Rewolucyjny projekt, pomagający w restrukturyzacji dużych firm - odtąd już nic nie będzie takie samo!
Zadania do wykonania w firmie
w obszarze zasobów ludzkich i organizacji
[wstępna koncepcja przed dokładnym poznaniem firmy]
Firma znajduje się na takim etapie rozwoju, że dla podniesienia efektywności biznesowej i wzrostu konkurencyjności staje przed wyzwaniem formalizacji struktur organizacyjnych, zwiększenia integracji pomiędzy zakładami i stworzenia nowych modeli wspomagających zarządzanie. Jest to etap naturalny, przez który przechodzą wszystkie dobre firmy po zmianach kapitałowych. Jednym z takich modeli jest HR jako strategiczny partner w zarządzaniu firmą. HR rozumiany nie jako proste kadry i płace, ale jako narzędzie zwiększające zaangażowanie, świadomość i motywację pracowników.
Pozwalamy sobie przedstawić Zarządowi firmy Plan, pozwalający na stworzenie nowoczesnego HR, a także poprawę tych obszarów aktywności firmy, które mają największy wpływ na wzrost sprzedaży i efektywności firmy.
Niektóre z przedstawionych poniżej rozwiązań mogą się wydawać na wyrost jak na dzień dzisiejszy, wynikają one bowiem jeszcze z nieznajomości firmy. Każde z proponowanych rozwiązań przez Konsultanta wymaga i tak szczegółowej dyskusji z Zarządem i zaprezentowania korzyści z ich wdrożenia.
Główne obszary pracy Konsultanta w firmie:
- Human resources, kadry i administracja kadrowo - płacowa
- Komunikacja wewnętrzna, klimat, kultura pracy i kultura organizacyjna
- Organizacja - struktura , zmiany organizacyjne, przesunięcia pracowników
- Przyłączanie / rozłączanie kolejnych firm/zakładów, audyt wewnętrzny, integracja z firmą nowych struktur
- Administracja firmy, wspomaganie administracyjne w sprawach zasobów ludzkich
- Doradztwo i coaching dla kadry kierowniczej
- Szkolenie i doskonalenie pracowników (w tym osobiste)
- Obecność w oddziałach (zakładach) komórkach
- Sytuacje trudne „politycznie”
- Przebudowa i łączenie spółek (ewentualnie w przyszłości)
- Całokształt obszarów związanych ze związkami zawodowymi (negocjacje, układ zbiorowy, wynagrodzenia, restrukturyzacja)
- Współpraca z władzami miast w kwestiach społecznych
I. Obszar HR
Cele operacyjne działu HR i kadr - do zbudowania w firmie
- Opracowanie całościowej koncepcji nowoczesnej polityki personalnej firmy – nadzoru nad HR w całej firmie, znalezienie i przeszkolenie przyszłego dyrektora HR grupy kapitałowej
- Racjonalizacja zatrudnienia
- Właściwe realizowanie wszystkich etapów procesu kadrowego, w tym:
- planowanie zatrudnienia i rekrutacja pracowników,
- planowanie indywidualnego rozwoju pracowników,
- wprowadzenie systemu ocen okresowych,
- systemy wynagradzania i inne sposoby motywowania
- stworzenie wraz z pracownikami kadr /HR - nowoczesnych narzędzi HR: opisy stanowisk, wartościowanie pracy, modelu rekrutacji i selekcji, księgi kadry rezerwowej (potencjalnych sukcesorów), sytemu szkoleń, przesunięcia i zwolnienia w tym outsourcing
Techniki i narzędzia realizacji - zadania Konsultanta do realizacji w firmie
I. Planowanie zatrudnienia, realizacja polityki kadrowej Zarządu. Rekrutacja i wprowadzanie do pracy.
- Stworzenie jednolitego dla całej firmy - Modelu rekrutacji i selekcji kadr /kto rekrutuje , kiedy, zasady współpracy pomiędzy zakładami a działem kadr/ HR w centrali, źródła pozyskiwania pracowników, gradacja metod selekcji na poszczególne stanowiska , techniki i testy, zasady selekcji, terminy itp.
- Wybranie z każdego Zakładu i przeszkolenie osób jedynie upoważnionych do dokonywania rekrutacji i selekcji (rozmowa kwalifikacyjna , czytanie CV, techniki zadawania pytań i poznawania ludzi itp.).
- Stworzenie i wdrożenie w firmie modelu przyjmowania do pracy - wprowadzenie i pierwsze dni, niezbędne szkolenia, okres adaptacyjny, wdrożenie do wykonywania obowiązków, osoby odpowiedzialne, karta stanowiska zawierająca szczegółowo rozpisany okres 3 miesięcy, rozliczenie i ocena okresu próbnego, decyzja. Doradztwo i szkolenia rekrutacyjne dla menedżerów.
- Pozyskiwanie i rekrutacja pracowników na wszystkie szczeble struktury organizacyjnej (wspólnie z osobami z Zakładów).
- Ocena stanu kadrowego firmy. Systematyczne prowadzenie dokumentacji w ujęciu tabelarycznym.
- Określenie potrzeb kadrowych firmy. Planowanie zatrudnienia..
- Stworzenie i weryfikacja opisów stanowisk, określenie wymagań kwalifikacyjnych na poszczególne stanowiska kierownicze, specjalistyczne i wykonawcze.
II. Wytyczanie ścieżek kariery, rotacja kadr.
- Zdefiniowanie ścieżek kariery w firmie - decyzja Zarządu.
- Opracowanie i wdrożenie systemu nowej nomenklatury i nazewnictwa stanowisk w firmie, uwzględniającego zarówno nowa strukturę organizacyjną, integrację z grupą właścicielską, wnioski z wartościowania stanowisk i potrzeby firmy. Dla części stanowisk nazwy mogą być dwujęzyczne - polskie i angielskie
- Zaplanowanie karier pracowników w formie - Księgi kadry rezerwowej, wprowadzenie wewnętrznych konkursów menedżerskich i egzaminów kwalifikacyjnych dla już zatrudnionych i aspirujących do awansów
- Aktywny udział w rotacji kadr, przesunięciach, awansach, zwolnieniach pracowników
- Stworzenie wewnętrznej Giełdy Pracy na stanowiskach wykonawczych
- Opracowanie Modelu - elastycznego reagowania kadrowego /nagłe zwolnienia, zastępstwa, przesunięcia/
III. Szkolenie i doskonalenie pracowników.
- Stworzenie kompleksowego Systemu szkoleń w X, wdrożenie i nadzór nad jego realizacją.
- Określenie potrzeb szkoleniowych pracowników na podstawie rozmów z dyrektorami, kierownikami komórek organizacyjnych, ankiet i akt personalnych
- Badanie efektywności szkoleń
- Opracowanie krótko i długoterminowego programu kształcenia pracowników i kadry menadżerskiej.
- Osobiste prowadzenie szkoleń wewnętrznych i treningów przez dla poszczególnych grup pracowniczych - kadra kierownicza różnych szczebli, handlowcy, specjaliści, konsultanci itp., opracowanie kalendarza szkoleń
- Wykorzystywanie narad w firmie do szkoleń wewnętrznych jako część programu /kierownicy liniowi, handlowcy, szefowie branż itp./
- Coaching dla kadry kierowniczej - doradztwo w sprawach zarządzania, rozwiązywania specyficznych problemów, szkolenie w małych grupach, praca nad upowszechnieniem postaw i zachowań asertywnych.
- Pomoc w stworzeniu narzędzi edukacyjno - informacyjnych w postaci - Biuletynu wewnętrznego - wyboru najlepszych artykułów o zarządzaniu, przygotowywanego dla kadry kierowniczej /„wszyscy czytamy i uczymy się tych samych pozytywnych wzorców”/
- Wykorzystanie funduszy unijnych, sponsorów do celów realizacji polityki kadrowej
IV. Ocena pracowników
- Stworzenie i wdrożenie w firmie kompleksowego Modelu okresowej oceny pracowniczej /raz w roku, dla pracowników sprzedaży 2 razy w roku/
- Przeprowadzenie szkolenia osób wytypowanych do przeprowadzenia oceny, monitorowanie procesu oceny, zwłaszcza w pierwszym okresie
V. System motywacyjny
- Stworzenie i opracowanie - spójnego w całej firmie - Systemu motywacyjnego /płacowego i pozapłacowego/ dla wszystkich grup pracowniczych, stopniowe wyrównywanie zaszłości historycznych. Wszystko w zgodzie z procedurami i obowiązującymi wewnątrz firmy przepisami wewnętrznymi
- Przeprowadzenie wartościowania pracy we wszystkich komórkach
- Stworzenie - Ligi pomiędzy wewnętrznymi działami firmy w najróżniejszych obszarach, jako formy współzawodnictwa, a także motywacji pracowników
VI. Racjonalizacja zatrudnienia
- Dokonanie przeglądu kadr pod katem wymagań, strategii i struktury zarządzania, a także potrzeb uwzględniających nowe technologie /system informatyczny, logistyka, nowe produkty/
- Ustalenie optymalnej struktury i poziomu zatrudnienia
VII. Sprawozdawczość kadrowa jako informacja zarządcza
- Stworzenie i wdrożenie w całej firmie jednolitych mierników /wskaźników/ efektywności i produktywności wykorzystania zasobów ludzkich
- Opracowanie i stałe monitorowanie wskaźników efektywności personalnej /produktywność , fluktuacja, koszty roboczogodziny, stopa zwrotu z inwestycji w pracownika, efektywność zasobów ludzkich, efektywność szkoleń, analiza stanu i struktury zatrudnienia, mierniki efektywności pracy itp./
- Wraz z „pionem” finansowym dokonanie analizy kosztowej zatrudnienia w poszczególnych zakładach - w różnych ujęciach
- Prowadzenie analizy konkurencyjnych rynków pracy, analizy konkurencji w dostępnym zakresie, poziomu płac na rynku itp.
- Stworzenie i wdrożenie elementów BSC w obszarze zasobów ludzkich
VIII. Sprawy kadrowo – płacowe
- Zarządzanie już istniejącymi i poprawa procedur kadrowych w firmie dotyczących:
- prowadzenia akt osobowych i dokumentacji personalnej
- ujednolicenie systemu umów /o pracę, zleceń, o dzieło itp./
- prowadzenia spraw związanych z bhp
- zaświadczeń dla pracowników
- badań lekarskich
- spraw urlopowych
- ubezpieczeń społecznych
- naliczania wynagrodzeń i premii
- dyscypliny pracy
- spraw socjalnych
- inne
- Stworzenie procedur i zasad zatrudniania pracowników – rodzaje umów o pracę, gradacja, okresy próbne itp. Manual personalny i Księga procedur kadrowych
II. Obszar organizacji, zarządzania i komunikacji - zakres pracy Konsultanta
Komunikacja wewnętrzna , klimat, kultura pracy, kultura organizacyjna
- Stworzenie i nadzór nad Gazetką wewnętrzną /jeżeli taka istnieje/. Docelowo - ewolucyjne Gazetka mogłaby służyć lepszemu wykorzystaniu w kierunku przebudowy kultury organizacyjnej firmy. Gazetka zawierać będzie - bieżące informacje z życia firmy, komunikaty zarządu, nowości, prezentację poszczególnych działów i branż w firmie, wyróżnienia pracowników, nagrody itp.
- Pomoc w tworzeniu i funkcjonowaniu wewnętrznego PRu.
- Wykorzystanie różnych narzędzi /gazetka, intranet, spotkania/ do wykorzystania „wewnętrznych talentów” i inicjatyw pracowników mających na celu poprawę efektywności funkcjonowania firmy /np. jakieś „forum kreatywnych”/
- Ewolucyjne zmiany w kulturze organizacyjnej firmy:
- obniżenie poziomu stresu w organizacji
- przebudowa motywacji pracowników z „anty” na „pro” efektywnościową
- budowa klimatu sprzyjającego niskiej fluktuacji kadr a przez to zaangażowaniu i kreatywności pracowników
- Upowszechnianie pracy zespołowej poprzez częstsze wykorzystywanie „zbiorowej mądrości” – np. Rada Dyrektorów i Kierowników , zespoły zadaniowe, zespoły robocze, zespoły projektowe
- Przebudowa systemu komunikacji zarządczej – w przyszłości /ewentualnie doradztwo dla innych członków zarządu/ posiedzenia Zarządu i kadry kierowniczej
- Narady kadry kierowniczej /styl i forma prezentowanych materiałów, wyników , wyznaczania zadań, rozliczania z wyników/
- Stworzenie modelu wymiany wewnętrznej informacji kadry kierowniczej / Memo raportu tygodniowego na pół, max. 1 stronę zawierającego najważniejsze informacje z poprzedniego tygodnia i plan na bieżący przesyłanego Intranetem w każdy poniedziałek od każdego do zarządu i innych równoległych kierowników
- Współorganizacja wielkich dorocznych imprez - np. Piknik, Mikołaj, itp. z funduszu socjalnego
- Stały kontakt z oddziałami wewnętrznymi sprzedaży wszystkich typów - częste wyjazdy do zakładów
- Uczestnictwo programowo - merytoryczne we wszystkich formach integracyjnych dla pracowników
- Udział w budowaniu i zmianie struktur organizacyjnych / cząstkowej i globalnej
- Pomoc i doradztwo w zakresie łączenia firm, tworzenia jednolitej struktury organizacyjnej
- Współpraca z konsultantami zewnętrznymi w zakresie finansów i logistyki
- Doradztwo dla Zarządu w różnych sprawach biznesowych, „politycznych”, misje specjalne itp.
Środowiska lokalne (do dyskusji), wykorzystanie doświadczeń Konsultanta
- Kontakty z władzami miasta i regionu /doświadczenia Konsultanta z Krosna, Czarnkowa, Kielc/
- Pozyskiwanie funduszy unijnych na rozwój biznesu /doświadczenia Konsultanta z Pol-Aqua, programy PHARE z początku lat 90 tych/
- Współpraca z lokalnymi szkołami wyższymi /doświadczenie Konsultanta z Ministerstwa Edukacji i zakładaniu szkół biznesu – Kielce, Radom, Tarnobrzeg/
Korzyści dla firmy z wdrożenia przez Konsultanta Action planu
- Stworzenie nowoczesnej polityki personalnej - na wzór zagranicznego właściciela Grupy. Praktycznie bezkosztowe. Jedyny koszt to konsultant.
- Zmniejszenie kosztów zatrudnienia (rotacja kadr, własna rekrutacja, absencja, fluktuacja)
- Stworzenie proefektywnościowej kultury organizacyjnej
- Jasność i czytelność procedur i reguł zarządzania
- Spokój społeczny, współuczestnictwo związków zawodowych w niektórych elementach action planu (np. wartościowanie pracy)
- Zwiększenie świadomości i zaangażowania kadry menedżerskiej w proces zarządzania
- Podniesienie motywacji i wzrost zaangażowania pracowników
- Dostarczenie Zarządowi prawdziwej i mierzalnej informacji dotyczącej inwestycji w kapitał ludzki
- Stworzenie „pasa transmisyjnego” od zarządu do załogi i od załogi do zarządu
- Korzyści wymierne (policzalne) projektu będą możliwe do przedstawienia po audycie organizacyjno - personalnym jako pierwszym etapie pracy konsultanta.
Warunkiem powodzenia realizacji w/w zadań jest:
- Sprzyjające otoczenie wewnętrzne i zewnętrzne - przychylność, zrozumienie i współpraca Zarządu, cierpliwość kadry kierowniczej, w miarę pozytywny wynik finansowy firmy.
- Zmiany należy zacząć od nastawienia „mentalnego” kadry kierowniczej firmy
Informacje końcowe:
Wszystkie w/w zadania zostaną zaprojektowane i wykonane przez JEDNĄ OSOBĘ - Konsultanta firmy AVENHANSEN - Artura Pawłowskiego - oczywiście we współpracy z menedżerami firmy (bez konieczności zatrudniania dodatkowych osób, firm zewnętrznych itp.)
W wypadku konieczności wsparcia, Konsultant będzie korzystał z pomocy osób wskazanych przez firmę AVENHANSEN, zwłaszcza w projektach szkoleniowych.
Konsultant /interim manager/ będzie miał status - Pełnomocnika zarządu, lub dyrektora projektu (personalnego). Jest to niezbędne umocowanie dla uzyskania odpowiedniego statusu wśród kadry menadżerskiej i związków zawodowych.
Czas trwania projektu:
- Etap poznania firmy i stworzenia wszystkich w/w modeli - ok. 6 miesięcy
- Etap wdrożenia - kolejne 6 miesięcy
- Konsultant może pracować w ramach projektu od 3 do 5 dni w tygodniu (wyłączność) - do omówienia
Miejsce pracy konsultanta:
Wszystkie oddziały firmy. Pożądane byłoby udostępnienie jednego pomieszczenia biurowego dla celów operacyjnych i spotkań (telefon, laptop, internet). Mogłoby ono znajdować się w centrali lub w oddziale (centralne położenie pomiędzy zakładami w regionie) - do omówienia na spotkaniu pozostają: ewentualny samochód służbowy do przemieszczania się pomiędzy zakładami, ewentualnie delegacje, noclegi służbowe i koszt całościowy projektu (w tym wynagrodzenie konsultanta).
Opis sylwetki Konsultanta |