Część I
Ogólnie o centralizacji VAT
1. Orzeczenie TSUE C-276/14 z 29.09.2015r. i jego wpływ na centralizację rozliczeń podatku VAT jednostek budżetowych, zakładów budżetowych z JST
2. Tzw. specustawa VAT dotycząca centralizacji VAT
3. Nowe obowiązki jednostek budżetowych z zakresu rozliczania częściowego podatku VAT
Część II
Dokumentowanie czynności przez jednostki budżetowe po centralizacji VAT-przykłady
1. Zasady wystawiania faktur w imieniu i na rzecz właściwej jednostki samorządu terytorialnego
2. Właściwe określanie pozycji: sprzedawca/ wystawca, nabywca/odbiorca po centralizacji VAT
3. Właściwe zawieranie umów cywilnoprawnych (prawidłowe określanie stron umowy)
4. Aneksowanie umów zawartych przed 1.1.2017r. w zakresie finansowym –rozliczenie podatku VAT- jak i Strony umowy- była jednostka budżetowa, jest- gmina
5. Elementy faktur VAT wystawianych przez jednostki budżetowe –elementy obligatoryjne, elementy fakultatywne
Część III
Wyliczanie wskaźnika i prewskaźnika przez jednostki budżetowe zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z 17 grudnia 2015r.
1. Co to jest wskaźnik a co to jest prewskaźnik- przykłady matematyczne,
2. Wzór matematyczny służący wyliczeniu kwoty do odliczania VAT
3. Roczny obrót z działalności gospodarczej, przychody wykonane jednostek budżetowych –definicje i zakres pojęcia dla celów wyliczania VAT
4. Odliczanie bezpośrednie i wskaźnikowe, ograniczenia w stosowaniu wskaźnika odliczania VAT
Część IV
Sporządzanie tzw. „deklaracji cząstkowej”-warsztaty
Sprzedaż
1. Co to jest tzw. deklaracja „cząstkowa” ?
2. Dlaczego gminy zdecydowały się na jej wprowadzenie w zarządzeniach centralizacyjnych?
3. Zasady dokumentowania i dekretowania obrotów dla celów VAT w deklaracji „cząstkowej”
4. Stawki VAT na czynności krajowe jednostek budżetowych: 23%, 8%, 5%, 0%
5. Odwrotne obciążenie w deklaracji „cząstkowej”
6. Import usług w jednostkach budżetowych po centralizacji VAT
7. Zasady wyliczania VAT należnego na przykładach ( właściwe ustalanie podstawy opodatkowania zwłaszcza przy najmie, dzierżawach, usługach reklamy)
8. Powstawanie obowiązku podatkowego w VAT
9. Podział czynności na opodatkowane, zwolnione i niepodlegające opodatkowaniu w jednostkach budżetowych
10. Terminy raportowania o sprzedaży do JST
11. Zasady przekazywania podatku VAT podlegającego wpłacie do Urzędu Skarbowego do macierzystej JST
12. Wpływ dostawy środka trwałego na mierniki jednostki budżetowej
13. Zasady prowadzenia rejestru sprzedaży przez jednostki budżetowe Nabycia/zakupy
14. Ogólnie o podatku VAT naliczonym
15. Zasady odliczania podatku VAT-terminy, związek z działalnością gospodarczą
16. Wskaźniki i prewskaźniki- zasady wyliczania i przypadki właściwego stosowania
17. Interpretacje podatkowe MF w zakresie braku możliwości stosowania innych wskaźników niż z rozporządzenia MF z 17 grudnia 2015r.
18. Faktury potwierdzające dokonanie nabyć w imieniu i na rzecz JST a dane na fakturach
19. Kto odlicza VAT? JST czy JB?
20. Zasady rozliczania VAT naliczonego związanego z zakupem środka trwałego
21. Przykłady bezpośredniego i pośredniego odliczania VAT
22. Zasady dekretowania VAT naliczonego w deklaracji „cząstkowej”
23. Zasady prowadzenia rejestrów zakupów: w układzie pionowym oraz w układzie poziomym
24. Zasady raportowania do macierzystej JST o wielkości dokonanych nabyć i wielkości przysługującego odliczania VAT
25. Terminy raportowania do macierzystej JST