie zapewne sprawę z tego, jak ważna jest praca w sposób harmonijny, jednostajny, niczym niezakłócony. Praca w sposób „rwany” lub „skokowy”, potrafi mocno wyczerpać człowieka oraz w ten sposób rzadko jest się w stanie cokolwiek doprowadzić coś do szczęśliwego końca. Praca w sposób jednostajny stanowi natomiast przyjemne doznanie, gdyż wysiłek jest równomiernie rozłożony w czasie, a nasze samopoczucie dodatkowo jest polepszane wyraźnie pozytywnymi wynikami pracy w czasie jej trwania. Każdy kiedyś doświadczył tego uczucia, gdy wszystko samo nam się układało, a praca szła szybko i sprawnie. Dzięki nałożeniu się na siebie wielu pozytywnych czynników, takich jak odpowiedni biorytm, dobra dieta, regularne wysypianie się i odpowiednie planowanie kolejnych kroków, możemy wypracować w sobie najlepszy dla naszej osobowości rytm pracy.


Brak odpowiedniego rytmu może odbijać się niezwykle negatywnie, zarówno na wykonywanej pracy jak i na życiu osobistym. Przeważnie brak rytmu spowodowany jest brakiem konsekwencji i systematyczności w podejściu do swoich obowiązków. Zbyt często w takim wypadku podejście do tego zagadnienia wygląda tak, że wpierw odkładamy jakiś mało przyjemny obowiązek dalej i dalej w czasie, na kolejne dni. Dni zamieniają się w tygodnie, tygodnie w kolejny miesiąc. Aż ostatecznie okazuje się, że na wykonanie danej pracy zostało nam kilka dni. Wtedy pod wpływem presji rwiemy się do pracy, która zaczyna dominować w naszym codziennym życiu. Zamiast rozłożyć sobie całą pracę na wygodne, niewielkie elementy, z poradzeniem których nie mielibyśmy problemu, jesteśmy zmuszeni do załatwienia wszystkiego „na wczoraj”. Nie trzeba przypominać, że to odbija się na wszystkim negatywnie – na naszym zdrowiu, na naszych najbliższych, czy też na naszym samopoczuciu. Skutkiem tego jest też obniżenie jakości samej też pracy -  robienie czegoś na szybko z pewnością nie sprzyja sprawowaniu odpowiedniej kontroli nad szczegółami.
Aby pracować efektywniej, w sposób bardziej harmonijny i ogólnie – z większą satysfakcją, warto poznać sposoby wpływania na swoje ciało i zależności, jakim jest ono podległe. Te zależności to ogólnie sytuacje życiowe, które wpływają na nas w określony sposób. Gdy jesteśmy czymś bardzo poddenerwowani, na przykład z powodu nieoczekiwanego uszkodzenia samochodu, którego naprawa będzie nas kosztowała dużo pieniędzy i zdrowia, jesteśmy bardziej podatni na popadanie w zniechęcenie lub irytację. Zaczynanie wtedy pracy nad jakimś istotnym przedsięwzięciem może nie być dobrą decyzją z powodu właśnie naszego negatywnego nastawienia. To oczywiście jeden tylko przykład z puli codziennych doświadczeń. Nagromadzenie negatywnych sytuacji odbija się na nas pod postacią różnych stanów, które w połączeniu nie pomagają nam w efektywnej pracy. To z pewnością zależy od charakteru danego człowieka. Jedni radzą sobie ze stresem lepiej niż inni, są bardziej odporni i w ciężkich sytuacjach łatwiej im odnaleźć rytm do pracy. Nie rozbija ich koncentracji negatywne nastawienie, choć z pewnością muszą poświęcać więcej energii na działanie w takich warunkach.


Innym przykładem zależności, jakim podlegamy, jest biorytm. Najogólniej mówiąc, jest czas, gdy pracuje nam się lepiej niż kiedy indziej, i vice versa. Nasze predyspozycje do pracy są niekiedy większe, co sprzyja ogólnemu samopoczuciu. Warunki panujące w środowisku, takie jak temperatura, ciśnienie, długość dnia, oraz inne, mają na nas wpływ i w pewnym stopniu determinują naszą aktywność do pracy. Oczywiście niemądre by było w tym momencie planować swoje obowiązki według prognozy pogody, i pracować wyłącznie w czasie, gdy nasz organizm ma optymalne warunki do tego. Jednak jeżeli termin rozpoczęcia jakiejś pracy można z różnych przyczyn umieścić w okresie, gdy aura nam sprzyja, to jest to wtedy jak najbardziej rozsądna decyzja, aby pomóc sobie samemu. W praktyce sprowadza się to do zasady, że powinno się w sobie wypracować metodę rozpoznawania sygnałów płynących z naszego organizmu, z których jasno będziemy wiedzieć, czy mamy właśnie predyspozycje do efektywnej i skutecznej pracy.


Odpowiedni rytm pracy można uzyskać również poprzez dyscyplinę w postępowaniu ze swoimi obowiązkami. Zdecydowanie negatywny jest nawyk odkładania czegoś na później. Najczęściej najwięcej pracy poświęcamy na te rzeczy, które wydają nam się łatwe, co w konsekwencji prowadzi do tego, iż na sam koniec poświęcamy tej czynności zbyt dużo niepotrzebnej uwagi. Gdybyśmy bowiem w czasie optymalnych warunków „załatwili ” to zadanie, później nie musielibyśmy martwić się, czy zdążymy na czas. Kolejnym pozytywnym nawykiem jest dzielenie sobie pracy na kawałki, lecz takie, które w ogólnym rozrachunku nie różnią się bardzo poziomem skomplikowania i trudności. Jeżeli jakaś część zadania jest trudniejsza od innych, to dzielimy ją tak, abyśmy poświęcili jej więcej uwagi lecz w krótszym przedziale czasowym. Rytm pracy bierze się z dobrego planowania, systematyczności, konsekwencji w działaniu i patrzeniu na własne samopoczucie.
 

[MOBILE]

 


 

 

Powrót do strony z artykułami

 

 


 

AVENHANSEN Sp. z o.o. zezwala na kopiowanie i wklejanie na inne strony internetowe powyższego artykułu pod warunkiem dodania pod artykułem poniższego tekstu i dodania linka do tej strony:

Artykuł jest własnością firmy szkoleniowej AVENHANSEN Sp. z o.o.

Link do artykułu »

 


 

Podziel się spostrzeżeniami i przemyśleniami na temat opisywanego zagadnienia.

 

 
Odpowiedni rytm pracy
Oceny: 4 z 5 z 27 głosów