DZIEŃ PIERWSZY
1. Wprowadzenie:
- Kaizen i Toyota Production System (TPS)
- Kaizen jako część strategii Lean Manufacturing
- Kaizen a CPI (Continual Performance Improvement)
- Rola narzędzia PDCA/SDCA (Plan-Do-Check-Act/Standardize-Do-Check-Act) w Kaizen
- 5 M (Manpower, Machines, Materials, Methods, Measurements) jako narzędzie zarządzania poprawą i utrzymaniem skuteczności procesów produkcyjnych
Zastosowane metody: dyskusja na forum, praca w grupach, wykład, case studies (mające na celu pokazanie poszczególnych Treście merytorycznych na przykładach)
2. Eliminacja strat:
- Typologia i omówienie podstawowych typów strat
- Dziewięć podstawowych typów strat:
- Nadprodukcja
- Opóźnienia (oczekiwanie)
- Straty w transporcie
- Straty w przetwarzaniu
- Nadmierne zapasy
- Niepotrzebne czynności
- Wadliwe produkty
- Niewykorzystane zasoby
- Źle wykorzystane zasoby
- Eliminacja strat w drodze ciągłego udoskonalania:
- Systematyczność
- Tworzenie łatwo adaptujących się zespołów ludzkich
- Pomiar i wartościowanie
- Zasada 5 W (5xWhy)
- Zasada kontynuacji
- Standaryzacja i unifikacja
- Symplifikacja, czyli upraszczanie procesów i procedur
- Działania proaktywne
- Piętnowanie strat
Zastosowane metody: dyskusja na forum, case studies, ćwiczenia indywidualne, mini-wykład.
3. Przepływ jednego detalu (one piece flow)
- Stosowanie metody Kanban do sterowania przepływem w obszarze produkcji
- Analiza work-in-process i kolejkowanie w procesie produkcji
- Wyrównywanie obciążeń w procesie produkcyjnym
Zastosowane metody: wykład, dyskusja na forum, case studies, ćwiczenia, symulacje.
4. 5S w organizacji stanowiska pracy:
- 5 S jako metoda poprawy i utrzymania właściwej organizacji stanowiska pracy
- Elementy 5 S:
- Sortowanie – odseparowanie rzeczy potrzebnych od niepotrzebnych
- Systematyzacja – oznaczenie i takie usytuowanie wszystkich potrzebnych rzeczy, któro umożliwi ich łatwe odnalezienie i odłożenie we właściwe miejsce po wykorzystaniu
- Sprzątanie
- Standaryzacja – ustalenie kształtu typowych czynności związanych z realizacją zadań produkcyjnych
- Samodyscyplina – utrzymanie ciągłości stosowania zasad 5 S w drodze szkoleń i treningu
- Wdrożenie 5 S
- Pojęcie wizualnego zarządzania
Zastosowane metody: case studies, dyskusja, ćwiczenia indywidualne – warsztaty, symulacje, mini-wykład.
5. JIDOKA (Jakość wbudowana w procesy produkcyjne):
- Wykrywanie anomalii
- Niezwłoczne zatrzymanie procesu produkcyjnego
- Niezwłoczna naprawa lub korekta anomalii
- Badanie przyczyny powstania anomalii
- Wdrożenie przeciwdziałania
Zastosowane metody: mini-wykład, dyskusja, case studies, symulacje, ćwiczenia w parach.
DZIEŃ DRUGI
1. Normowanie czasu pracy:
- Rodzaje czasów w procesach produkcyjnych
- Cele normowania – planowanie MRP, CRP I MRPII
- Analiza kwartylowa tempa pracy
- Poprawa wydajności i produktywności
- Wskaźnik produktywności z zastosowaniem norm czasowych
Zastosowane metody: dyskusja na forum, praca w grupach, wykład, case studies (mające na celu pokazanie poszczególnych Treście merytorycznych na przykładach)
2. Wybrane metody normowania czasu produkcyjnego:
- Chronometraż:
- Przygotowanie arkusza pomiaru czasu pracy
- Podział i opis etapów
- Obserwacja migawkowa:
- Przygotowanie planu i arkusza obserwacji
- Analiza wyników
- Wykorzystanie wyników w normowaniu
- Podejmowanie działań korygujących
- Analiza ruchów elementarnych MTM:
- Typologia ruchów elementarnych
- Arkusz analizy MTM
- Zastosowanie analizy dla normowania produkcji seryjnej i jednostkowej
- Analiza ruchów elementarnych UAS:
- Typologia ruchów elementarnych
- Arkusz analizy UAS
- Zastosowanie analizy dla normowania produkcji seryjnej i jednostkowej
3. Optymalizacja wykorzystania zasobów produkcyjnych z wykorzystaniem norm czasowych:
- Wykorzystanie norm czasowych do planowania potrzeb dotyczących zasobów technicznych, logistycznych i ludzkich na produkcji
- Wyrównywanie obciążenia komórek produkcyjnych w celu optymalizacji przepływu przez obszar produkcji
- Definiowanie efektywności w wykorzystaniu czasu pracy
Zastosowane metody: dyskusja na forum, case studies, ćwiczenia indywidualne, mini-wykład.