MODUŁ I. ŚWIADOMY SWOJEJ ROLI I REALIZUJĄCY STAWIANE CELE LIDER
- Wprowadzenie do szkolenia
- Ćwiczenie wprowadzające
- Prezentacja programu
- Oczekiwania uczestników
Moduł ma na celu zbudowanie atmosfery otwartości i wzajemnego zaufania, jako podstawy dalszej efektywnej pracy. Uczestnicy poznają podczas tego modułu cele warsztatu i proponowany sposób realizacji celów: program szkolenia. Omówione zostaną też zasady współpracy i kwestie organizacyjne, pozwalające na umocowanie się każdego z uczestników w sytuacji szkoleniowej.
- Powiązanie celów i strategii pracodawcy z celami podwładnych
- Postawa Lidera jako reprezentanta ,,góry’’
- Zasada identyfikowania się z celem
- Komunikacja z pracownikami w procesie zmian organizacyjnych
- Postawa proaktywna Lidera i jego pracownika
Uzgadniamy jaka postawa Lidera podczas przekazywania podwładnym decyzji, informacji czy zadań do zrealizowania, sprzyja efektom a jaka hamuje efektywność zespołu.
MODUŁ II. EFEKTYWNIE ZARZĄDZAJĄCY LIDER CZ. 1
- Podstawowe zadania Lidera - Motywowanie, inspirowanie, angażowanie i budowanie efektywnych zespołów pracowniczych w oparciu o indywidualną, narzędziową osobowość pracownika.
Blok o osobowościach zawiera narzędzia wspierające rozwój indywidualny i efektywność samego Lidera i jego pracowników. By otrzymać profil indywidualny każdy uczestnik w trakcie szkolenia wypełnia kwestionariusz/ test osobowościowy. Wynikiem jest udostępniona na szkoleniu indywidualna informacja o osobowości, która daje możliwość analizy mocnych stron uczestnika warsztatu jako Lidera i obszarów do dalszego rozwoju lub niwelowania ich negatywnego wpływu. Podczas szkolenia uczymy się jak podczas krótkiej rozmowy z pracownikiem rozpoznać elementy składowe jego osobowości i tym samych wiedzieć na co zwracać uwagę w kontekście formy i treści prowadzonej rozmowy. Uczestnicy zorientują się, że wiedza o osobowości rozmówcy i dostosowanie się do niej jest jednym z kluczowych wyznaczników efektywności każdego lidera zarządzającego pracownikami.
-
Podstawowe zadania Lidera – budowanie autorytetu lidera grupy
- Idealny szef - portret
- Autorytet w oczach pracowników
- Rodzaje autorytetu w oczach pracowników
Podczas burzy mózgów uczestnicy tworzą portret idealnego Lidera z autorytetem i konfrontują z nim siebie samych. Pracując w grupach omawiają umiejętności lidera oraz czynniki budujące jego autorytet. Test autoanalizy określa ich dominujący rodzaj intuicyjnego autorytetu.
-
Podstawowe zadania Lidera – dopasowanie stylu zarządzania do dojrzałości pracownika
- Style zarządzania i dojrzałość zawodowa/ zadaniowa pracowników
- Dopasowanie stylu zarządzania do typu pracownika i sytuacji
Uczestnicy w oparciu o wnioski z sesji poświęconej typologii stylów zarządzania i typów pracowników, wg Herseya i Blancharda analizują własny styl zarządzania oraz typy pracowników, a następnie ustalają plan efektywnego oddziaływania na podległy zespół w oparciu o dopasowanie stylu zarządzania do dojrzałości zawodowej i zadaniowej pracownika.
MODUŁ III. EFEKTYWNIE ZARZĄDZAJĄCY LIDER CZ. 2
- Podstawowe zadania Lidera – motywowanie
- Oznaki motywacji i demotywacji
- Praktyczne pomysły na motywowanie
- Pieniądze czynnikiem motywującym?
W krótkich scenkach uczestnicy uczą się w motywujący sposób rozmawiać z pracownikiem. Podczas dyskusji tworzą listę motywatorów dostępnych w typowych organizacjach. Tworzą też listę pytań służących poznaniu czynników motywacyjnych ich pracowników.
- Podstawowe zadania Lidera – planowanie i organizacja pracy swojego zespołu
- Budowanie wizji dla własnego zespołu
- Wykorzystanie reguły SMART
- Cele ilościowe i jakościowe
- Cele „twarde” i „miękkie”
Zaczynamy od zbudowania/ skonfrontowania istniejącej wizji dla swojego zespołu, wizji z której jasno będzie wynikał cel do osiągnięcia przez cały zespól jak i pojedynczych pracowników. Następnie omawiamy sposób efektywny sposób pracy z celami własnymi jak i pracowników.
-
Podstawowe zadania Lidera – udzielanie informacji zwrotnej
- Przygotowanie się do rozmowy
- Zmotywowanie pracownika do rozmowy
- Zasady udzielania motywującej informacji zwrotnej
- Koncentracja na efektach pracy a nie na osobowości pracowników
Kilka ćwiczeń wprowadzających pozwala uczestnikom odczuć i zrozumieć typowe błędy menedżera podczas przekazywania feedbacku. Na tej podstawie budują zbiór zasad dotyczących informacji zwrotnej. Krótka prezentacja wprowadza strukturę kanapki informacji zwrotnej a uczestnicy ćwiczą praktycznie udzielenie feedbacku.
-
Podsumowanie warsztatu – przyszłe działania
- Syntetyczne podsumowanie treści merytorycznych
- Opracowanie indywidualnego planu dalszego wzmocnienia pozycji Lidera
- Prezentacja indywidualnych zadań - planów wdrożeniowych