Masz zdolność uczenia się przez całe życie – JAK „ODMŁADZAĆ” MÓZG

Bardzo długo sądzono, że nowe komórki nerwowe odpowiedzialne za naszą zdolność uczenia się powstają tylko u dzieci. W dorosłym życiu natomiast, te które już istnieją, mogą się jedynie zmniejszać w wyniku starzenia się.

Niezbyt optymistyczna perspektywa, zwłaszcza dla osób, które lubią i chcą się rozwijać przez całe życie. Bo przecież będąc już osobą dorosłą tak naprawdę zaczynamy świadomie decydować o tym, czego chcemy się uczyć, jakie nowe umiejętności doskonalić czy zdobywać. Często to właśnie w dorosłym wieku mamy czas, pieniądze, żeby się rozwijać i spełniać swoje marzenia.

 

Na szczęście dla wszystkich dorosłych uczestników szkoleń, warsztatów, kursów, studiów itp. ta teoria jest nieprawdziwa.

Pierwszym nieformalnym prekursorem idei „kontynuowania nauki przez całe życie” był John Dewey, amerykański pedagog, twórca koncepcji pracy, który już w 1916 roku utrzymywał, że „całe życie jest edukacją, a cała edukacja jest życiem.”

Jego idei nie potwierdzały jednak badania. Na naukową rewolucję w badaniach dot. zdolności uczenia się dorosłych musieliśmy czekać aż do 1998 roku. W tym czasie zespół badaczy pod kierunkiem szwedzkiego neurobiologa Petera Erikssona wykazał, że nowe komórki nerwowe powstają w określonych strukturach mózgowych przez całe nasze życie (a wraz z wiekiem obniża się jedynie tempo ich namnażania i zdolność przeżycia). Lokalizacja powstawania tych nowych komórek obejmuje rejony odpowiedzialne za pamięć, uczenie się i odbiór doznań węchowych.

Można więc wnioskować, że ich funkcja sprowadza się do poprawy zapamiętywania, uczenia się oraz odbioru przez nas informacji za pośrednictwem zapachu. /źródło: „Regulacja procesu neurogenezy”, M.Respondek, E.Buszman/. Nowo powstające neurony pozwalają więc nam, niezależnie od wieku zdobywać wiedzę.

Pamiętajmy jednak o tym, że ponieważ u osób dorosłych neurony te, niestymulowane żadnymi bodźcami, mają mniejszą zdolność przeżycia i słabiej się namnażają, warto stymulować nasz mózg nową wiedzą, umiejętnościami i bodźcami, bo … szkoda by było je zmarnować.

Jeśli więc masz ochotę na zastrzyk nowej wiedzy, umiejętności, np. kurs j. chińskiego, florystyki, kroju i szycia, masażu, nurkowania; studia (magisterskie, podyplomowe), zmianę zawodu (i potrzebne do tego dodatkowe szkolenia) itp. itd. … to po prostu to zrób. Niezależnie od tego ile masz lat.

 

Co daje nam uczenie się przez całe życie:

  • poznajemy siebie i swój potencjał
  • rozwijamy się
  • realizujemy się w różnych dziedzinach
  • wprowadzamy zmiany w swoim życiu
  • lepiej rozumiemy siebie i innych
  • rozumiemy środowisko, w którym żyjemy
  • wpływamy na otoczenie

 

Nasz mózg potrzebuje stymulacji przez całe życie, aby móc efektywnie pracować. Ważne więc, aby coś się działo, a dzięki nauce nowych rzeczy nasz mózg (jak również my sami) będzie wiecznie „młody” :-)

 

Zapraszam serdecznie wszystkich tych, którzy chcą stymulować swój mózg i poprzez naukę wspólnie z nami namnażać nowe neurony odpowiedzialne za pamięć i zdolności poznawcze, na wszystkie szkolenia jakie oferuje Wam nasza firma.

 

Agnieszka Olejnik, ekspert HR, coach kariery, Certyfikowany Trener AVENHANSEN®

Trener, Doradca Merytoryczny ds. Komunikacji i Wystąpień Publicznych Dyplomowany trener biznesu i coach, doświadczony menedżer i ekspert w dziedzinie Zarządzania Zasobami Ludzkimi i Rozwoju.

Przeczytaj więcej na: http://szkolenia.avenhansen.pl/trenerzy/agnieszka-olejnik.html

Doradca Merytoryczny ds. Komunikacji i Wystąpień Publicznych Dyplomowany trener biznesu i coach, doświadczony menedżer i ekspert w dziedzinie Zarządzania Zasobami Ludzkimi i Rozwoju.

 

Zobacz kalendarz najbliższych szkoleń Trenera »

Beata Dyjak

Masz pytania? Porozmawiaj Dyrektor ds. rozwoju i realizacji projektów
515 212 449 bdyjak@avenhansen.pl Zadaj pytanie

Podobne artykuły

Masz zdolność uczenia się przez całe życie – JAK „ODMŁADZAĆ” MÓZG
Oceny: 0 z 5 z 0 głosów