Polubić konflikty

Albert Einstein zwykł mawiać, iż „wśród problemów kryją się możliwości”. 

Oczywiście nikt nie lubi konfliktów w pracy, zwłaszcza gdy są one długotrwałe, destrukcyjne i tak naprawdę już nikt nie pamięta ich przyczyny. 
Ale … konflikty czasami są potrzebne. Są naturalną i normalną cechą środowiska naszej pracy. Tam, gdzie zespół dąży do jakiegoś celu, gdzie są zadania do zrealizowania (czasami na już, a czasami na wczoraj ;) ), prawie na 100% można przyjąć, że prędzej czy później dojdzie do jakiegoś konfliktu, nieporozumienia czy różnicy zdań między członkami współpracujących ze sobą ludzi.
Pamiętajmy, że tego rodzaju konflikty mogą otwierać drzwi do przeanalizowania nowych perspektyw, do kreatywnego myślenia, empatii wobec innych, ich punktu widzenia i do budowania relacji opartych na zaufaniu.

Oto 5 najpopularniejszych źródeł konfliktu, jakich może doświadczyć Twój zespół:


1.    Komunikacja -
Jest takie powiedzenie, że bez względu na to, co powiemy na pewno zostaniemy źle zrozumiani (do pewnego stopnia); bez względu na to, co usłyszymy, na pewno źle to zrozumiemy (do pewnego stopnia) … ale … efektywnej komunikacji można się nauczyć. Tak, jak możemy wyćwiczyć w sobie nawyk dobrego, aktywnego słuchania innych. Dzięki tym umiejętnościom łatwiej nam będzie zapobiegać konfliktom, zarządzać nimi i je rozwiązywać.


2.    Konkurencja - 
Konflikty mogą powstawać szczególnie w tych organizacjach, gdzie pracownicy muszą konkurować o różne zasoby, jak np. miejsce parkingowe, wyposażenie biura, dostęp do okna, komfortowe i ergonomiczne miejsce pracy; jak również o uznanie lub pozycję 
w korporacyjnej hierarchii. Jeśli atmosfera w Twojej organizacji jest nienajlepsza, pracownicy nie oceniają wysoko kultury organizacyjnej Twojego przedsiębiorstwa, to konflikty na podłożu „konkurencja” są nieuniknione.


3.    Niekonsekwencja -
Jedną z cech, na którą narzekają współcześni pracownicy względem swoich przełożonych 
i/ lub organizacji jest właśnie niekonsekwencja w działaniu, np. niedotrzymywanie obietnic, brak informacji, niedotrzymywanie terminów i niestosowanie się do zasad. Aby pracownicy nie popadali na tym polu w konflikty, nie powinni być zmuszani do odgadywania polityki 
i celów firmy.


4.    Różnorodność -
Pamiętajmy – nie jesteśmy jednakowi i różnimy się na wiele sposobów: inaczej reagujemy na problemy, inaczej budujemy relacje z innymi ludźmi, mamy różny styl pracy 
i komunikowania się, różnimy się też wiekem, stopniem sprawności fizycznej etc. Aby nie dochodziło do konfliktów cały zespół musi nauczyć się akceptować tą różnorodność. Inny = interesujący, inspirujący. Dlatego warto spojrzeć na problem oczami innej osoby.


5.    Inteligencja emocjonalna -
Określa ją tzw. iloraz inteligencji emocjonalnej (emotional intelligence quotient), czyli EQ. Osoby o wysokim ilorazie EQ cechuje min. empatia, samokontrola i tzw. samoświadomość emocjonalna. Dzięki temu potrafią one na „trzeźwo” podejść do sytuacji konfliktowej, przeanalizować przyczyny różnicy zdań i zainicjować wspólną dyskusję jej rozwiązania.

Jeśli chcielibyście dowiedzieć się więcej o tajnikach skutecznej, inteligentnej emocjonalnie i pozbawionej niepotrzebnych konfliktów komunikacji interpersonalnej, to  serdecznie zapraszam wszystkich  na moje szkolenia z tego zakresu.


Agnieszka Olejnik, ekspert HR, certyfikowany HRD BP, coach kariery i wizerunku zawodowego, senior trener AVENHANSEN

Polubić konflikty
Oceny: 5 z 5 z 1 głosów