Nie od dziś wiadomo, że odpowiednia motywacja do pracy ma wpływ na to, jak wykonujemy powierzone obowiązki. Dzięki niej jesteśmy w stanie pracować szybciej i efektywniej jednocześnie. Gdy motywacji do pracy nie brakuje, obowiązki zawodowe przestają być przykrą koniecznością, a zaczynają dawać coraz to większą satysfakcję. Jakie czynniki wpływają na to, że nasza motywacja do pracy się zwiększa? Zachęcamy do lektury artykułu.
Spis treści:
Jak zwalczyć syndrom poniedziałku?
Co motywuje w pracy? Czynniki motywujące do pracy
Motywacja pozytywna i negatywna
Jak zwalczyć syndrom poniedziałku?
Z pewnością każdy z nas nieraz cierpiał na tzw. niedzielny syndrom poniedziałku. Co konkretnie kryje się pod tym pojęciem? Syndrom poniedziałku to powracający lęk przed pracą. Sytuacja, w której już po południu bądź wieczorem ostatniego dnia weekendu, dopada nas przygnębienie bądź zły nastrój. Jest to skutek myślenia o tym, że już jutro będzie poniedziałek, a to wiąże się z tym, że trzeba iść do pracy i wszystko zacznie się od nowa.
Co konkretnie wywołuje syndrom poniedziałku? Wszystko zależy od tego, na jakim stanowisku pracujemy: być może naszą bolączką jest notorycznie wzywający nas na rozmowy szef, który pyta i oczekuje wciąż to lepszych wyników, być może jest to namolny klient, którego nie do końca potrafimy rozszyfrować, a który ciągle czegoś od nas oczekuje. Każdy ma swoje małe koszmary, które skutecznie potrafią uprzykrzyć nam codzienną egzystencję. Czy jest jakieś remedium na powyższe kłopoty? Na szczęście tak. Motywacja to słowo klucz do odniesienia przez nas czy naszych pracowników sukcesu!
Jak wyzwolić motywację do pracy? Sprawdź nasze szkolenia!
Szkolenia otwarte z zarządzania
Czym jest motywacja do pracy?
Motywacja do pracy to w najprostszym ujęciu wszystkie mechanizmy, które napędzają nas do wykonywania powierzonych zadań. To ona sprawia, że osoba na danym stanowisku stara się wypaść jak najlepiej. Motywacja zawsze była i będzie ważna dla każdego przedsiębiorstwa - nadaje ona sens pracy pracownikom, dlatego też to na pracodawcy spoczywa obowiązek zadbania o dobrą motywację podwładnych. W dużym uproszczeniu polega ono na indywidualnym podejściu kierownika do pracownika, głębszym zastanowieniu się nad jego potrzebami i oczekiwaniami, a także zagwarantowaniem mu korzystnych warunków pracy. Motywacja jest ważną funkcją zarządzania zasobami ludzkimi.
Co motywuje w pracy? Czynniki motywujące do pracy
Istnieje kilka czynników, w których upatruje się motywację do pracy. Oto najważniejsze z nich:
Czynnik 1: Wysokie i stałe zarobki
Kiedy mowa o motywacji w pracy, pierwsza rzecz, jaka przychodzi nam do głowy, to wysokość wynagrodzenia. Nie ma co ukrywać - pieniądze są ważne, bo to dzięki nim możemy prowadzić życie na odpowiednim poziomie. Trudno się temu dziwić, ale prace podejmujemy przede wszystkim ze względów finansowych. Dlatego też wszelkie dodatkowe benefity w postaci premii czy bonusów są doskonałymi motywatorami do pracy.
Czynnik 2: Stabilne zatrudnienie
Stabilność zatrudnienia jest dla wielu osób niezwykle ważna. Brak obaw, czy kolejna umowa zostaje przedłużona, pozwala pracownikom czuć się pewnie i dobrze wywiązywać się z powierzonych zadań. Pracy wykonywana w ciągłym poczuciu niepewności nie jest tak wydajna, jak ta wykonywana w stabilnych warunkach zatrudnienia.
Czynnik 3: Atmosfera w miejscu pracy
Wielu z nas nie wyobraża sobie pracować w miejscu, którym nie lubi, gdzie ludzie są nudni albo nawet niemili dla siebie, gdzie pracodawca nie szanuje pracowników lub co gorsza - traktuje ich jak tanią siłę roboczą. Aby w danej firmie dobrze się pracowało, muszą panować dobre i życzliwe warunki zarówno wśród pracowników, jak i pomiędzy nimi a kierownictwem. Dobra atmosfera w pracy dla niektórych to priorytet przy wyborze pracy.
Czynnik 4: Możliwość rozwoju i awansu
Ciężko znaleźć osobę, która nie chciałby się rozwijać i stawać coraz lepszą w danej dziedzinie. Jeżeli firma organizuje szkolenia zamknięte dla pracowników i jednocześnie daje im możliwość rozwoju oraz podnoszenia swoich umiejętności, może w ten sposób doskonale motywować pracowników do działania i dalszego doskonalenia się. Inwestycja w rozwój pracownika na korzyści zarówno dla niego samego, jak i dla przedsiębiorstwa. Im pracownik jest lepiej wyszkolony, tym skuteczniej i szybciej wywiązuje się z powierzonych zadań.
Czynnik 5: Pasja i satysfakcja z pracy
Obowiązki, które sprawiają nam radość i zadowolenie oraz są zgodne z naszymi zdolnościami, wpływają na silną motywację do pracy. Świadomość, że realizujemy się w czymś, co sprawia nam przyjemność, powoduje, że chętnie rano wstajemy z łóżka i idziemy do pracy. Jeżeli człowiek nie lubi swojej pracy, szybko poczuje się wypalony zawodowo.
Czynnik 6: Pochwały
Pochwała i uznanie ze strony kierownictwa są dobrym motywatorem dla osób, które chcą stale się rozwijać i jak najlepiej wykonywać pracę. Oczywiście istnieje ryzyko, że taka osoba spocznie na laurach, ale nie warto z góry zakładać takiego scenariusza.
Czynnik 7: Możliwość wykazywania się kreatywnością
W pracownikach częstokroć tkwi duży potencjał kreatywności, niestety nie zawsze jej on wykorzystywany przez pracodawców. Środowisko, w którym pracujemy, musi pobudzać naszą ,,twórczość”, a nie ją hamować.
Motywacja pozytywna i negatywna
Te wszystkie wyżej wymienione kwestie kreują nas jako osoby zadowolone oraz spełnione w miejscu pracy, a powyższe czynniki stanowią nic innego jak motywację pozytywną. Nie oznacza to tym samym, że są to jedyne dostępne sposoby, które stosują kierownicy do pobudzania nas, jako pracowników. Okazuje się na przykład, że niektórzy starają się motywować osoby zatrudnione poprzez stwarzanie poczucia zagrożenia. Taka motywacja nazywana jest negatywną. Wówczas, wszystko opiera się na lęku oraz obawie, a decydenci próbują zagrozić, zniweczyć to, co w naszej dotychczasowej karierze zawodowej osiągnęliśmy. Istnieje jednak olbrzymie ryzyko, z którego warto, aby każdy zdawał sobie sprawę. Ta forma kierowania, stosowana permanentnie oraz w sposób długofalowy może prowadzić do drastycznych wręcz konsekwencji. Okazuje się bowiem, że pracownik poddany takiemu procesowi ma obniżoną samoocenę, przyjmuje na wszelki wypadek postawę defensywną, a także traci wszelki zapał i ambicję, którą posiadał. Jak łatwo zauważyć, motywacją, na której warto się skupić, jest ta pozytywna.
Motywacja w pracy - szkolenia
Szkolenia z motywacji, tzw. szkolenia motywacyjne, są odpowiedzią na wiele pytań związanych z zarządzaniem zespołem i motywowaniem pracowników. Jak sprawić, aby zespół dobrze wywiązywał się z powierzonych zadań? Co zrobić, aby pracownicy czuli się zmotywowani do pracy? W jaki sposób zmienić w ludziach ,,muszę” na ,,chcę” - tego wszystkiego można się dowiedzieć na profesjonalnych szkoleniach ze sztuki zarządzania i motywacji organizowanych przez firmę AVENHANSEN.
Sprawdź naszą ofertę szkoleń