Trochę więcej niż kilka słów o szkoleniu:
Wszyscy chcą być innowacyjni. To jest dzisiaj trendy i na tak zwanym topie. Pragniemy być kreatywni, pomysłowi, otwierać nowe możliwości i sięgać jak mówi poeta; ”po horyzontów kres” Dotyczy to wielu aspektów naszego życia, ale najbardziej wydaje nam się ( i słusznie) jest to potrzebne w biznesie. Powinny sprzyjać temu, coraz sprawniejsze i coraz zasobniejsze finansowo i logistycznie Instytucje Otoczenia Biznesu, deklarowana i stopniowo realizowana polityka państwa. Funkcjonują z większym lub mniejszym powodzeniem Regionalne strategie Innowacji, systemy szkoleń i doradztwa a także spore zasoby środków pomocowych UE. Kiedy jednak przeglądamy oceny, raporty, rankingi aktywności i skuteczności innowacyjnej naszej gospodarki i nauki, to mówiąc krótko – dobrze nie jest? Istnieje mnóstwo diagnoz, które omawiają wyczerpująco przyczyny takiego stanu rzeczy. Istnieje również taki raport, dotyczący Dolnego Śląska, choć zawiera dane z przed 4 lat. Nie będziemy ich przytaczać – są powszechnie znane i dostępne dla każdego, kto chce się z nimi zapoznać. Problem z wykorzystaniem treści tych diagnoz jest innego rodzaju. Pytanie brzmi; co praktycznie powinniśmy zrobić, by organizując wsparcie, czy też prowadząc projekty B+R, choć w części zmniejszyć istniejącą lukę, pomiędzy możliwościami naszych partnerów naukowych a komercyjną realizacją działań innowacyjnych. Z pewnością, takim pomysłem jest przygotowanie i stopniowe wdrażanie budowy organizacji typu, RTO, czyli, zbudowaniu efektywnego pomostu między badaniami a praktycznymi zastosowaniami, we współpracy z uniwersytetami i sektorem prywatnym na rzecz tworzenia praktycznych rozwiązań. Istniejące w europie, RTO mają na swoim koncie wiele osiągnięć w zakresie podnoszenia stopnia innowacyjności w przemyśle poprzez umożliwianie przedsiębiorstwom wykraczania poza ograniczenia wewnętrznych zdolności technologicznych. Czego musimy się o nich dowiedzieć?, Jakie podjąć konkretne działania, by adoptując dla naszych potrzeb metody i narzędzia RTO, zwiększyć konkurencyjność rynkową wspieranych przez nas projektów naukowo-badawczych. By w rezultacie; intencja stała się pomysłem, pomysł - innowacją, innowacja – zyskiem? Jak to „przetrenować” a potem wdrożyć? Podobno ponad 90 proc. menedżerów firm, które wzięły udział w różnych badaniach, deklaruje dużą gotowość do bycia innowacyjnymi. Znacznie gorzej jest z wdrażaniem strategii innowacyjności czy procesów innowacyjnych w tych firmach. Warto się dowiedzieć, jako to się robi w RTO? To szkolenie ma w tym pomóc. Jest duża szansa, że nauczymy was tego. Sens naszego szkoleniowego know-how jest następujący; posłuchajcie, co mamy do opowiedzenia, przedyskutujmy różne studia przypadków, zanalizujmy wspólnie, co jest do zrobienia, znajdźmy wystarczająco dobre rozwiązanie, przećwiczmy to, co wspólnie wymyśliliśmy. Przekażemy wam naszą wiedzę, w której będzie niewiele teorii ( mimo wszystko jest też niezbędna), lecz praktyka, trening, praktyka. Proponujemy wam praktyczną wiedzę na temat skutecznych działań, by ten cel przybliżyć.
Zgodnie z Państwa propozycją rozpoczniemy od omówienia:
- Zasad wyboru projektów do realizacji (projekty komercyjne i niekomercyjne)
- Zasad przygotowania projektów o potencjale konkurencyjnym na rynku grantów krajowych i europejskim
- Procedur i technik, przygotowywania projektów we współpracy z przemysłem i nauką – Działań marketingowych w zakresie poszukiwania partnerów do współpracy,
- Zasad organizacyjnych i uwarunkowań prawnych w zakresie budowania konsorcjów,
- Omówimy dokładnie pozycję lidera konsorcjum, formę prawna umowy, system zabezpieczeń tryb egzekwowanie zadań i obowiązków stron umowy konsorcjalnej.
Szczególną uwagę poświęcimy podczas szkolenia problemom popytu i podaży na rynku innowacji, wychodząc z założenia, że rynek innowacji polega tym samym regułom, co klasyczny tryb wymiany towarów i usług a jego pozycję w gospodarce określają relacje pomiędzy popytem a podażą na innowacje.
Przedstawimy:
- W jaki sposób ustalić, czego oczekują nasi potencjalni klienci i w jakim zakresie te oczekiwania spełni nasz innowacyjny produkt?
- Co stanowi podstawowe źródło trudności w procesie badania potencjału rynkowego innowacyjnych rozwiązań?
- Dlaczego poszczególne etapy tego procesy odnoszące się do strategii wejścia na rynek, poprzez marketing innowacyjnych projektów, napotykają na bariery hamujące rezultaty naszych działań w tej dziedzinie?
- Jak skutecznie zdiagnozować, czy nowy pomysł, ma nową, jakośći wartość rynkową?
By to osiągnąć:
Uczestnicy szkolenia zostaną w zapoznani z zasadami i technikami przygotowania i przeprowadzenia badań rynkowego potencjału projektów innowacyjnych. Poznają procedury oceny wartości rynkowej produktu innowacyjnego, w tym olbrzymie możliwości, jakie stwarza wykorzystanie Internetu. Uporządkują swoją wiedzę o dotychczasowym przebiegu zastosowania metod marketingowych w tym porównawczych i nowych rozwiązaniach w tej dziedzinie. Dowiedzą się także, jakie umiejętności są niezbędne do zapewnienia sukcesu rynkowego innowacji. Dodatkowo zdobędą wiedzę na temat metodyki i procedur umożliwiających korzystanie z tzw. inżynierii finansowej oraz zarządzania ryzykiem innowacyjnego projektu.
Potencjalne ścieżki komercjalizacji pomysłu vs innowacje oparte na obcych pomysłach,
Tworzenie koncepcji projektu B+R
Wdrażanie innowacji w organizacji, ochrona innowacji; studia przypadków w zakresie
Wdrożenia nowej technologii w istniejącym przedsiębiorstwie i przedsiębiorstwie typu startup;
Wycena wartości niematerialnych i prawnych, w tym: standaryzacja i dobra praktyka procesu wyceny, ćwiczenia w zakresie doboru i zastosowania metod wyceny; ryzyko w projekcie innowacyjnym, w tym: ćwiczenia w oparciu o metodyki ERM oraz normy ISO
31000; koszty i finanse, w tym: estymacja kosztów innowacji, analiza rentowności projektu,
Metody i techniki tworzenia harmonogramów, budżetów, modelowanie procesów
Audyt wewnętrzny; zarządzanie zespołem w projekcie innowacyjnym, w tym: diagnoza
Strategii kreatywności, metody twórczego i kreatywnego myślenia, rozwiązywanie
Problemów w konkretnych sytuacjach, zespołowe techniki myślenia kreatywnego.
Ochrona wyników prac B+R
Cele dydaktyczne szkolenia:
Zapoznanie w sposób praktyczny uczestników szkolenia z zasadami i technikami zarządzania innowacją na rynku. Dowiedzą się także, jakie umiejętności zespołu projektowego, są niezbędne do zapewnienia sukcesu innowacji. Dodatkowo zdobędą praktyczną wiedzę na temat metodyki i procedur umożliwiających wycenę rynkową innowacyjnego projektu.
Po zakończeniu szkolenia każdy uczestnik uzyska wiedzę pozwalającą;
- Zidentyfikować zagrożenia i szanse dla własnych projektów innowacyjnych.
- Opanować umiejętność zdiagnozowania potrzeb innowacyjnych swojej firmy.
- Określić źródła finansowania i sposoby aplikowania o środki niezbędne dla zrealizowania planowanych rozwiązań innowacyjnych.
- Oszacować potencjał realizacyjny planowanych nakładów w projekcie w relacji do przewidzianego zakresu projektu.
- W trakcie szkolenia, zaprezentowane zostaną przykładowe projekty w tym także, przykłady prac badawczo-rozwojowych realizowanych przez firmy mikro, małe i średnie.
- Zdobędzie wiedzę i umiejętności w zakresie przygotowania, wdrożenia i komercjalizacji projektu innowacyjnego od pomysłu do efektów finansowych, czyli zysku.
- Jak dokonać wyboru optymalnej formy prawnej dla wdrożeń i komercjalizacji?
- Jak przygotować oraz ocenić plan wdrożeniowy dla projektu innowacyjnego?
- Jak zbudować a następnie wdrożyć model transferu technologii?
- Jak dokonać na konkretnych przykładach analizy słabych i mocnych stron innowacji?
- Na czym polegają i jakie musza spełnić wymagania opisy innowacji z uwzględnieniem potrzeb i oczekiwań rynkowych?
- Dlaczego tak ważny jest marketing innowacji organizacyjnych i technologicznych?
- Czym jest strategia marketingowa w procesie wdrożenia i jak zapisy strategii przełożyć na konkretne działania realizacyjne?
- Jak przygotować oraz ocenić plan i zakres badań dla projektu innowacyjnego?
- Jak przeprowadzić analizę sytuacji marketingowej na potrzeby oceny ryzyka wdrożenia strategii innowacyjnego projektu?
- W jaki sposób wykorzystać Internet do badań potencjału rynkowego innowacyjnych projektów?
Przedstawione podczas tego szkolenia, techniki i narzędzia będą miały zastosowanie w zarządzaniu na każdym etapie cyklu życia projektu, w ramach ustalonych uwarunkowań organizacyjnych i finansowych oraz przy optymalnym wykorzystaniu zespołu projektowego.
Celem dydaktycznym jest także zaprezentowanie jak weryfikować parametry oraz zastosowanych metod badań wykonywanych dla danego projektu w ramach ocen biznes planu, czy studium wykonalności dla znalezienia najlepszych z możliwych rozwiązań technicznych, instytucjonalnych, finansowo-ekonomicznych i dotyczących projektu.
Celemdodatkowym jest opanowanie przez uczestników szkolenia metodyki wyszukiwania w treści opracowań audytorskich wszelkich informacji niezbędnych do zweryfikowania, czy audyt wskazuje odpowiednie podstawy do realizacji a także jak zweryfikować te dane, niezbędne do podjęcia decyzji inwestycyjnej.
Finalnym zagadnieniem jest uzyskanie biznesowych argumentów, potwierdzających lub negujących „wejście” w finansowanie projektu
To, tylko część pytań, na które odpowie to szkolenie.
Korzyści dla uczestników:
Zdobycie wiedzy oraz podstawowych umiejętności dotyczących metod i narzędzi realizacji procesu wdrażania innowacji. Od innowacyjnego pomysłu aż do wprowadzenia na rynek nowych produktów/ usług lub zastosowanie nowych procesów produkcyjnych;
Poznanie zasad i technik tworzenia warunków dla współpracy zespołów wdrażających i instytucji otoczenia biznesu w celu uzyskania efektu synergii w opracowaniu i wykorzystaniu innowacji.
Szkolenie w trybie online?
Tak, istnieje możliwość organizacji szkolenia ze zwiększenia konkurencyjności projektów badawczo-rozwojowych w kontekście budowy organizacji typu RTO w systemie nauki zdalnej.
► Szkolenie internetowe jest przeprowadzane na żywo.
► Zakres merytoryczny dostosowujemy indywidualnie do Państwa potrzeb.
► Dopytaj opiekuna szkolenia o możliwe rozwiązania.