Zarządzanie sobą w czasie jest umiejętnością, którą każdy uznaje za wartościową, a równocześnie większość z nas ją ignoruje. To jest trochę tak, jak z jedzeniem zdrowej żywności - wiemy, że jest wartościowa dla naszego organizmu, a mimo wszystko (nawet jeśli jemy warzywa i owoce) zdarza nam się „grzeszyć” i opychać niezdrowym jedzeniem.
Mój osobisty przepis na zarządzanie sobą w czasie brzmi następująco - ZACZNIJ OD DZIŚ! To może być pierwszy dzień Twojego nowego życia, gdzie to Ty zaczynasz panować nad czasem, a nie odwrotnie.
Poniżej znajdziesz 14 prostych działań, które pomogą Ci zostać Panem Swojego Czasu :)
- SPISUJ SWOJE CELE - ich zapisanie ułatwi Ci podejmowanie ważnych decyzji związanych z życiem osobistym i karierą zawodową.
- WYZNACZ ODPOWIEDNI CZAS NA WYKONANIE ZAPLANOWANEGO ZADANIA - jeśli to zrobisz, na pewno Ci się uda je zrealizować. Nie wystarczy stwierdzić, że cele będziesz realizować zawsze wtedy, gdy znajdziesz trochę czasu - zawsze bowiem będzie Ci go brakować i w ten sposób ważne dla ciebie cele nigdy nie zostaną zrealizowane.
- PLANUJ SWÓJ DZIEŃ NASTĘPNY POPRZEDNIEGO WIECZORA - zaoszczędzisz mnóstwo czasu rano, bo od początku dnia będziesz wiedział, co masz robić.
- NIE ODKŁADAJ SPRAW NA PÓŹNIEJ - odłożone sprawy, zadania pochłaniają bardzo dużo czasu, a świadomość, że istnieją bardzo negatywnie wpływa na Twoje emocje :)
- USTAL PRIORYTETY - pamiętaj, nie wszystkie zadania są najważniejsze i nie wszystko musisz zrealizować jeszcze dziś i natychmiast.
- NAUCZ SIĘ OD CZASU DO CZASU MÓWIĆ „NIE” - nie bądź niegrzeczny albo mało empatyczny, po prostu chroń czas przed innymi. To jest Twój czas!!!
- ZRÓB PORZĄDEK NA BIURKU I W DOKUMENTACH - porządek pomaga nam oszczędzić czas, a przecież o to chodzi ;).
- NIE PRZERYWAJ ZADAŃ, NAD KTÓRYMI JUŻ ZACZĄŁEŚ PRACOWAĆ - każde oderwanie się od wykonywanego zadania osłabia Twoją siłę koncentracji.
- OKREŚL GODZINY SWOJEJ SZCZYTOWEJ FORMY W CIĄGU DNIA i … spróbuj je wykorzystać.
- KAŻDEGO DNIA ZOSTAW SOBIE CZAS NA NIEPRZEWIDZIANE SYTUACJE - takie krótkie notatki z przebiegu rozmowy nieraz ratują nas z opresji i oszczędzają wiele czasu i kłopotów.
- NAUCZ SIĘ DELEGOWAĆ - pozbądź się syndromu Strażaka Sama lub Zosi Samosi.
- RÓB KRÓTKIE PRZERWY (od 5 do 10 min. na około 90 minut pracy) - przerwy pozwalają odświeżyć umysł.
- ZNAJDŹ CZAS NA ODPOCZYNEK - znalezienie równowagi między życiem osobistym, zawodowym, realizacją własnych potrzeb da Ci satysfakcję, szczęście i umożliwi wyczekiwany sukces.
- SPORZĄDZAJ NOTATKI Z PRZEPROWADZONYCH ROZMÓW TELEFONICZNYCH
Jeśli chcielibyście dowiedzieć się więcej o tajnikach zarządzania sobą w czasie, radzenia sobie ze stresem i wypaleniem zawodowym, to serdecznie zapraszam wszystkich na moje szkolenia z tego zakresu (Zarządzanie sobą w czasie z elementami asertywności i Zarządzanie Wypaleniem Zawodowym i stresem).
Agnieszka Olejnik, ekspert HR, coach kariery, Trener AVENHANSEN®
Przeczytaj więcej na: http://szkolenia.avenhansen.pl/trenerzy/agnieszka-olejnik.html
Doradca Merytoryczny ds. Komunikacji i Wystąpień Publicznych Dyplomowany trener biznesu i coach, doświadczony menedżer i ekspert w dziedzinie Zarządzania Zasobami Ludzkimi i Rozwoju.