FIDIC - punkt widzenia wykonawcy kontraktu - dla średnio zaawansowanych
( czas trwania dwa dni – 16 godzin lekcyjnych)
Kilka słów o składowych elementach szkolenia:
Rola i pozycja wykonawcy w kontrakcie stanowi główny punkt odniesienia w tym szkoleniu.
Jak wykonawca powinien się przygotować do udziału w realizowanym Kontrakcie od momentu negocjacji i podpisania umowy, poprzez jej wykonywanie aż do rozliczenia się z przyjętych w kontrakcie zobowiązań?
Przedstawione podczas tego szkolenia, techniki i narzędzia będą miały zastosowanie w zarządzaniu na każdym etapie Umowy, w ramach ustalonych zasad zarządzania ryzykiem i zapewnienia standardów, jakości wykonywanych robót oraz zabezpieczenia swoich roszczeń. Jak dobrze przygotować się do projektu? Jak przeanalizować zapisy umowy i ustalić punkty krytyczne w realizacji kontraktu realizowanego w procedurze Fibic? Dlaczego tak ważne jest możliwie jak najwcześniejsze przeanalizowanie materiałów służących do realizacji projektu, czyli projektów technicznych, programów funkcjonalno-użytkowych, uregulowanego stanu prawnego gruntów, decyzji i uchwał, np. w zakresie zwolnienia wykonawcy z opłat za zajęcia pasów drogowych itp.?
Gospodarowanie czasem w kontrakcie, – czyli praktyczne sposoby radzenia sobie z
Harmonogramem.
Co to znaczy w praktyce – zrozumieć procedurę Fidic? Jakie błędy w tym zakresie popełniamy najczęściej i jak można ich uniknąć?
Na bazie, jakich standardów zapewnić prawidłowe przeprowadzenie procesu wdrażania inwestycji za poprzez odpowiedni przepływ informacji?
Co można wygrać a co przegrać w procedurach zmian w kontrakcie?
Jak skutecznie zgłaszać roszczenia i uczestniczyć w sporach ze stronami kontraktu?
To tylko przykładowe pytania, na które odpowie to szkolenie.
Dla kogo jest to szkolenie:
Prezentacja i studia przypadków przeznaczone są przede wszystkim dla pracowników firmy realizującej kontrakt, których wiedza w zakresie procedury FIDIC, wymaga uporządkowania i poszerzenia.
Jest to szkolenie od strony praktycznej, prezentujące specyficzne uwarunkowania decydujące o powodzeniu przedsięwzięcia budowlanego oraz przedstawiające, jak korzystać z uprawnień w różnych sytuacjach i na kolejnych etapach realizacji kontraktu.
Uczestnicy:Kadra zarządzająca, kierownicy budów, kierownicy robót, majstrowie, służby finansowe, obsługa prawna – w szczególności odpowiedzialna za realizację kontraktu.
Tematyka i funkcje tego szkolenia zostały przygotowane, jako praktyczny przegląd szczegółowych rozwiązań w zakresie przygotowania do kontraktu a następnie, zarządzania budową. Na bazie wiodącego tematu, jakim jest procedura, FIDIC zostaną przedstawione metody i zasady realizacji kontraktu oraz skuteczne techniki tworzenia przez Wykonawcę, organizacyjnych i prawnych warunków realizacji i nadzorowania kontraktów. Dotyczy to relacji:
Zamawiający – Inżynier – Wykonawca z punktu widzenia Wykonawcy. Charakter szkolenia zostanie powiązany cyklem testów określających predyspozycje i preferencje uczestników w odniesieniu do poszczególnych podtematów
FIDIC w czterech wymiarach, – czyli jak:
-
Co wynika z Ogólnych i Szczególnych warunków Umowy FIDIC?.
-
Jakie zapisy kontraktu są szczególnie ryzykowne dla wykonawcy?
-
Jak skutecznie zapewnić przestrzeganie uprawnień wykonawcy przez Inżyniera Kontraktu?.
-
Jak zbudować i wdrożyć sprawny system zarządzania ryzykiem i zapewnienia standardów, jakości kontraktu przy współpracy z Inżynierem Kontraktu i z Zamawiającym?.
Wskazana powyżej problematyka zostanie omówiona i przećwiczona w oparciu o studia przypadków zrealizowanych Kontraktów.
CELE SZKOLENIA:
1.Celem szkolenia jest przekazanie uczestnikom poszerzonej wiedzy w zakresie ogólnych i szczegółowych przepisów warunków kontraktowych FIDIC.
2. Szkolenie ma na celu profesjonalnie przygotować Wykonawcę procesu inwestycyjnego (przygotowanie i negocjowanie umowy, projektowanie, realizacja, nadzór) do realizowania go zgodnie z wymaganiami krajowymi i międzynarodowymi z praktycznym uwzględnieniem norm prawa zamówień publicznych, prawa budowlanego oraz reguł tzw. dobrej praktyki inwestycyjnej.
3.Zdobycie praktycznych umiejętności w zakresie zarządzania projektami inwestycyjnymi
wg Warunków Kontraktowych FIDIC.
Uporządkowanie zasadniczych i szczegółowych wymogów projektu, poprzez analizę, krok
po kroku każdego etapu, łącznie z końcowym rozliczeniem się z obowiązków.
KORZYŚCI:
-
Poznanie i zdobycie umiejętności w zakresie wykorzystania procedur FIDIC w praktyce przygotowania, realizacji i rozliczania projektów budowlanych..
-
Pozyskanie szerokiego spektrum wiedzy, dotyczącej błędów i przyczyn porażek w kontraktach budowlanych, w kontekście unormowań prawnych i organizacyjnych procesów inwestycji budowlanej.
-
Przećwiczenie na studiach przypadków stosowanych w praktyce rozwiązań dotyczących: fazy przedinwestycyjnej, organizacji placu budowy, form wynagrodzenia, zmian w fazie realizacyjnej oraz form i trybu rozliczeń końcowych.
METODYKA SZKOLENIA:
Szkolenie będzie prowadzone w formie prezentacji Power-point z omawianiem kluczowych kwestii problemowych. W trakcie szkolenia będą udzielane odpowiedzi na pytania uczestników oraz omawiane studia przypadków. Zostaną przeprowadzone praktyczne warsztaty w wybranych aspektach szkolenia. Uzupełnieniem wskazanych metod będą ćwiczenia indywidualne i grupowe, testy oraz moderowana dyskusja.
UWAGA: Uczestnicy szkolenia otrzymają dodatkowo obszerny ( ponad 120 stron) Skrypt- podręcznik zawierający omówienie wszystkich najistotniejszych zagadnień dotyczących praktycznych aspektów procesu budowlanego, realizowanego z wykorzystaniem procedur FIDIC, będący pomocą w praktycznym przygotowywaniu, wdrażaniu umów o roboty budowlane.
Plan szkolenia:
Wprowadzenie:
Podmioty kontraktu; pozycja w kontrakcie – kryteria wyboru pozycji
Prawa i obowiązki Zamawiającego oraz Wykonawcy – stosowane modele rozwiązań (
Wady i zalety,
Konflikt interesów) w realizacji projektu – studia przypadków
Inżynier Kontraktu: uprawnienia, obowiązki w procesie inwestycyjnym – rozwiązania
skrajne i optymalne.
Zasady i metodyka współdziałania zamawiającego, Wykonawcy i Inżyniera w ramach
kontraktu
Warunki szczególne FIDIC
„Czerwona książka” – szczegółowe omówienie Klauzul i ich wpływu na postanowienia
umowy - kontraktu
„Żółta książka”
„Srebrna książka”
FIDIC a praktyczne wymogi prawa polskiego w odniesieniu do uprawnień i
obowiązków Wykonawcy kontraktu
Uwarunkowania stosowania procedur FIDIC w warunkach polskich uregulowań prawnych.
Prawo budowlane,
Prawo cywilne,
Prawo zamówień publicznych
Akty wykonawcze i wytyczne, – czyli „diabeł tkwi w szczegółach”
Program zarządzania ryzykiem – obowiązki Wykonawcy
Program zapewnienia jakości – metodyka przygotowania
BIOZ w warunkach Kontraktu Fidic
Błędy, porażki – przyczyny i skutki
Test psychologiczny: „Twoja skłonność do ryzyka”
Typowe błędy w praktyce stosowania FIDIC w poszczególnych fazach;
Metodyka diagnozowania i naprawy błędów
Konflikty w procesie realizacji kontraktu i metodyka ich rozwiązywania
Inżynier Kontraktu
Rola, pozycja i uprawnienia
Ćwiczenie: przykładowy kontrakt Inżyniera
Problematyka podwykonawstwa
Zmiany
Procedura zmian w fazie realizacji projektu
Wykorzystanie nowych unormowań prawa zamówień publicznych w tym zakresie oraz metodyki i procedur zarządzania projektami.
Test psychologiczny; „Twoja sylwetka zawodowa”
Kary umowne – jak się skutecznie przed nimi bronić?
Jak sobie z tym problemem radzić - scenariusze
Odbiory robót w procedurze Fidic
Gwarancje w Fidic
Roszczenia Wykonawcy, – co w praktyce oznacza tzw. „skarbonka z roszczeniami”?
Podsumowanie szkolenia.
Sesja informacji zwrotnej.
UWAGA: W/w szkolenie może być również przeprowadzone w wersji wyłącznie dla gremiów kierowniczych firmy.
W tym wydaniu, główne akcenty szkolenia zostaną położone na sferę decyzyjną w kontraktach.
Szczegółowy podział wymiaru godzinowego poszczególnych bloków tematycznych wg zapotrzebowania klienta.