I. Podział czynności jednostek samorządu terytorialnego-istotny z punktu widzenia obowiązków wdrożenia od 1 stycznia 2016 r. predefiniowanego VAT oraz konsolidacji VAT od 1 stycznia 2017 r.
- Czynności opodatkowane VAT w JST oraz w jednostkach budżetowych
- Najem, dzierżawa, dostawa towarów, likwidacja refakturowania po konsolidacji VAT
- Likwidacja wewnętrznych opodatkowań VAT
- Wydawanie posiłków: wewnętrzne, zewnętrzne, dla nauczycieli i dla „pozostałych”
- Usługi reklamy
- Czynności zwolnione z VAT w JST oraz w jednostkach budżetowych - przedszkolach, szkołach, ośrodkach pomocy społecznej
- Usługi edukacyjne oraz wydawanie posiłków jako „specyficzne” usługi edukacyjne
- Problematyka kas fiskalnych po wdrożeniu predefiniowanego VAT oraz po konsolidacji VAT
- Zakres stosowania zwolnień z rozporządzenia MF z 20 grudnia 2013r. w sprawie (…) zwolnień : pomiędzy jednostkami budżetowymi, zakładami budżetowymi a jednostkami budżetowymi, pomiędzy zakładami budżetowymi, do kiedy będzie mogło być stosowane?
- Kiedy faktury, kiedy re faktury, kiedy noty obciążeniowe?
- Pojęcie „uczniów własnych” po konsolidacji VAT
- Czynności niepodlegające opodatkowaniu (tzw. władztwo publiczne) w JST oraz w jednostkach budżetowych
- Daniny publiczne jako wyłączone od 1 stycznia 2016 r. z uprawnienia do odliczania VAT
- Kary, odszkodowania, opłaty publiczne, kary biblioteczne, duplikaty legitymacji szkolnych
- Podział dotacji, subwencji lub innych o podobnym charakterze dla potrzeb art. 29a ustawy (obrót-tylko cenotwórcze), art. 86 ust.2a-2g (dotacje wszystkie)
- Wzory matematyczne określone w rozporządzeniu MF dla JST i jednostek budżetowych-których podmiotów dotyczą?
- Zasady ustalania licznika i mianownika struktury rozliczeń VAT
- Dane z roku 2014 oraz z 2015 r. (jako poprzedzający poprzedni rok podatkowy) ważne od 1 stycznia 2016 r. dla potrzeb predefiniowanego VAT oraz istotne w 2017 r. dla wybranych jednostek samorządu terytorialnego i ich jednostek organizacyjnych
- Projekt ustawy centralizacyjnej oraz okres i zakres stosowania rozporządzenia z 17 grudnia 2015 r.
- Kryteria (klucze) transakcyjne: oświata, „komunalka”, kultura, nauka jako kryteria rozliczania odrębnego wskaźnika odliczeń VAT
- Przypadki możliwości pominięcia wzorów matematycznych z rozporządzenia na rzecz wzorów ustawowych, czyli kiedy jednostki samorządu terytorialnego i jednostki organizacyjne mogą stosować wzory z ustawy a nie wzór z rozporządzenia
II. Czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT w 2016 r. świadczone przez jednostki samorządu terytorialnego i ich jednostki organizacyjne ważne z uwagi na konieczność wdrożenia predefiniowanego VAT od 1 stycznia 2016 r., istotne z uwagi na centralizację VAT
- Opłaty i daniny publiczne pobierane według odrębnych regulacji prawnych w 2016 r.
- Definicja opłat publicznoprawnych 2016 r.
- Opłaty publicznoprawne kontra opłaty cywilnoprawne w 2016 r.
- Opłaty publicznoprawne pobierane przez organy władzy publicznej i jednostki samorządu terytorialnego w 2016 r.
- Usługi administracji publicznej czynnościami niepodlegającymi VAT czy zwolnionymi z VAT w 2016 r.?
- Niektóre rodzaje opłat publicznoprawnych w 2016 r.
III. Czynności realizowane pomiędzy jednostkami organizacyjnymi JST – ważne z uwagi na zmiany od 1 stycznia 2016 r. oraz od 1 stycznia 2017 r. przed konsolidacją oraz po konsolidacji
- Relacja jednostka budżetowa - jednostka budżetowa
- Jednostka budżetowa - zakład budżetowy
- Zakład budżetowy - zakład budżetowy:
- Zmiany w relacjach pomiędzy jednostkami organizacyjnymi po konsolidacji: brak możliwości stosowania zwolnień z VAT, wykluczenie czynności cywilnoprawnych pomiędzy jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi
- Wykluczenie refakturowania mediów w wewnętrznych rozliczeniach własnych jednostek organizacyjnych
- Rozliczenia kosztowe (notowe) bez podatku VAT do wszystkich mediów
- Relacja własne jednostki budżetowe-obce jednostki budżetowe i ich opodatkowanie VAT 23%
IV. Prawo do odliczenia VAT w gminach oraz w jednostkach budżetowych do końca 2015 r. oraz od 1 stycznia 2016 r. z uwzględnieniem predefiniowanego VAT oraz prewskaźnika oraz od 1 stycznia 2017 r.
- Podatek naliczony w 2015 r. oraz w 2016 r. Podobieństwa i różnice w rozliczaniu
- Odliczenia częściowe w 2015 r. oraz zmiany od 1 stycznia 2016 r. Istotne zmiany
- Kwota podatku naliczonego wyższa od podatku należnego w 2015 r. oraz w 2016 r.
- Korekta związana z nabyciem środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w Gminach w 2015 r. oraz po zmianach od 1 stycznia 2016 r. z uwzględnieniem wstecznej konsolidacji VAT
- Czy warto wstecznie konsolidować rozliczenia VAT? Od których inwestycji Gmina odzyska VAT?
- Model „SMART” ryzyka w odzyskiwaniu VAT
- Komunikat Ministra Finansów z 29.09.2015 r. oraz w sprawie konsolidacji obligatoryjnej od 1 stycznia 2017 r.
- Odliczenia podatku VAT do końca 2016 r. przez zakłady budżetowe
- Relacja zakład budżetowy-gmina
- Następstwo prawne Gminy w miejsce jej jednostek organizacyjnych-pełna sukcesja z Ordynacji podatkowej
- VAT jako koszt kwalifikowany-zasady zwrotu VAT wraz z odsetkami w przypadku zmiany przeznaczenia inwestycji- wynikające z projektu ustawy tzw. centralizacyjnej
V. Zasady obliczania proporcji sprzedaży w Gminach w 2015 r. oraz od 1 stycznia 2016 r.
- Jak obliczyć proporcję po zmianach od 1 stycznia 2016 r.
- Likwidacja korekt śródrocznych od 1 stycznia 2016 r.
- Wybór wskaźnika rozliczeń VAT dla Gmin będących podatnikami VAT w trakcie roku podatkowego
- Zmiany przeznaczenia środka trwałego a korekty odliczonego VAT po zmianach od 1 stycznia 2016 r.
VI. Posiłkowe metody wyliczania predefiniownanego VAT w Gminach oraz w jednostkach i zakładach budżetowych i wdrożenie procedur w gminach od 1 stycznia 2016 r.
- Idea predefiniowania VAT w Gminach w 2016 r.
- Co to jest predefiniowanie VAT w Gminach?
- Metody rozliczania VAT wg. predefiniowania w 2016 r. Kogo dotyczą metody ustawowe?
- Metody odliczania VAT dla firm prywatnych i dla sektora samorządowego
- Metoda ilości osób wykonujących działalność gospodarczą w 2016 r.
- Metoda roboczogodzin osób wykonujących działalność gospodarczą w 2016 r.
- Metoda obrotu w 2016 r.
- Metoda powierzchniowa w 2016 r.
- Likwidacja korekt śródrocznych w Gminach w 2016 r.
- Inna metoda wybierana przez Gminy w 2016 r.
- Protokół uzgodnień odliczalności VAT przez Gminy z naczelnikiem urzędu skarbowego w 2016 r., które Gminy obejmuje
- Kontrola podatkowa i postępowanie podatkowe w Gminach w oparciu o zaakceptowany współczynnik odliczania VAT w 2016 r.
- Zmiana prewspółczynnika, czy dopuszczalna w trakcie roku 2016?
- Przepisy przejściowe i końcowe dotyczące wdrożenia predefiniowanego VAT w Gminach obejmujące pogranicze 2015-2016 r.
- Rozporządzenie Ministra Finansów z 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników
- Wzory matematyczne rozliczania VAT dotyczące gmin i jednostek budżetowych dla roku 2016
- „Licznik” i „mianownik” nowo ustalanej proporcji odliczeń VAT w 2016 r. –gmina „sobie”, jednostki budżetowe „sobie”
- Zakres „mianownika” proporcji jednostek budżetowych
- Pojęcie tzw. dochodów wykonanych
- Środki finansowe przekazane przez gminę na realizację jej zadań przekazywane jednostkom oświaty
- Jednostki oświaty
- Wzór matematyczny odliczania VAT
- Jednostek pomocy społecznej
- Wzór matematyczny odliczania VAT
- Zakres „mianownika” gmin proporcji jednostek samorządu terytorialnego
- Co wchodzi do mianownika
- Czynności wyłączone z mianownika
- Czy jednostki organizacyjne gmin mogą stosować inne metody odliczania VAT niż narzuca to rozporządzenie?
VII. Zasady wystawiania faktur VAT od 1 stycznia 2016 r. przez szkoły, przedszkola, MOPS-y, GOPS-y
- Faktury uproszczone w podatku VAT od 1 stycznia 2016 r.
- Dane minimalne na fakturze uproszczonej w 2016 r.
- Faktury elektroniczne w 2016 r.
- Wyrażanie zgody na e-faktury w 2016 r.
- „Faktury wewnętrzne” w 2016 r.
- Faktury w Gminach od 1 stycznia 2016 r.
- Co powinna zawierać faktura od 1 stycznia 2016 r. wystawiana przez Gminy?
- Czego nie zawiera faktura od 1 stycznia 2016 r. wystawiana przez Gminy?
- Czego faktura VAT w Gminach od 1 stycznia 2016 r. może nie zawierać?
- Zaokrąglenia i wyliczania kwot netto, VAT i brutto na fakturach od 1 stycznia 2016 r.
- W ilu egzemplarzach należy wystawiać od 1 stycznia 2016 r. faktury VAT?
- W jakich terminach od 1 stycznia 2016 r. trzeba wystawiać faktury?
- Czy fakturę będzie można wystawić wcześniej?
- Żądanie wystawienia faktury w 2016 r. w Gminach
- Kto i w czym imieniu wystawia faktury od 1 stycznia 2017 r.?
- Jakie dane na fakturach do końca 2016 r. a jakie od 1 stycznia 2017 r.
- Miejsce przechowywania dokumentów do końca 2016 r. oraz od 1 stycznia 2017 r.
- Zasady prowadzenia rejestrów zakupów i sprzedaży po konsolidacji
- Wyrejestrowanie z mocy prawa wszystkich jednostek organizacyjnych z rejestru podatników VAT z dniem 1 stycznia 2017 r.
- Realizacja pozostałych obowiązków z zakresu VAT przez jednostki budżetowe i zakłady budżetowe
VIII. Orzecznictwo sądów administracyjnych w sprawie tzw. konsolidacji VAT w jednostkach samorządu terytorialnego
- Uchwała z dnia 24 czerwca 2013 r. w rozszerzonym składzie siedmiu sędziów - sygn.
- I PFS 1/13
- I SA/Kr 536/14 – Wyrok
- I SA/Gd 417/14 – Wyrok
- III SA/Gl 233/14 – Wyrok
- I SA/Rz 513/14 – Wyrok
- III SA/Gl 609/14 – Wyrok
IX. Jednolity plik kontrolny od 1 lipca 2016 r.
- Co to jest JPK , kogo i od kiedy należy stosować
- Tzw. ustalone formaty logiczne przesyłania i transferu danych
- „Przedsiębiorca” i zakres definicji z ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz w przepisach podatkowych
- „Pozostali” przedsiębiorcy –nie mikro, nie mali, nie średni, od kiedy stosują JPK?
- Księgowość komputerowa a papierowa, podobieństwa i różnice dla celów JPK
- Jednostki organizacyjne jednostek samorządu terytorialnego czy zostają objęte JPK?
- Problem centralizacji VAT w kontekście JPK
- Stosowanie zwolnienia kwotowego z VAT a JPK
- Kto dostarcza dane organowi podatkowemu? Jednostka samorządu terytorialnego czy jednostka organizacyjna?
- Wyłączenia ze stosowania JPK do 31 grudnia 2017 r.
Wdrożenie centralizacji: Dodatkowo istnieje możliwość zamówienia usługi wdrożenia centralizacji: instrukcje, zarządzenia, wzory, wyjaśnienia wraz z omówieniem (łącznie 700 stron opracowania). Więcej szczegółów u pracowników Działu Szkoleń Otwartych. Zapraszamy do kontaktu!