Asertywność dla wielu osób jest po prostu sztuką mówienia „nie”. Rzadko kiedy zwraca się uwagę na drugą stronę asertywności. Na fakt, że osoba asertywna potrafi słuchać, że jest gotowa na ustępstwa - pod warunkiem, że nie zmusza się jej do rezygnowania ze swoich praw. W relacjach biznesowych asertywność oznacza po prostu mądre dbanie o interes własny i szanowanie interesów drugiej strony. Dzięki takiej postawie właściwe budowanie relacji ze współpracownikami, klientami i kontrahentami przychodzi bez trudu.
Jeśli jesteśmy asertywni, istotne jest dla nas nie to, jak dana rzecz będzie wykonana: na mój sposób, czy na twój sposób. Ważne jest to, żeby efekt był dobry dla wszystkich. O tym między innymi mówi to szkolenie. Pokazuje też, jak powinna komunikować się osoba asertywna w różnych sytuacjach: gdy musi skrytykować, gdy sama jest krytykowana, gdy chce kierować rozmową lub wreszcie gdy ktoś próbuje wywrzeć na niej presję. Podczas szkolenia przeanalizujemy techniki skutecznej i uczciwej komunikacji. Pokażemy, jak panować nad emocjami. Kładziemy na to szczególny nacisk, gdyż samokontrola jest niezbędną umiejętnością do budowania pozytywnych relacji w miejscu pracy – ze współpracownikami i klientami. Skupimy się także na technikach prowadzenia asertywnej dyskusji, właściwego argumentowania, a także odpowiedniej reakcji w przypadku konfliktu. Wbrew pozorom bowiem konflikt nie jest zjawiskiem negatywnym. Właściwe zachowanie w trudnych sytuacjach potrafi sprawić, że taka konfrontacja przynosi ciekawe, nowe rozwiązania, korzystne dla wszystkich zaangażowanych w sprawę stron.
Przy wszystkich tych zagadnieniach będzie powracać temat poczucia własnej wartości. W asertywności jest to coś innego niż poczucie własnej ważności. Poczucie własnej wartości powinniśmy mieć duże. Jak to zrobić, jak nad tym pracować? Pomogą nam tu ćwiczenia coachingowe. Natomiast poczucie własnej ważności związane jest z postawą agresywną i nie służy nikomu ani niczemu. Naszym celem jest sprawdzenie, które z obszarów asertywnych działają u nas znakomicie, które wymagają pewnych korekt. Z całą pewnością jednak nie ma osób w stu procentach asertywnych, dlatego zawsze znajdziemy coś, co możemy poprawić. Bo asertywność to styl komunikacji. Nabyta umiejętność społeczna. A także umiejętność do nabycia - w razie potrzeby.
Po szkoleniu Uczestnicy będą:
- Umieli stosować poznane techniki asertywne odpowiednio do sytuacji
- Właściwie reagowali na krytykę, pamiętając o poczuciu własnej wartości
- Prawidłowo udzielali krytyki, dbając, by miała ona formę konstruktywnej informacji zwrotnej
- Wiedzieli, jak przyjmować pochwały i jak ich udzielać
- Znali zasady prowadzenia uczciwej dyskusji
- Umieli bronić własnych granic
- Odpowiednio reagowali w sytuacji konfliktowej
- Rozumieli, że postawa „ja jestem w porządku, ty jesteś w porządku” jest kluczowa dla budowania zachowań asertywnych
- Wiedzieli jak zamienić postawę reaktywną (gdy myślę, że coś złego mi się przytrafia) na proaktywną (gdy to ja stwarzam nowe okoliczności, jeśli obecne mi nie odpowiadają)
- Wiedzieli, że nie zawsze i nie wobec wszystkich należy stosować wyuczone techniki asertywne, gdyż prawdziwa asertywność to nieustanne myślenie o konsekwencjach własnego zachowania