Cel szkolenia
Szkolenie koncentruje się na przyczynach, przebiegu i skutkach stresu w grupie zawodowej nauczycieli we wszystkich typach szkół i na każdym poziomie kształcenia. Problem radzenia sobie ze stresem, jaki towarzyszy nie tylko pracy ale w szerszym kontekście - roli nauczyciela jest powszechny i poważny. Brak jakichkolwiek działań przeciwdziałających tym zjawiskom sprawę jeszcze pogłębia i nakłada kolejne: wypalenie zawodowe oraz problemy ze zdrowiem.
Stresy zawodowe i w życiu osobistym wzajemnie się nakładają. Spirala sytuacji stresogennych powoduje, iż nauczyciele są coraz bardziej rozdrażnieni, sfrustrowani, ogarnia ich pesymizm, spada poczucie zaangażowania i energii i nie do końca wiedzą jak mają sobie z tymi problemami poradzić.
W wyniku długotrwałego stresu nauczyciel staje się mniej efektywny, może mieć różne symptomy zaburzeń psychosomatycznych a spadek motywacji a także towarzyszące mu obniżone poczucie sensu i własnej wartości będą kolejnymi elementami spirali stresu od których już krok do uciekania się do zwolnień lekarskich lub przenoszenia złości lub ukrytej agresji na uczniów, innych nauczycieli oraz bliskich.
W trakcie zajęć warsztatowych nauczyciele będą mieli możliwość wymiany doświadczeń na temat radzenia sobie ze stresem oraz stworzenia wspólnej strategii jak można pokierować własnym życiem aby nie dać pokonać dystresowi. Uczestnicy szkolenia będą mieli okazję do zapoznania się z trzema perspektywami, które pomogą w tym wyzwaniu: medyczną, psychologiczną i socjologiczną. Pozwoli to z jednej strony zbudować lub pogłębić świadomość na temat wieloaspektowości stresu, konsekwencji dla ludzkiego zdrowia i problemów w relacjach społecznych z a z drugiej wspólnie przeanalizować i zaplanować strategie prewencyjne przeciwdziałające negatywnemu oddziaływaniu stresorów i wypaleniu zawodowemu.
Co zyskają uczestnicy szkolenia
Szkolenie pomoże w zbudowaniu lub pogłębieniu nie tylko wiedzy, ale i umiejętności oraz kompetencji w zakresie rozpoznawania, jak i radzenia sobie z sytuacjami, których wspólnym mianownikiem jest stres. Ma charakter interaktywny dzięki czemu jego uczestnicy będą mieli okazję do wzajemnej wymiany doświadczeń i dyskusji na temat miejsca i wpływu stresu na ich życie zawodowe i rodzinne a także budowania lub pogłębiania świadomości na temat wzajemnych zależności miedzy nimi.
Ważnym elementem spotkania będą warsztaty w grupie uczestników, których celem będzie omówienie i analiza otaczających ich sytuacji czy procesów po to by lepiej zrozumieć ich szerszy kontekst, znaczenie i wspólnie wypracować strategie, które mogą odgrywać szczególną rolę w środowisku zawodowym nauczycieli.
Kształtowanie umiejętności rozpoznawania w porę nadchodzącego kryzysu może się okazać nie do przecenienia w wielu życiowych sytuacjach, z jakimi mamy lub możemy mieć do czynienia. To pierwszy istotny krok by nauczyć się jak można zarządzać stresem bo kolejnym krokiem po jego identyfikacji będzie interwencja czyli działanie, które może być nakierowane na eliminację lub złagodzenie stresu a jeśli to niemożliwe to na przyjęcie takiej perspektywy, która pomoże w budowanie odporności na wzmożony stres.