Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z obszerną nowelizacją prawa autorskiego, w szczególności w obszarze zmian w zakresie dozwolonego użytku publicznego, możliwości korzystania z utworów osieroconych oraz niedostępnych w handlu, wprowadzenie wynagrodzenia dla twórców za tzw. wypożyczenia biblioteczne (public lending right), zniesienie opłat związanych z korzystaniem z utworów znajdujących się w domenie publicznej. W ramach szkolenia omówiona zostanie szczegółowo problematyka korzystania z cudzych dzieł oraz bezpiecznej eksploatacji utworów w Internecie.
Szkolenie przeznaczone jest dla:
-
kadry kierowniczej;
-
projektantów;
-
konstruktorów
-
projekt menadżerów;
-
wszystkich zainteresowanych problematyką praw autorskich
1.Wprowadzenie do prawa autorskiego
Pojęcie „własności intelektualnej”
-
® © ™ - oznaczenia w obrocie
-
Case study: Seksmisja: ciemność, oj widzę ciemność
-
Dyskusja moderowana: ACTA – prawda i mity
2. Podmiot i przedmiot prawa autorskiego
Pojęcie utworu
-
„Idee czy sposób wyrażania” (uwagi o przedmiocie ochrony)
-
Case Studies: „Ile utworu pozostało jeszcze w utworze?”
-
Autorskie prawa osobiste
-
Autorskie prawa majątkowe
-
Case Studies: „Czy prawo autorskie chroni sztukę współczesną?”
-
Podmiot ochrony (twórca czy pracodawca?)
-
Case Studies: „Kto tu jest twórcą: żona, mąż czy pracodawca?”
-
Prawa twórców: dualizm ochrony
-
Ochrona programów komputerowych i sui generis ochrona baz danych
-
Zadanie: Rozpoznaj utwory na tle przykładów w orzecznictwa
3. „Granice prawa autorskiego”
- Dozwolony użytek chronionych utworów
-
Dozwolony użytek prywatny
-
Dozwolony użytek publiczny
-
Case Studies:„Granice swobody wypowiedzi w materiałach promocyjnych”
-
Dostęp do informacji publicznej a prawa autorskie
-
Case Studies:„Ponowne korzystanie z materiałów informacyjnych”
-
Wolne zasoby i licencje Creative Commons
-
Case Studies:„Czy zawierałeś umowę na warunkach CC”
Dwie strony medalu: Prawo autorskie a „ruchy wolnościowe”-
Open Source i Creative Commons
-
Jak działają licencje CC?
-
6 warunków podstawowych
-
Korzystanie z utworów opublikowanych na licencji CC
-
Case Study:„ Utwór zależny czy inspirowany?”
-
4. Naruszenie prawa autorskiego i „surowe” zasady odpowiedzialności
Pojęcie naruszenia prawa autorskiego
-
Autorskie prawa osobiste i majątkowe
-
Case Study:„ Jaka wysokość odszkodowania?”
-
Bezpośrednie wkroczenie w wyłączność eksploatacji
-
Pośrednie naruszenie prawa autorskiego
-
Case Study:„ Gazeta W i dodatek „Na Plażę”
-
Internet a prawo autorskie
-
Case Study:"Oświadczenia Facebooka"
-
Naruszenie prawa autorskiego w Internecie
-
Zadanie: pogrupuj roszczenia
5. Wykonywanie autorskich praw majątkowych
- Pola eksploatacji i problem ich specyfikacji w kontraktach autorskich
-
Case Study:„… na wszystkich polach eksploatacji”
-
Pola eksploatacji w umowach dotyczących programów komputerowych
-
Wynagrodzenie autorskie
-
Zasady odpowiedzialności kontraktowej
-
Autorskie dobra osobiste a umowy
-
Organizacje zbiorowego zarządu
-
Problem ochrony wizerunku
-
Case Study:„Cofnięcie zgody na wykorzystywanie wizerunku”
-
Zadanie: zredaguj zgodę na wykorzystanie wizerunku
6. Zasady redakcji umów autorskich, w tym punkty szczególnie „newralgiczne”
-
Case Study: „Nakazy i zakazy w kontraktach autorskich”
-
Case Study: „Rachunek za dzieło”
7. Duże zmiany w prawie autorskim "w pigułce"
- Najważniejsze zmiany w prawie autorskim - przystępne podsumowanie
-
Zmiany w obszarze dozwolonego użytku
-
Nowe prawo cytatu
-
Parodia, karykatura, pastisz
-
Case Studies: "Ile mogę pożyczyć z cudzego dzieła?"
7. Nowy dozwolony użytek edukacyjny
-
E-learning w świetle zmian
-
Case Studies: "O co chodzi z tą digitalizacją?"
-
Tzw. incydentalny użytek utworów
-
Nowe formy wynagrodzeń dla autorów
-
Korzystanie z utworów sierocych
-
Korzystanie z utworów niedostępnych w obrocie handlowym
-
Portale społecznościowe, linkowanie oraz inne korzystanie formy korzystania z Internetu po zmianach
8. Wykonywanie autorskich praw majątkowych
- Pola eksploatacji i problem ich specyfikacji w kontraktach autorskich
-
Case Study:„… na wszystkich polach eksploatacji”
-
Pola eksploatacji w umowach dotyczących programów komputerowych
-
Wynagrodzenie autorskie
-
Zasady odpowiedzialności kontraktowej
-
Autorskie dobra osobiste a umowy
-
Organizacje zbiorowego zarządu
-
Problem ochrony wizerunku
-
Case Study:„Cofnięcie zgody na wykorzystywanie wizerunku”
-
Zadanie: zredaguj zgodę na wykorzystanie wizerunk
9. Redagowanie kontraktów autorskich - ujęcie praktyczne
- Zasady redakcji umów autorskich, w tym punkty szczególnie „newralgiczne”
-
Case Study: „Nakazy i zakazy w kontraktach autorskich”
-
Umowa o stworzenie utworu
-
Umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych
-
Umowa o korzystanie z utworu
-
Case Study: „Rachunek za dzieło”
-
Charakterystyka licencji występujących w obrocie
-
Postanowienia w umowach związanych z wykorzystaniem utworów w kampaniach promocyjnych i informacyjnych, w tym w Internecie
-
Zadanie 1: Zapoznaj się z treścią umowy i odpowiedz na pytania
-
Zadanie 2: Proszę odnaleźć błędy w umowie
-
Zadanie 3: Zasady redakcji kontraktów autorskich (prawda/fałsz)
10. Quiz i dyskusja
2018-12-13
(2 dni)
(Termin gwarantowany)
Hotel ***** Radisson Blu
Kraków, ul. Straszewskiego 17
Kraków
Szkolenie rozpoczyna się za 1961 dni