Agenda szkolenia
"Warunki kontraktowe FIDIC dla początkujących – punkt widzenia wykonawcy"
( czas trwania dwa dni – 16 godzin dydaktycznych)
Kilka słów o celach i elementach składowych szkolenia:
Podstawowym celem szkolenia jest przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu stosowania warunków kontraktowych FIDIC w realizacji inwestycji liniowych, dla osób po raz pierwszy stykających się z ta procedurą w projektach inwestycyjnych realizowanych w oparciu o przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych, prawo budowlane, prawo cywilne i przepisy o ochronie środowiska.
Na każdym etapie szkolenia, omawiane zasady i techniki procedury FIDIC, będą odnoszone do krajowych regulacji prawnych, w szczególności do prawa zamówień publicznych, prawa budowlanego i kodeksu cywilnego. Uczestnicy szkolenia otrzymają między innymi, odpowiedź, popartą konkretnymi przykładami, jak dokonywać zmian w kontrakcie.
Jak skutecznie wnioskować o uruchamianie procedur zamówień dodatkowych i uzupełniających w kontraktach FIDIC oraz jak zgłaszać roszczenia?
Bardzo istotnym celem tego szkolenia jest również przekazanie uczestnikom szkolenia informacji na temat roli, jaką pełnią oni w procesie inwestycyjnym oraz o ciążących na nich obowiązkach.
Omawiane podczas szkolenia studia przypadków, wskażą uczestnikom, jak działać w ramach ustalonych uwarunkowań organizacyjnych i finansowych, w przypadku finansowania inwestycji ze środków unijnych. Jak dobrze przygotować się do projektu? Jak zweryfikować zapisy studium wykonalności, pełniące w czasie realizacji inwestycji rolę dokumentu weryfikującego? Dlaczego tak ważne jest możliwie jak najwcześniejsze przeanalizowanie materiałów służących do realizacji projektu, czyli projektów technicznych, programów funkcjonalno-użytkowych, uregulowanego stanu prawnego gruntów, decyzji i uchwał np. w zakresie zwolnienia wykonawcy z opłat za zajęcia pasów drogowych itp.?
Dla kogo jest to szkolenie:
Szkolenie jest skierowane do osób, które po raz pierwszy maja styczność z procedurą FIDIC.
Jest to szkolenie od strony praktycznej, prezentujące specyficzne uwarunkowania decydujące o powodzeniu przedsięwzięcia budowlanego oraz przedstawiające, jak korzystać z uprawnień w różnych sytuacjach i na kolejnych etapach realizacji kontraktu.
Tematyka i funkcje tego szkolenia zostały przygotowane, jako praktyczny przegląd szczegółowych rozwiązań w zakresie zarządzania budową, wykorzystywanych w działalności kontraktach. Na bazie omawianych praktycznych procedur, zostaną przedstawione metody i zasady zarządzania kontaktami oraz skuteczne techniki tworzenia organizacyjnych i prawnych warunków realizacji i skutecznego korzystania z zapisów kontraktów. Dotyczy to relacji: Zamawiający – Inżynier Kontraktu - Wykonawca. Proces szkolenia zostanie powiązany cyklem testów określających predyspozycje i preferencje uczestników w odniesieniu do poszczególnych podtematów.
KORZYŚCI:
-
Poznanie i zdobycie umiejętności w zakresie wykorzystania praktycznych procedur w praktyce realizacji i rozliczania projektów budowlanych, podstawowej wiedzy dotyczącej zarządzania projektami oraz sygnalnych prawidłowości w dziedzinie skutecznych negocjacji.
-
Pozyskanie szerokiego spektrum wiedzy, dotyczącej błędów i przyczyn porażek w projektach budowlanych, w kontekście unormowań prawnych i organizacyjnych procesów inwestycji budowlanej.
-
Przećwiczenie na studiach przypadków stosowanych w praktyce rozwiązań dotyczących: organizacji placu budowy, zmian w fazie realizacyjnej oraz form i trybu rozliczeń końcowych.
METODOLOGIA:
Szkolenie będzie prowadzone w formie prezentacji power-point z omawianiem kluczowych kwestii problemowych. W trakcie szkolenia będą udzielane odpowiedzi na pytania uczestników oraz omawiane studia przypadków. Zostaną przeprowadzone praktyczne warsztaty w wybranych aspektach szkolenia. Uzupełnieniem wskazanych metod będą ćwiczenia indywidualne i grupowe, testy oraz moderowana dyskusja.
UWAGA: Uczestnicy szkolenia otrzymają dodatkowo obszerny ( ponad 120 stron) Skrypt- podręcznik zawierający omówienie wszystkich najistotniejszych zagadnień dotyczących praktycznych aspektów procesu budowlanego, w kontekście procedury FIDIC, będący pomocą w praktycznym, realizowaniu umów o roboty budowlane.
Program:
Dzień I
9.00 – 10.30
Wprowadzenie:
Wprowadzenie – krótka historia i cel procedur FIDIC – narodziny FIDIC i jego ewolucja
Aktualne trendy w zakresie stosowania procedur budowlanych FIDIC.
Rodzaje kontraktów realizowanych według FIDIC,
Książki FIDIC – Czerwona, Żółta, Srebrna i Biała – różnice, zalety i wady oraz ich
zastosowanie, przy realizacji projektów współfinansowanych z funduszy europejskich.
10.30 – 10.45 Przerwa kawowa
10.45 – 12.15
Warunki Ogólne FIDIC - 20 Klauzul - od definicji do rozstrzygania sporów
Omówienie i dokładna analiza poszczególnych Klauzul.
„Czerwona książka”- studia przypadków
„Żółta książka” – przykład pilotażu „zaprojektuj i wybuduj”
„Srebrna książka”- czyli kiedy najważniejszy jest czas – przykład stadion Wrocław
Ćwiczenie w rozpoznawaniu klauzul
12.15 – 13.00 Obiad
13.00 – 15.00
Warunki szczególne FIDIC
Podmioty kontraktu; pozycja w kontrakcie
Prawa i obowiązki Zamawiającego oraz Wykonawcy,
Konflikt interesów) w realizacji projektu – studia przypadków
Pozycja Zamawiającego w odniesieniu do Inżyniera Kontraktu
Zasady i metodyka współdziałania zamawiającego, Wykonawcy i Inżyniera w ramach
kontraktu
Przebieg procesu inwestycyjnego w procedurze FIDIC od momentu wejścia na plac
budowy, poprzez realizację zadania do momentu odbioru inwestycji.
15.00 – 15.15 Przerwa kawowa
15.15 – 16.15
Uwarunkowania stosowania procedur FIDIC w warunkach polskich uregulowań
prawnych.
Szczegółowy przegląd obszarów potencjalnie konfliktowych:
Prawo budowlane - przykłady
Prawo cywilne – studia przypadków– obszary szczególnej „wrażliwości”
Prawo zamówień publicznych- przykłady
Ustawa o finansach publicznych - przykłady
Akty wykonawcze i wytyczne, – czyli „diabeł tkwi w szczegółach” - przykłady
Dzień II
9.00 – 10.30
FIDIC w projektach unijnych
Zakres i reguły stosowania
Standardy FIDIC w projektach unijnych
Zakres i reguły stosowania - przykłady
Praktyczne aspekty wykorzystania procedur w realizacji projektów unijnych.
10.30 – 10.45 Przerwa kawowa
10.45 – 12.15
Ćwiczenie: umowa dla Inżyniera Kontraktu
Błędy, porażki – przyczyny i skutki
Typowe błędy w praktyce stosowania FIDIC w poszczególnych fazach;
Faza przygotowania projektu, Faza realizacji, i Faza rozliczania
Metodyka diagnozowania i naprawy błędów
Konflikty w procesie realizacji kontraktu i metodyka ich rozwiązywania
12.15 – 13.00 Obiad
13.00 – 15.00
Zmiany w kontrakcie FIDIC a prawo zamówień publicznych
Procedura zmian w fazie realizacji projektu – relacje; FIDIC - PZP
Wykorzystanie nowych unormowań prawa zamówień publicznych w tym zakresie oraz metodyki i procedur zarządzania projektami – szczegółowe omówienie podstaw prawnych i metodyki postępowania
Jak powinien się przygotować zamawiający podejmując negocjacje w sprawie zmian?
ze stronami Kontraktu z instytucją pośredniczącą ( fundusze europejskie),
Omówienie przykładów wykorzystania FIDIC w celu realizacji inwestycji finansowanych
Ze środków unijnych i wynikających z nich wniosków praktycznych.
15.00 – 15.15 Przerwa kawowa
15.15 – 16.15
Błędy, jakie popełniamy najczęściej – prezentacja na podsumowanie szkolenia
Czas szkolenia 16 godzin dydaktycznych – dwa dni