MODUŁ I. CZYM JEST WORK LIFE BALANCE, DLACZEGO JEST NAM POTRZEBNY I JAK MOŻNA GO OSIĄGNĄĆ?
- Definicja i przejawy postawy work – life balance
- Jak postrzegam moją równowagę pomiędzy życiem osobistym a zawodowym? – autodiagnoza („Koło życia”)
- Jak przywrócić równowagę w życiu? – priorytety i wartości („Diament”)
MODUŁ II. JAK ZACHOWAĆ RÓWNOWAGĘ NA STAŁE? – KONCEPCJA „RESILIENCE” – BUDOWANIA W SOBIE PRĘŻNOŚCI PSYCHICZNEJ W RÓŻNYCH OBSZARACH ŻYCIA
MODUŁ III. RÓWNOWAGA POMIĘDZY ŻYCIEM ZAWODOWYM I PRYWATNYM. KONSEKWENCJE KONFLIKTU MIĘDZY PRACĄ A ŻYCIEM PRYWATNYM
- Poziom indywidualny – co pracownik może zrobić aby zachować równowagę? („Poker kryterialny – czynniki ryzyka i czynniki chroniące przed przeciążeniem i wypaleniem zawodowym”)
- Poziom organizacji (pracodawcy) – co organizacja może zrobić, aby zapewnić równowagę swoim pracownikom? Jaki wpływ mają przełożeni na osiąganie równowagi przez swoich podwładnych?
MODUŁ IV. ISTOTA STRESU, CZYLI KIEDY I W JAKI SPOSÓB NAPIĘCIE WZMACNIA LUB OSŁABIA EFEKTYWNOŚĆ PODEJMOWANYCH DZIAŁAŃ
- Współczesne stresory, a reakcje organizmu na stresujące wydarzenia
- Psychosomatyczne reakcje na stres
- Behawioralne, emocjonalne i poznawcze objawy stresu jako reakcje na wydarzenia nagłe i nieprzewidywalne oraz te, które działają systematycznie i długofalowo
MODUŁ V. SPERSONALIZOWANA MAPA STYLU REAGOWANIA NA STRESUJĄCE WYDARZENIA RÓŻNEGO TYPU ORAZ ZASOBÓW POZWALAJĄCYCH NA RADZENIE SOBIE Z OBCIĄŻENIEM, NA PODSTAWIE AUTODIAGNOZY CZYNNIKÓW RYZYKA I CZYNNIKÓW CHRONIĄCYCH (ZGODNIE Z KONCEPCJĄ „RESILIENCE”)
MODUŁ VI. STRES JAKO KONSEKWENCJA SYTUACJI TRUDNYCH – ROZPOZNAWANIE I PRZECIWDZIAŁANIE KONFLIKTOM I PRZECIĄŻENIOM W PRACY Z INNYMI LUDŹMI
MODUŁ VII. ODZYSKIWANIE KONTROLI NAD CIAŁEM, EMOCJAMI I MYŚLENIEM W SYTUACJACH STRESOWYCH – JAK DBAĆ O RÓWNOWAGĘ PSYCHICZNĄ PODCZAS WYKONYWANIA OBRAZKÓW ZAWODOWYCH?
MODUŁ VIII. PRAKTYCZNE ĆWICZENIE METOD I TECHNIK PRACY NAD SWOIMI SPOSOBAMI REAGOWANIA NA STRESUJĄCE WYDARZENIA NA KILKU ETAPACH
- Zanim nastąpi potencjalnie stresujące wydarzenie: detekcja i zmiana automatycznych myśli (Triada poznawcza Becka), celem osłabienia tendencji do „zamartwiania się”, przeciwdziałanie mechanizmowi „samospełniającego się proroctwa” oraz prokrastynacji
- „Tu i teraz”, tj. w trakcie zadania wymagającego mobilizacji i skutecznego działania: techniki mobilizacyjne – pozytywne autosugestie, relaksacja, techniki wizualizacyjne, techniki oddechowe
- Tuż po sytuacji stresującej: poznawcze przepracowanie (monolog ofiary vs monolog „działacza”, trening neuromięśniowy Jacobsona, elementy treningu autogennego Schulza
MODUŁ IX. PRZECIĄŻENIE A WYPALENIE ZAWODOWE – AUTODIAGNOZA. SPOSOBY OCHRONY PRZED WYPALENIEM
MODUŁ X. ASERTYWNOŚĆ JAKO NARZĘDZIE BUDOWANIA ZDROWYCH GRANIC W RELACJACH ZAWODOWYCH
- Prawa asertywne wg. Fernsterheima
- Asertywność jako sposób na osiąganie swoich celów bez konfliktów i poczucia winy
- Narzędzia asertywnej komunikacji ze współpracownikami
MODUŁ XI. JAK PODNIEŚĆ I UTRZYMAĆ WŁASNĄ EFEKTYWNOŚĆ I EFEKTYWNOŚĆ WSPÓŁPRACOWNIKÓW – BUDOWANIE RELACJI W ZESPOLE JAKO JEDEN
Z WAŻNYCH ELEMENTÓW PODNOSZENIA SATYSFAKCJI Z PRACY ZAWODOWEJ
PODSUMOWANIE I EWALUACJA SZKOLENIA