Ochrona sygnalistów – rewolucyjne przepisy w zakresie zgłaszania, procedur weryfikacji i rejestrowania naruszeń prawa - program szkolenia online i stacjonarnego
MODUŁ I. CELE I ZAKRES STOSOWANIA DYREKTYWY 2019/1937
W ramach przedmiotowego modułu, Uczestnicy uzyskają wiedzę na temat podstawowych informacji dotyczących tła historycznego uchwalenia dyrektywy unijnej, jej celów oraz skutków dla prawodawstwa polskiego.
- Motywy powstania aktu prawnego – czemu ma on służyć
- Definicje unijne – kim jest sygnalista
- Jakie działania powinny podjąć państwa członkowskie, aby prawidłowo implementować postanowienia Dyrektywy
- Czy Dyrektywa obowiązywała pomimo braku ustawy
MODUŁ II. USTAWA O OCHRONIE SYGNALISTÓW
Zagadnienia prezentowane w zakresie tego modułu pozwolą Uczestnikom pozyskać wiedzę w kontekście właściwej interpretacji poszczególnych zagadnień ustawowych, nałożonych obowiązków i zadań, jak również podziału funkcji w organizacji.
- Czego dotyczą szczegółowe uregulowania ustawy
- Jak należy interpretować najważniejsze pojęcia w kontekście ich praktycznego zastosowania w dokumentacji wewnętrznej
- Kogo dotyczyć mają zgłaszane przez sygnalistę naruszenia – czy obejmują one tylko pracodawcę
- Kto może być sygnalistą i czy może się wspomagać dodatkowymi osobami lub podmiotam
- Jakie są ramy czasowe dotyczące naruszenia – okres przed nawiązaniem stosunku prawnego i po jego ustaniu
- Komu należy zgłaszać naruszenia – czy sygnalista skazany jest wyłącznie na system wewnętrzny
- Jak wygląda ochrona sygnalisty i innych osób uczestniczących w zgłoszeniu naruszenia
- Czego dotyczyć mogą zgłoszenia – katalog ustawowy a zapisy w procedurze wewnętrznej
- Wyjątki od stosowania przepisów ustawy – wyłączenia przedmiotowe
- Czy każde naruszenie zgłoszone przez sygnalistę będzie podlegało ocenie weryfikacyjnej – problematyka tzw. indywidualnego interesu
- Właściwa interpretacja przesłanki uzasadniającej ochronę sygnalisty – uzasadnienie ustawy i granice wiedzy
- Tryby zgłaszania naruszeń – podmioty odpowiedzialne (podmiot prawny, organy publiczne, Rzecznik Praw Obywatelskich)
- Formy zgłoszenia – ocena konieczności wprowadzenia zgłoszeń anonimowych
- Kanały przekazywania zawiadomień o naruszeniach – praktyczne wskazania w kontekście właściwego procedowania
MODUŁ III. PROCEDURA ZGŁOSZEŃ WEWNĘTRZNYCH ORAZ PODEJMOWANIA DZIAŁAŃ NAPRAWCZYCH ZWIĄZANYCH Z PROCEDOWANYMI ZGŁOSZENIAMI
Kolejny moduł ma za zadanie przedstawić całościową problematykę merytoryczną Procwedury zgłoszeń wewnętrznych w ujęciu jak najbardziej praktycznego wykorzystania implementowanych procesów.
- Kto zobowiązany jest do wdrożenia Procedury zgłoszeń wewnętrznych
- Niezbędne konsultacje pracownicze
- Wejście w życie Procedury – forma i czas
- Obligatoryjny zakres postanowień Procedury
- Powołanie bezstronnej wewnętrznej jednostki lub zawarcie umowy z niezależnym doradcą w związku z rozpatrywaniem zgłoszeń
- Ustanowienia sposobów pozyskiwania i obiegu zgłoszeń w organizacji
- Procedura weryfikacji zgłoszenia pod kątem przyjęcie do rozpoznania
- Postępowanie wyjaśniające w zakresie wskazanych naruszeń prawa
- Informowanie na poszczególnych etapach procedowania zgłoszenia
- System działań naprawczych i dyscyplinujących
- Wdrożenie rejestru zgłoszeń naruszeń prawa oraz wyznaczenie osób odpowiedzialnych za jego prowadzenie
- Termin przechowywania informacji i dokumentów
MODUŁ IV. OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH
Uczestnicy będą mieli okazję odpowiedniego przełożenia poznanych dotychczas nakazów wdrożeniowych pod kątem przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych w tym RODO.
- Podstawy prawne dla przetwarzania danych w procesie weryfikacji zgłoszeń
- Jak prawidłowo należy chronić dane sygnalistów
- Wprowadzone kanały powiadomień – niezbędność wdrożenia środków technicznych i organizacyjnych
- Ochrona danych osób, których zgłoszenie dotyczy
- Obowiązki informacyjne w dokumentacji wewnętrznej – wyłączenia przepisów RODO
- Upoważnienia dla osób uczestniczących w procesie realizacji zgłoszenia oraz klauzule tajemnicy
- Nowe wpisy w rejestrze procesów przetwarzania danych w organizacji
- IOD – rola i zadania w kontekście zapisów ustawowych
MODUŁ V. DZIAŁANIA ODWETOWE WOBEC SYGNALISTÓW
Po zakończeniu modułu, Uczestnicy dowiedzą się jakie zachowania w stosunku do sygnalistów oraz innych osób uczestniczących w procesie zgłoszenia są zakazane, jak prawidłowo chronić te osoby oraz reagować na podejmowane próby działań odwetowych.
- Wprowadzenie zasady zakazu jakichkolwiek działań represyjnych wobec osób zgłaszających naruszenia
- Rodzaje zakazanych zachowań odwetowych – zabronione działania i zaniechania
- Przeniesienie ciężaru dowodowego na pracodawcę w przypadku negatywnych działań w stosunku do sygnalisty
- Skutki negatywnych czynności prawnych wobec sygnalisty – nieważność, bezskuteczność
- Dochodzenie roszczeń sygnalisty – odszkodowanie i zadośćuczynienie oraz ich granice
MODUŁ VI. NARZĘDZIA I MATERIAŁY NIEZBĘDNE W PROCESIE WDROŻENIA PRZEPISÓW UNIJNYCH I KRAJOWYCH
W ramach przedmiotowego modułu Uczestnicy będą mieli okazję zapoznać się z przykładowymi zapisami poszczególnych narzędzi i dokumentów niezbędnych do wdrożenia nowych regulacji oraz uzyskają wzorce możliwe do zastosowania wewnętrznego w ramach organizacji.
- Procedury zgłoszeń wewnętrznych
- Rejestr zgłoszeń i forma prowadzenia
- Wzór zgłoszenia
- Wzór powiadomienia o działaniach odwetowych
- Kompatybilność Procedury z pozostałymi aktami wewnętrznymi podmiotu obowiązanego
MODUŁ VII. ZGŁOSZENIA ZEWNĘTRZNE I UJAWNIENIE PUBLICZNE
W trakcie omawianego modułu Uczestnicy otrzymają informacje dotyczące przewidzianych przez ustawodawcę innych sposobów zgłoszenia naruszeń prawa, podmiotów będących ich adresatami oraz ustanowionej gradacji poszczególnych działań.
- Zgłoszenia zewnętrzne i rola Rzecznika Praw Obywatelskich.
- Wstępne badanie zgłoszenia i przekazanie według właściwości.
- Rola organu publicznego w procedowaniu zgłoszenia zewnętrznego – przewidziane postępowania oraz terminy.
- Ujawnienie publiczne – wymogi ustawowe i charakterystyka podjętych kroków przez sygnalistę.
MODUŁ VIII. ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA BRAK WDROŻENIA LUB NIEPRAWIDŁOWE PROWADZENIE POSTEPOWAŃ WERYFIKUJĄCYCH ZGŁOSZENIA
Ostatni moduł ma za zadanie przedstawić konsekwencje prawne grożące instytucjom obowiązanym w przypadku braku wdrożenia lub nieprawidłowego procedowania zgłoszeń dotyczących naruszeń prawa.
- Odpowiedzialność karna wynikająca z przepisów ustawy
- Odpowiedzialność cywilna
- Pieniężne kary administracyjne