• Zapoznanie się ze skutkami nowelizacji postępowania administracyjnego oraz omówienie najnowszego orzecznictwa sądów administracyjnych z zakresu objętego szkoleniem,
  • Wyjaśnienie zagadnień budzących wątpliwości w praktyce,
  • Uzyskanie wiedzy na temat sposobów unikania błędów proceduralnych w postępowaniach administracyjnych.

 

 


Czas trwania szkolenia:

Szczegółowy harmonogram do ustalenia: 1 dzień (1 x 8 godzin) lub 2 dni (2 x 8 godzin).

Dostosujemy czas trwania szkolenia do Państwa oczekiwań.

 


Dodatkowe informacje o szkoleniach zamkniętych AVENHANSEN

Co robimy aby szkolenie spełniło Państwa oczekiwania:

  1. Wsłuchujemy się w Państwa potrzeby
  2. Doradzamy najlepsze rozwiązania
  3. Wspólnie z Państwem opracowujemy najlepszą taktykę przeprowadzenia szkolenia
  4. Dobieramy najlepszego Trenera (spośród około 80 świetnych fachowców w swoich dzieidzinach / praktyków) do realizacji wyznaczonych celów
  5. Opracowujemy zakres merytoryczny i ćwiczenia do przeprowawdzenia bardzo dobrego szkolenia
  6. Przygotowujemy świetne materiały szkoleniowe
  7. Na Państwa życzenie pomagamy w znalezieniu i wynajeciu sali szkoleniowej, hotelu, kateringu, przejazdu, atrakcji okołoszkoleniowych, ...
  8. Realizujemy bardzo dobre szkolenie
  9. Służymy pomocą we wdrażaniu poznanej wiedzy i umiejetności w życie
  10. Na Państwa zyczenie przeprowadzamy badania efektywności szkolenia i opracowujemy system dalszych szkolen w celu osiągnięcia maksymalizacji efektów
  11. Jesteśmy do Państwa dyspozycji

Newsletter

Jeżeli zainteresowało Cię to szkolenie i chciałbyś otrzymywać powiadomienia o zbliżających się terminach tego lub podobnych szkoleniach, zapisz się do naszego biuletynu, a otrzymasz od nas szczegółowe informacje.

Wypełnij dane poniżej.

I.  Zagadnienia podstawowe. Źródła prawa i zakres obowiązywania KPA w szkołach wyższych.

  1. Pojęcie sprawy administracyjnej.
  2. Warunki konieczne dla wszczęcia postępowania administracyjnego.

II.  Ogólne zasady postępowania administracyjnego z uwzględnieniem ostatnich nowelizacji i ich praktyczne znaczenie w prowadzonych sprawach.

  1. Zasada trwałości decyzji ostatecznych i znaczenie jej nowelizacji.
  2. Pojęcie „interesu” w KPA (prawnego, społecznego itp.), rodzaje interesów mogących wystąpić na różnych etapach postępowania i ich rozumienie przez orzecznictwo sądów administracyjnych.
  3. Uznanie administracyjne i przypadki jego zastosowania.
  4. Przykłady zastosowania zasad ogólnych na etapie postępowania przed organem I instancji, II instancji i przed sądem administracyjnym.
  5. Konsekwencje naruszeń zasad ogólnych postępowania.

III.  Postępowanie przed organem I instancji z uwzględnieniem nowelizacji – w relacji do uregulowań ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym.

  1. Strona postępowania administracyjnego.
  • Konsekwencje braku lub utraty przymiotu strony. Linia orzecznictwa.
  • Badanie istnienia interesu prawnego przed wszczęciem postępowania administracyjnego i na różnych jego etapach.
  • Pełnomocnictwo z uwzględnieniem najnowszych zmian. Pełnomocnik do doręczeń dla osób będących za granicą

     2. Wszczęcie lub odmowa wszczęcia postępowania z uwzględnieniem ostatnich zmian – możliwe zastosowania i problemy praktyczne.

  • Kontrola formalna wniosku i uzupełnianie braków.
  • Braki istotne i nieistotne pism.  

     3. Właściwość organów, wyłączenie pracownika i organu po nowelizacji.

  • Konsekwencje uchybień w zakresie wyłączeń.
  • Formy rozstrzygnięć w sprawie wyłączeń, tryb i właściwość podmiotów w tych sprawach.

     4. Terminy, ich rodzaje i charakter, z uwzględnieniem terminów wynikających z Prawa o szkolnictwie wyższym, np.: w sprawie przyznania stypendium.

  • Obliczanie terminów – problemy praktyczne na przykładach.
  • Przywracanie terminów.

     5. Wezwania i doręczenia z uwzględnieniem najnowszych zmian – operator (pocztowy, wyznaczony) według nowego Prawa pocztowego.

  • Wezwania telefoniczne.
  • Doręczenia za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
  • Doręczenia za granicę.
  • Charakter i forma czynności wezwania i doręczenia i ich znaczenie dla dalszego postępowania.

     6. Postępowanie wyjaśniające.

  • Czynności organu i strony postępowania.
  • Forma czynności dowodowych.
  • Inicjatywa dowodowa. Kiedy sprawa jest dostatecznie wyjaśniona?
  • Dowody i dokumentowanie czynności.
  • Dokumenty – kopie, czy oryginały?
  • Co może być dowodem w postępowaniu administracyjnym?
  • Dokumenty urzędowe.
  • Dokumenty elektroniczne.

     7. Pisemny charakter postępowania.

  • Akta sprawy po nowelizacji.
  • Protokoły, adnotacje, notatki urzędowe.
  • Rodzaje czynności protokołowanych.
  • Podpis i parafka w aktach sprawy.

     8. Metryka sprawy.

  • Zakres i rodzaj czynności ujmowanych w metryce.
  • Znaczenie metryki dla postępowania administracyjnego i dla odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy publicznych za rażące naruszenie prawa.

     9. Uprawnienia strony i organu w zakresie wglądu w akta sprawy po nowelizacji.

  • Elektroniczne akta postępowania.
  • Czynności organu. Uwierzytelnianie kopii i odpisów.
  • Wymogi formalne wniosku o udostępnienie akt sprawy lub sporządzenie odpisów.
  • Uprawnienia stron i innych podmiotów.
  • Opłaty za sporządzanie odpisów.

     10. Zawieszenie postępowania po zmianach.

  • Zawieszenie obligatoryjne lub fakultatywne.
  • Przesłanki i dopuszczalność  zawieszenia postępowania.
  • Czynności organu i czynności stron.

     11. Umorzenie postępowania po zmianach.

  • Problemy praktyczne.
  • Umorzenie obligatoryjne i fakultatywne – przesłanki.
  • Charakter decyzji o umorzeniu postępowania.

IV.  Rozstrzygnięcia kończące postępowanie – możliwe rodzaje, z uwzględnieniem rozstrzygnięć podejmowanych przez organy uczelni wyższych.


     1. Decyzje administracyjne – rodzaje i charakter oraz skutki konkretnych rozstrzygnięć.

  • Upoważnienie do wydawania decyzji – kto kogo może upoważnić? Charakter i podstawa upoważnienia.
  • Decyzje w formie elektronicznej.
  • Domniemanie prawidłowości decyzji i jego konsekwencje.
  • Decyzje materialne i formalne, konstytutywne i deklaratoryjne.
  • Czy decyzje rektora „we wszystkich sprawach uczelni” zawsze są decyzjami administracyjnymi?
  • Elementy konieczne decyzji administracyjnej. Kształt uzasadnienia decyzji w zależności od jej rodzaju.
  • Wady decyzji – istotne i nieistotne. Usuwanie wad decyzji. Rektyfikacja decyzji po nowelizacji.
  • Związanie decyzją i ingerencja w treść decyzji – konsekwencje karne.

     2. Postanowienia.  

  • Rodzaje postanowień i ich konsekwencje dla toku postępowania i stron postępowania administracyjnego. Znaczenie nowelizacji w tym zakresie.
  • Różnice pomiędzy decyzjami a postanowieniami.

V.  Postępowanie odwoławcze z uwzględnieniem ostatnich zmian KPA oraz specyfiki organów szkolnictwa wyższego i modyfikacji procedury wynikających z Prawa o szkolnictwie wyższym.

  1. Rola organów uczelni (np.: dziekana i rektora) w postępowaniu administracyjnym.
  2. Czynności organu I instancji, etap międzyinstancyjny, czynności organu odwoławczego.
  3. Odwołanie a wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.
  4. Rozstrzygnięcia organu I i II instancji w postępowaniu odwoławczym i ich charakter.
  5. Decyzje formalne i merytoryczne.
  6. Zakres ingerencji organu odwoławczego w postępowanie organu I instancji.
  7. Charakter decyzji organu odwoławczego, z uwzględnieniem decyzji wydawanych przez organy uczelni. Wykonalność decyzji.
  8. Skarga do wojewódzkiego sądu administracyjnego.

VI.  Postępowania nadzwyczajne w KPA.

  1. Wznowienie postępowania, stwierdzenie nieważności decyzji. Uchylenie lub zmiana decyzji.
  2. Zmiany uregulowań po nowelizacji.  
  3. Uregulowania wspólne i odmienne poszczególnych trybów.
  4. Właściwość organów, w tym organów uczelni i etapy postępowań. Wskazówki praktyczne.
  5. Sposoby unikania uchybień.
  6. Organy właściwe i postępowanie w sprawach wzruszania uchwał organu uczelni wyższej.
  7. Związek z odpowiedzialnością majątkową funkcjonariuszy publicznych.


VII.  Case study. Omówienie aktualnego orzecznictwa z zakresu postępowania administracyjnego dotyczącego szkolnictwa wyższego, m.in. w sprawach:

 

  • bezczynności organów,
  • przyznawania stypendiów,
  • przyznawania zapomóg,
  • odbywania studiów doktoranckich,
  • stosowania przepisów KPA do procedur uczelnianych,
  • interpretacji wniosków studentów,
  • skreślenia z listy studentów,
  • statusu studenta i przebiegu studiów,
  • wyłączenia organu lub pracownika,
  • opłat za zajęcia dydaktyczne,
  • tworzenia i funkcjonowania uczelni.


VIII.  Tworzenie wewnętrznych aktów prawnych uczelni.

  1. Zasady tworzenia aktów prawnych – technika prawodawcza.
  2. Forma aktów prawnych.
  3. Podmioty uczestniczące w procesie tworzenia aktów prawnych.
  4. Charakter i ustanawianie wewnętrznych aktów prawnych uczelni (statuty, regulaminy, m.in. organizacyjne, studiów, z zakresu prawa pracy, zarządzania prawami autorskimi, przyznawania pomocy materialnej studentom, itp.).
  5. Relacja do przepisów prawa powszechnie obowiązującego.
  6. Co można, a czego nie można regulować wewnętrznymi aktami prawnymi uczelni – przykłady z orzecznictwa.

IX.  Zasady redagowania pism służbowych.

  1. Forma pism.
  2. Język urzędowy.
  • Interaktywny wykład
  • Prezentacja PP
  • Grupowe zajęcia warsztatowe
  • Case study