„Gdybym miał przemawiać dwie godziny, na przygotowanie potrzebuję 5 minut. Jeżeli będę przemawiał 5 minut, na przygotowanie potrzebuję 2 godzin.” – te znane słowa, które przypisuje się Winstonowi Churchillowi pokazują ważną prawdę: wystąpienia publiczne wymagają wielu żmudnych przegotowań. Co jednak, gdy mimo świetnego merytorycznego zaplecza mówcę „zjada” trema? Wielu z nas podczas prezentacji doświadcza silnych emocji, które oprócz dyskomfortu psychicznego wpływają na jakość samego wystąpienia – osłabiają przekaz, zmniejszają jego wiarygodność. Istnieje wiele sposobów jak osłabić napięcie przed wystąpieniem, zadbać o „mocny przekaz” w trakcie wystąpienia oraz poznać  sprawdzone sposoby przygotowania się do publicznego przedstawienia tematu (plan, dostrojenie do audytorium, przygotowanie czytelnej, przykuwającej uwagę prezentacji, radzenie sobie z „trudnym” audytorium.

 

Cel szkolenia

Zwiększenie kompetencji uczestników z zakresu sztuki prezentowania różnych treści przed audytorium (w wersji „twarzą w twarz” oraz „on-line”). Zmniejszenie napięcia związanego z wystąpieniem. Poprawa efektywności wystąpień publicznych 
w różnych aspektach.

Korzyści dla uczestnika

Uczestnik podczas szkolenia:

  • dowie się w jaki sposób zaplanować i przygotować wystąpienie lub szkolenie, aby osiągnąć zamierzone cele
  • pozna reguły i konsekwencje spójności (lub jej braku) przekazu werbalnego i niewerbalnego na odbiór przekazywanych treści
  • pozna swoje mocne strony i obszary do rozwoju w zakresie wystąpień publicznych
  • przećwiczy sposoby asertywnego przekonywania innych do swoich pomysłów oraz odpowiadania na polemikę
  • pozna sposoby radzenia sobie z oporem słuchaczy oraz innymi wymagającymi sytuacjami w związku z występowaniem przed audytorium
  • dowie się w jaki sposób zapanować nad stresem i poradzić sobie z tremą podczas prezentacji oraz świadomie budować profesjonalny wizerunek prelegenta


 

  1. Cechy dobrego mówcy/ prelegenta, style przedstawiania treści (analiza nagrań wypowiedzi różnych mówców)

  2. Ciało komunikuje więcej niż myślisz: rola pierwszego wrażenia, błędy atrybucji

  3. Postawa i poruszanie się, proksemika, kontakt wzrokowy, gestykulacja, mimika

  4. Spójność przekazu werbalnego z niewerbalnym i co z tego wynika dla mówiącego i słuchaczy (Reguła Mehrabiana)

  5. Zaczynaj z wizją końca, czyli przygotowanie do spotkania, prelekcji, prezentacji

  6. Przygotowanie wystąpienia – „złote zasady”

  7. Profilaktyka sytuacji trudnych związanych z wystąpieniami publicznymi

  8. Podstawowe zakłócenia i trudności mogące pojawić się podczas wystąpienia

  9. Zachowania audytorium będące wyzwaniem dla prelegenta (obiekcje, „trudne pytania”, opór)

  10. Radzenie sobie z tremą przed i w trakcie wystąpienia

  11. Podsumowanie, sesja pytań i odpowiedzi, ewaluacja 
     

Metody szkoleniowe:

  • Trening wideo połączony z sesją feedbackową krótkich próbek wystąpień
  • Ćwiczenia indywidualne i grupowe
  • Dyskusje moderowane
  • Prezentacja trenerska
  • Filmy poglądowe
  • Test samopoznania
  • „Case study” oraz praca na przykładach zgłaszanych przez uczestników