Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z obszerną nowelizacją prawa autorskiego, w szczególności w obszarze zmian w zakresie dozwolonego użytku publicznego, możliwości korzystania z utworów osieroconych oraz niedostępnych w handlu, wprowadzenie wynagrodzenia dla twórców za tzw. wypożyczenia biblioteczne (public lending right), zniesienie opłat związanych z korzystaniem z utworów znajdujących się w domenie publicznej. W ramach szkolenia omówiona zostanie szczegółowo problematyka korzystania z cudzych dzieł oraz bezpiecznej eksploatacji utworów w Internecie.

Szkolenie przeznaczone jest dla:

  • kadry kierowniczej;

  • projektantów;

  • konstruktorów

  • projekt menadżerów;

  • wszystkich zainteresowanych problematyką praw autorskich

 

 

1.Wprowadzenie do prawa autorskiego

 Pojęcie „własności intelektualnej”

  • ® © ™ - oznaczenia w obrocie

  • Case study: Seksmisja: ciemność, oj widzę ciemność

  • Dyskusja moderowana: ACTA – prawda i mity

2. Podmiot i przedmiot prawa autorskiego

Pojęcie utworu

  • „Idee czy sposób wyrażania” (uwagi o przedmiocie ochrony)

  • Case Studies: Ile utworu pozostało jeszcze w utworze?”

  • Autorskie prawa osobiste

  • Autorskie prawa majątkowe

  • Case Studies: Czy prawo autorskie chroni sztukę współczesną?”

  • Podmiot ochrony (twórca czy pracodawca?)

  • Case Studies: Kto tu jest twórcą: żona, mąż czy pracodawca?”

  • Prawa twórców: dualizm ochrony

  • Ochrona programów komputerowych i sui generis ochrona baz danych

  • Zadanie: Rozpoznaj utwory na tle przykładów w orzecznictwa

  3. „Granice prawa autorskiego”

  •  Dozwolony użytek chronionych utworów
  • Dozwolony użytek prywatny

  • Dozwolony użytek publiczny

  • Case Studies:„Granice swobody wypowiedzi w materiałach promocyjnych”

  • Dostęp do informacji publicznej a prawa autorskie

  • Case Studies:„Ponowne korzystanie z materiałów informacyjnych”

  • Wolne zasoby i licencje Creative Commons

  • Case Studies:„Czy zawierałeś umowę na warunkach CC”

    Dwie strony medalu: Prawo autorskie a „ruchy wolnościowe”

    • Open Source i Creative Commons

    • Jak działają licencje CC?

    • 6 warunków podstawowych

    • Korzystanie z utworów opublikowanych na licencji CC

    • Case Study:„ Utwór zależny czy inspirowany?”

4. Naruszenie prawa autorskiego i „surowe” zasady odpowiedzialności

Pojęcie naruszenia prawa autorskiego

  • Autorskie prawa osobiste i majątkowe

  • Case Study:„ Jaka wysokość odszkodowania?”

  • Bezpośrednie wkroczenie w wyłączność eksploatacji

  • Pośrednie naruszenie prawa autorskiego

  • Case Study:„ Gazeta W i dodatek „Na Plażę”

  • Internet a prawo autorskie

  • Case Study:"Oświadczenia Facebooka"

  • Naruszenie prawa autorskiego w Internecie

  • Zadanie: pogrupuj roszczenia

5. Wykonywanie autorskich praw majątkowych

  • Pola eksploatacji i problem ich specyfikacji w kontraktach autorskich
  • Case Study:„… na wszystkich polach eksploatacji”

  • Pola eksploatacji w umowach dotyczących programów komputerowych

  • Wynagrodzenie autorskie

  • Zasady odpowiedzialności kontraktowej

  • Autorskie dobra osobiste a umowy

  • Organizacje zbiorowego zarządu

  • Problem ochrony wizerunku

  • Case Study:„Cofnięcie zgody na wykorzystywanie wizerunku”

  • Zadanie: zredaguj zgodę na wykorzystanie wizerunku

6. Zasady redakcji umów autorskich, w tym punkty szczególnie „newralgiczne”

  • Case Study: „Nakazy i zakazy w kontraktach autorskich”

  • Case Study: „Rachunek za dzieło”

7. Duże zmiany w prawie autorskim "w pigułce"

  • Najważniejsze zmiany w prawie autorskim - przystępne podsumowanie
  • Zmiany w obszarze dozwolonego użytku

  • Nowe prawo cytatu

  • Parodia, karykatura, pastisz

  • Case Studies: "Ile mogę pożyczyć z cudzego dzieła?"

7. Nowy dozwolony użytek edukacyjny

  • E-learning w świetle zmian

  • Case Studies: "O co chodzi z tą digitalizacją?"

  • Tzw. incydentalny użytek utworów

  • Nowe formy wynagrodzeń dla autorów

  • Korzystanie z utworów sierocych

  • Korzystanie z utworów niedostępnych w obrocie handlowym

  • Portale społecznościowe, linkowanie oraz inne korzystanie formy korzystania z Internetu po zmianach

8. Wykonywanie autorskich praw majątkowych

  • Pola eksploatacji i problem ich specyfikacji w kontraktach autorskich
  • Case Study:„… na wszystkich polach eksploatacji”

  • Pola eksploatacji w umowach dotyczących programów komputerowych

  • Wynagrodzenie autorskie

  • Zasady odpowiedzialności kontraktowej

  • Autorskie dobra osobiste a umowy

  • Organizacje zbiorowego zarządu

  • Problem ochrony wizerunku

  • Case Study:„Cofnięcie zgody na wykorzystywanie wizerunku”

  • Zadanie: zredaguj zgodę na wykorzystanie wizerunk

9. Redagowanie kontraktów autorskich - ujęcie praktyczne

  • Zasady redakcji umów autorskich, w tym punkty szczególnie „newralgiczne”
  • Case Study: „Nakazy i zakazy w kontraktach autorskich”

  • Umowa o stworzenie utworu

  • Umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych

  • Umowa o korzystanie z utworu

  • Case Study: „Rachunek za dzieło”

  • Charakterystyka licencji występujących w obrocie

  • Postanowienia w umowach związanych z wykorzystaniem utworów w kampaniach promocyjnych i informacyjnych, w tym w Internecie

  • Zadanie 1: Zapoznaj się z treścią umowy i odpowiedz na pytania

  • Zadanie 2: Proszę odnaleźć błędy w umowie

  • Zadanie 3: Zasady redakcji kontraktów autorskich (prawda/fałsz)

10. Quiz i dyskusja

Termin

2018-12-13 (2 dni)
(Termin gwarantowany)

Miejsce

Hotel ***** Radisson Blu
Kraków, ul. Straszewskiego 17
Kraków

Cena

1580 zł netto

Negocjuj cenę

Szkolenie rozpoczyna się za 574 dni

Rejestracja

Negocjacja ceny szkolenia otwartego

Cena szkolenia: 1580 PLN netto.

Dane kontaktowe

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych
Polecenie szkolenia
Dane polecającego
Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych
Dane osoby/firmy, której szkolenie jest polecane