To, jakie będą efekty biznesowe realizowanych projektów w zdecydowanej mierze zależy od decyzji gremiów kierowniczych firm i instytucji. Czy będą potrafiły dokonywać na bieżąco trafnej oceny wyboru projektów do realizacji, wspierać, te dobrze rokujące a odrzucać te, które są nieopłacalne lub wręcz szkodliwe? Wiele narzędzi i metod, wykorzystywanych jeszcze całkiem niedawno, dziś okazuje się zbędnymi i przestarzałymi reliktami. Wiedza o skutecznych metodykach i technikach staje się nieodzowna by konkurować w warunkach ciągle zmieniających się warunków otoczenia biznesu. Nowe modele zespołów projektowych, udoskonalone metody weryfikowania projektów i coraz doskonalsze narzędzia informatyczne to podstawowe kwestie, które zarządy i rady nadzorcze muszą poznać, aby sprawnie realizować swoje funkcje kierownicze i nadzorcze. Project management to nie tylko umiejętność sprawnej i efektywnej realizacji przedsięwzięć. To "filozofia" zarządzania oparta na przeświadczeniu, iż rozwój instytucji dokonuje się poprzez wdrażanie projektów mających przynieść konkretne cele, w sposób unikalny angażując zasoby ludzkie, materialne i finansowe.

Żadna organizacja nie przetrwa dziś bez projektów zakończonych sukcesem. Projekty są motorem innowacji i przemian. Sukcesy projektów sprawiają, że organizacje stają się lepsze, silniejsze i bardziej efektywne, lecz w strategiach biznesowych firmy czy instytucji często ulegają przeoczeniu lub są zaniedbywane. W projektach spotykają się ludzie z różnymi oczekiwaniami i poziomem zaangażowania. Zarówno młodzi, gniewni, rozwijający się pracownicy jak również wypaleni menadżerowie. Dla części z nich projekt jest ważny, ale dla części z nich może to być kula u nogi. W zespole projektowym może być również człowiek, który od początku był przeciwny projektowi i który chętnie udowodni wszystkim, że realizacja projektu od początku była bez sensu. Może, to być również obserwator projektu, który z boku monitoruje przebieg projektu i jest mu niechętny, tudzież chętnie zobaczy jego upadek. Co Zarząd i Rada Nadzorcza musi zrobić by tak się nie działo? O tym jest właśnie to szkolenie.

Uczestnicy szkolenia zdobędą wiadomości niezbędne do prawidłowej oceny skuteczności zarządzania projektami, a w szczególności:

  • odpowiedniego wyboru kierownika projektu, zapewnienia właściwego składu zespołu projektowego, przygotowania projektu, realizacji przedsięwzięcia, monitoringu działań oraz zarządzania ryzykiem w projektach, z pozycji kierownictwa firmy czy instytucji
  • poznania specyfiki zarządzania projektami dofinansowanymi ze środków Unii Europejskiej, - moduł opracowany pod kątem potrzeb beneficjentów korzystających z dofinansowania UE (przedsiębiorstw, organizacji pozarządowych, jednostek budżetowych itp.) oraz pracowników instytucji wdrażających, odpowiedzialnych za ocenę i monitorowanie realizowanych już projektów
  • poznania filozofii i zasad zarządzania jakością oraz dowiedzą się, w jaki sposób oceniać i ukierunkowywać podległych im kierowników projektów na konkretne działania o kluczowym znaczeniu dla skutecznego zrealizowania strategicznych celów firmy i instytucji.. Przećwiczą zastosowanie standardów, narzędzi i technik przy pomocy analiz przypadków wymagających zastosowania nabytych umiejętności
  • poznania reguł tworzenia strategii zarządzania jakością i ciągłego jej doskonalenia oraz powiązań z koncepcjami zarządzania projektami, dla zwiększenia kontroli nad celami, pracą i jej wynikami

Rezultatem tego szkolenie będzie, między innymi poznanie odpowiedzi na następujące pytania:

  • Co należy zrobić, by zapewnić, że w zmieniających się warunkach projekt będzie przewidywalny?
  • Jak stosować proste i intuicyjne kryteria oceny postępów w realizacji projekty, by, nie tracić czasu na poznawanie szczegółowych raportów, generujących nadmierną ilość szczegółowych informacji?
  • Jakie przyjąć metody kontroli i nadzoru, dostosowywane do wielkości projektu, by nie tworzyć zbędnej dokumentacji i nie zginąć w szczegółach?
  • W jaki sposób harmonizować pracę organu wykonawczego i nadzorczego, by tworzyć sporów kompetencyjnych i nie dublować działań kontrolnych?
  • Na czym polegają proste narzędzia i jak je wdrożyć by zapobiec problemom w projektach, których rozstrzygnięcie należy do uprawnień kierownictwa firmy?
  • Jak stosować metody i jaką przyjąć procedurę umożliwiającą szybkie identyfikowanie nierentownych projektów?
  • Na czym polegają metodyki wyboru optymalnego portfela projektów?
  • Jak stworzyć system natychmiastowego informowania kierownictwa o istotnych postępach oraz zagrożeniach wszystkich projektów realizowanych w firmie czy instytucji?
  • Jak identyfikować i upowszechniać najlepsze praktyki i przekształcać je w powtarzalne standardy?
  • Jaki jest wpływ zarządu i rady nadzorczej na zapewnienie dostarczenia przez projekt oczekiwanej i opłaconej jakości produktu generowanego przez projekt i jak ten wpływ wykorzystywać?

Nauka przez przykłady jest chyba najskuteczniejszą metodą zdobywania wiedzy i umiejętności. Konfrontacja wiedzy teoretycznej z prawdziwymi problemami zdecydowanie ułatwia przyswojenie i zrozumienie wiadomości dotyczących zarządzania projektami. Analizując przypadki prawdziwych projektów, można zrozumieć zasady kierowania nimi w różnych branżach przemysłu, poznać metodologie i praktyki zarządzania, a także ustrzec się błędów, które popełnili kierownicy opisywanych projektów. Te właśnie reguły, stanowią treść przewodnią tego szkolenia.


Czas trwania szkolenia:

Szczegółowy harmonogram do ustalenia: 1 dzień (1 x 8 godzin) lub 2 dni (2 x 8 godzin).

Dostosujemy czas trwania szkolenia do Państwa oczekiwań.

 


Dodatkowe informacje o szkoleniach zamkniętych AVENHANSEN

Co robimy aby szkolenie spełniło Państwa oczekiwania:

  1. Wsłuchujemy się w Państwa potrzeby
  2. Doradzamy najlepsze rozwiązania
  3. Wspólnie z Państwem opracowujemy najlepszą taktykę przeprowadzenia szkolenia
  4. Dobieramy najlepszego Trenera (spośród około 80 świetnych fachowców w swoich dzieidzinach / praktyków) do realizacji wyznaczonych celów
  5. Opracowujemy zakres merytoryczny i ćwiczenia do przeprowawdzenia bardzo dobrego szkolenia
  6. Przygotowujemy świetne materiały szkoleniowe
  7. Na Państwa życzenie pomagamy w znalezieniu i wynajeciu sali szkoleniowej, hotelu, kateringu, przejazdu, atrakcji okołoszkoleniowych, ...
  8. Realizujemy bardzo dobre szkolenie
  9. Służymy pomocą we wdrażaniu poznanej wiedzy i umiejetności w życie
  10. Na Państwa zyczenie przeprowadzamy badania efektywności szkolenia i opracowujemy system dalszych szkolen w celu osiągnięcia maksymalizacji efektów
  11. Jesteśmy do Państwa dyspozycji

Newsletter

Jeżeli zainteresowało Cię to szkolenie i chciałbyś otrzymywać powiadomienia o zbliżających się terminach tego lub podobnych szkoleniach, zapisz się do naszego biuletynu, a otrzymasz od nas szczegółowe informacje.

Wypełnij dane poniżej.

  1. Wprowadzenie do zarządzania projektem
    • definiowanie kierownicze w ramach projektu warunki wstępne efektywnego zarządzania projektem podstawowych pojęć zarządzania projektem
    • aktualne trendy w zarządzaniu projektami
    • systemy i metodyki zarządzania projektem – przegląd wiodących rozwiązań
    • charakterystyka projektu, jako przedsięwzięcia organizacyjnego
      • cele projektu
      • typy projektów
      • czynności koordynacyjne
    • diagnozowanie projektów - dlaczego warto diagnozować projekty?
      • głębsza analiza – skala wymagań oczekiwanych przez kierownictwo firmy
      • diagnozowanie programu obejmującego wiele firm
    • jakie obowiązki spoczywają na kierownictwie wynikające z rezultatów diagnozy?
    • test: „podatność na działania manipulacyjne”
  2. Projekt a strategia firmy
    • cele biznesowe projektu – metodyka weryfikowania trafności celów
    • jaka jest rola i zadania rady nadzorczej, zarządu, sponsora w procesie zatwierdzania i w trakcie realizacji projektu?
    • katalog zadań zarządu i sponsora
    • planowanie kroczące – zakres informacji dla kierownictwa
    • wpływ planowania kroczącego na szacunki i zachowanie ciągłości
    • szacowanie czasu
    • dostępność zasobów – rola gremiów kierowniczych w udostępnianiu zasobów
  3. Co z zakresu metodyki projektu powinny wiedzieć gremia kierownicze?
    • przyspieszanie projektu, działania interwencyjne, odrzucenie projektu
    • budżet projektu – monitorowanie, zmiany – tryby decyzyjne
  4. Komponenty metodyki – niezbędny zakres wiedzy dla kierownictwa firmy/instytucji
    • uzasadnienie biznesowe
    • organizacja
    • plany
    • elementy sterowania
    • zarządzanie ryzykiem
    • jakość w środowisku projektu
    • zarządzanie konfiguracją
    • sterowanie zmianami
  5. Techniki projektowe
    • planowanie oparte na produktach
    • przeglądy jakości - podejście do sterowania zmianami
  6. Dobre rady – czyli jaką niezbędną informację o projekcie na poszczególnych jego etapach muszą otrzymywać gremia kierownicze
    • zły menedżer projektu
    • dobry menedżer projektu
    • odpowiedzialność członków zespołu – test : „test sylwetki zawodowej”
    • zarządzanie macierzą
    • karta projektu
    • tworzenie karty projektu
  7. Budowa zespołu projektowego - uczestnicy projektu, struktura zespołu
    • kierownik – menedżer projektu – jak go wybrać?
    • struktura podziału pracy w zespole
      • szkolenie i doskonalenie zespołu
      • motywowanie do efektywnej pracy grupowej
      • metody grupowego rozwiązywania problemów
  8. Planowanie projektu - cykl życia projektu
    • uzgadnianie celów- weryfikacja na tle strategii firmy
    • dobrze i źle zdefiniowane cele - przykłady
    • problem ze źle zdefiniowanymi kamieniami milowymi
    • ścieżki rezultatów
    • opracowywanie ścieżek rezultatów
    • analizowanie ścieżek rezultatów
    • szczegółowe opracowywanie kamieni milowych
    • podział kamieni milowych
      • metody szacowania czasu trwania i kosztów zadań projektowych
      • schemat sieciowy projektu (metoda ścieżki krytycznej)
      • harmonogram projektu (wykres gantta; kamienie milowe)
      • harmonogram a budżet -podstawowe reguły współzależności
  9. Czas realizacji projektu
    • struktura podziału pracy (pps/ang. wbs), jej wykorzystanie w planowaniu i kontroli
    • zadania projektu - zależności miedzy nimi i dodatkowe ograniczenia zadań w czasie
    • określenie i przydział zasobów, rozwiązywanie problemu przeciążenia zasobów
    • zarządzanie czasem w trakcie realizacji projektu – aktualizowanie harmonogramu bieżącego na podstawie informacji o realizacji projektu, zmianach w dostępności zasobów i wymaganiach klienta
    • metoda wartości wypracowanej – co warto o tym wiedzieć?
    • monitorowanie postępów z użyciem metody wartości wypracowanej
    • ograniczenia metody wartości wypracowanej
  10. Na czym polega szacowanie czasu realizacji zadań na podstawie zawartości pracy?
    • typy zależności
      • opóźnienie
      • zadania i podzadania
      • ścieżka krytyczna
      • zapas czasu
      • optymalizacja
  11. Realizacja i kontrola projektu
    • cele projektu (główne i cząstkowe), tzw. „drzewo celów”, macierz wzajemnej relacji celów projektu
    • strukturyzacja projektu a struktura organizacyjna (np. technika czarnej skrzynki, diagram sprzężenia zwrotnego
    • koszty, przychody, przepływy gotówkowe
      • przekroje i szacowanie kosztów projektów
      • budżetowanie, jako narzędzie zarządzania projektem – rola i możliwości kierownictwa
  12. Podział obowiązków
    • menedżer projektu
    • menedżerowie pakietów pracy i modułów
    • członkowie zespołu
    • sponsor projektu
    • biuro projektu
    • grupa koordynująca
    • komunikacja
    • lista kontrolna menedżera projektu
    • aktualizowanie planu w praktyce
  13. Monitorowanie postępów
    • raporty dla członków zespołu
    • raporty dla zarządzających - co powinny zawierać?
  14. Podstawy zarządzania ryzykiem w projekcie
    • identyfikacja czynników ryzyka - rodzaje ryzyka w projekcie
    • kwantyfikacja ryzyka - szacowanie ryzyka
    • analiza ryzyka test: „twoja skłonność do ryzyka”
    • plany przeciwdziałania
    • zmienna natura projektów
      • rosnące ograniczenia prawne i administracyjne
      • rosnąca złożoność
      • rosnący wpływ technologii
      • rosnący wpływ kultury
      • rosnące znaczenie błędów
  15. Planowanie komunikacji
    • dystrybucja informacji
    • sprawozdawczość
  16. Jakość w projekcie
    • planowanie jakości
    • zapewnienie jakości
    • sterowanie jakością
  17. Kryzysy w projektach i jak ich uniknąć?
     
  18. Porażki projektów
     
  19. Oprogramowanie wspomagające i standardy
    • zarządzanie projektami
    • wykresy gantta i ścieżki pert
    • standardy i metody zarządzania projektami
    • project management book of knowledge (pmbok)
    • PRINCE2R
    • metodologia agile
    • ISO 1000
  20. Zamykanie projektu
     
  21. Podsumowanie

Często czytamy o idealnych menedżerach i choć myślimy po europejsku, robimy to, co radzą amerykańscy autorzy i zarządzający. Praktyka wskazuje, że często otaczająca nas rzeczywistość jest w z takim podejściem w konflikcie. W tym szkoleniu najistotniejszy będzie jego wymiar praktyczny uwzględniający nasze krajowe uwarunkowania, krajowe regulacje prawne i dyrektywy europejskie. Szkolenie będzie prowadzone aktywnymi metodami z wykorzystaniem studiów przypadków, pracy zespołowej oraz rzeczywistych projektów. Zajęcia będą prowadzone w formie prezentacji power-point z omawianiem kluczowych kwestii problemowych. W trakcie szkolenia będą udzielane odpowiedzi na pytania uczestników oraz omawiane studia przypadków. W zależności od zapotrzebowania, możliwe są praktyczne warsztaty we wszystkich aspektach szkolenia. Uzupełnieniem wskazanych metod będą ćwiczenia indywidualne i grupowe, testy oraz moderowana dyskusja.