Głównym celem szkolenia jest przedstawienie podstawowych zasad funkcjonowania etykiety i savoir-vivre dla urzędów, w tym:

  • Savoir-vivre - zasady dobrego i umiejętnego zachowania w życiu codziennym i zawodowym
  • Dress code - budowanie wizerunku urzędu, w tym typy strojów i zasady ich doboru
  • Autoprezentacja i wystąpienia publiczne - podstawowe zasady
  • Precedencja a tytułowanie, etykieta flagowa, hierarchia stanowisk, zasady pierwszeństwa
  • Precedencja - zasady ustalania pierwszeństwa w Polsce oraz wybranych krajach UE
  • Organizacja wizyt i delegacji zagranicznych - oficjalnych i roboczych
  • Posługiwanie się wizytówkami, kody w zaproszeniach - jak czytać, jak się stosować?
  • Organizacja przyjęć (typy przyjęć, rozsadzanie przy stole, dobór, sposób jedzenia, itp.)
  • Skuteczna komunikacja werbalna i poza werbalna w relacjach międzynarodowych
  • Korespondencja dyplomatyczna i korespondencja służbowa, korespondencja papierowa i e-mail
  • Netykieta - zachowanie w sieci: komunikatory, fora internetowe, social-media 
     

 

Dostępne jest również szkolenie Etykieta biznesowa i biznesowy savoir-vivre - wersja 2 dniowa ►

MODUŁ I.  KREOWANIE WIZERUNKU KOMPETENTNEGO PRZEDSTAWICIELA URZĘDU - DRESS CODE

  • Normy regulujące nasze postępowanie, ich miejsce w etykiecie Kreowanie własnego wizerunku i wizerunku urzędu?
  • Znaczenie pierwszego wrażenia
  • Gradacja ubiorów (casual, bizness casual, bizness dress, stroje uroczyste)
  • Sytuacja wymagające korzystania ze strojów uroczystych i formalnych
  • Co buduje a co niszczy wizerunek pracownika urzędu (sfera ubioru i sfera zachowania)

MODUŁ II. ZASADA PIERWSZEŃSTWA I WYMIANA WIZYTÓWEK

  • Zasada precedencji - jej znaczenie w stosowaniu w relacjach w kraju i za granicą
  • Etykieta flagowa - zastosowania w pomieszczeniach oraz przed budynkami
  • Procedencja państwowa w Polsce i wybranych krajach Unii Europejskiej
  • Precedencja w różnych sytuacjach (urząd, świat nauki, firma biznesowa, duchowieństwo)
  • Etykieta wizytówek w sytuacjach biznesowych i służbowych

MODUŁ III. TYTUŁOWANIE OSÓB ORAZ FORMY ZAPROSZEŃ

  • Kogo komu przestawiamy? Sposoby powitań
  • Tytuły służbowe naukowe i honorowe w sytuacjach codziennych i uroczystych
  • Kłopoty i pułapki w tytułowaniu różnych osób - gdzie można zrobić faux-pas
  • Zasady redagowania i przesyłania zaproszeń na różne okazje - dobre praktyki
  • R.S.V.P., P.M., s.t., c.t. oraz inne międzynarodowe oznaczenia z zaproszeń

MODUŁ IV. ETYKIETA STOŁU, ZASADY ORGANIZACJI WIZYT I DELEGACJI

  • Organizacja poczęstunków (dobór miejsca, rodzaj serwisu, menu, diety, rodzaje serwisów)
  • Rodzaje poczęstunków wg protokołu dyplomatycznego
  • Przygotowanie stołów do sztuka rozsadzania gości (zasada przemienności i precedencji)
  • Czynniki międzykulturowe przy organizacji wizyty (wyjazd i przyjmowanie gości)
  • Program oficjalny i program roboczy - specyfika programów oraz sposoby rozpisywania

MODUŁ V. KORESPONDENCJA ORGANIZACYJNA

  • Korespondencja dyplomatyczna: jej specyfika, zasady, przykłady pism dyplomatycznych
  • Pisma w formie papierowej a pisma elektroniczne mail - podobieństwa i różnice
  • Maile i SMS służbowe a prywatne - na co szczególnie zwracać uwagę?
  • Netykieta - Komunikowanie się przy użyciu komunikatorów i czatów

Szkolenie będzie realizowane z uwzględnieniem zasad uczenia się osób dorosłych według Dawida A. Kolba. Ten sposób prowadzenia pozwoli zaangażować w istotny sposób wszystkich uczestników szkolenia w niezależnie od ich preferencji nauczania. Dzięki temu szkolenie będzie dynamiczne, prowadzone metodami aktywującymi samych uczestników z rozbudowanymi elementami treningu umiejętnościowego.

Podczas szkolenia zostaną użyte takie metody szkoleniowe jak: prezentacja trenerska, mini-wykład, dyskusja moderowana, opisy przypadków (case method), ćwiczenia w grupie zadaniowej, analiza nagrań i zdjęć z sieci. Dodatkowo na koniec dnia również będzie specjalne miejsce na zadawanie pytań przez uczestników.