Cel szkolenia:

Celem szkolenia jest przedstawienie skutecznych mechanizmów dotyczących planowania i udzielania zamówień publicznych w ramach projektu unijnego, w tym zastosowania przepisów i narzędzi wprowadzonych przez prawo zamówień publicznych oraz wytyczne dotyczące kwalifikowania wydatków, jak również ukierunkowanie działań beneficjenta funduszy unijnych na sprawną realizację zamówień publicznych w sposób umożliwiający poświęcenie większej uwagi na merytoryczne działania w projekcie, przy jednoczesnym zapewnieniu należytej staranności oraz poprawności wydatkowania środków. Uczestnikom szkolenia przekazana zostanie praktyczna wiedza z zakresu zamówień publicznych, oparta na praktycznych przykładach i propozycjach rozwiązań ukierunkowanych na przeciwdziałanie możliwości wystąpienia nieprawidłowości w projekcie.

 

Szkolenia polecam dla:

Szkolenie skierowane jest do pracowników zajmujących się realizacją projektów unijnych, przygotowaniem i przeprowadzaniem postępowań o udzielenie zamówień publicznych, jak również koordynatorów projektów unijnych.

 

1. Podstawy udzielania zamówień publicznych w projektach współfinansowanych ze środków UE:

1) Umocowanie prawne procedur udzielania zamówień publicznych:

  • wytyczne w zakresie kwalifikowania wydatków - podmiotowy i przedmiotowy zakres obowiązywania,
  • procedury udzielania zamówień publicznych w projektach realizowanych w ramach PROW,
  • procedury udzielania zamówień publicznych w projektach realizowanych w ramach Interreg,
  • wytyczne MSWiA dot. udzielania zamówień w ramach Funduszu Azylu, Migracji i Integracji,
  • wytyczne i instrukcje programowe oraz szczególne zapisy umowy o dofinansowanie projektu – rola i zakres obowiązywania.

2) Fundamentalne zasady udzielania zamówień publicznych:

  • zasady równego traktowania i uczciwej konkurencji,
  • jawność i przejrzystość,
  • proporcjonalność w zamówieniach publicznych,
  • zasada pisemności w kontekście elektronizacji zamówień publicznych,
  • zasady efektywnego, racjonalnego i oszczędnego wydatkowania środków publicznych.

2. Przygotowanie postępowania o udzielenie zamówienia publiczna:

1) Jak poprawnie określić przedmiotowy zakres zamówienia publicznego?

  • definiowanie tzw. „zamówień podobnych” na podstawie tożsamości przedmiotowej, czasowej oraz podmiotowej,
  • tożsamość przedmiotowa w przypadku zakupu dostaw i usług,
  • tożsamość przedmiotowa w zakresie robót budowlanych w kontekście definicji obiektu budowlanego w świetle orzecznictwa TSUE, sądów administracyjnych oraz wyników kontroli,
  • tożsamość czasowa w przypadku zamówień nieprzewidzianych (czym jest obiektywna nieprzewidywalność zakupów, nowa okoliczność nieznana w momencie wszczęcia postępowania, jak traktować zakupy planowane, ale których docelowego zakresu zamawiający nie może określić),
  • tożsamość podmiotowa – jak badać rynek wykonawców/dostawców.

2) Szacujemy wartość zamówienia:

  • metody obliczania wartości zamówienia,
  • źródła pozyskiwania danych w procesie szacowania wartości zamówienia,
  • szacowanie wartości a źródła finansowania wydatków,
  • szacowanie wartości zamówień nieprzewidzianych,
  • szacowanie zamówień polegających na powtórzeniu podobnych usług lub robót budowlanych.

3) Wybór trybu i zakresu procedury dla zamówienia publicznego:

  • Zbieg różnych przepisów do tych samych czynności - wybór przepisów Pzp w przypadku postępowań, których przedmiot obejmuje tzw. zamówienia, do których miałyby zastosowanie różne przepisy ustawy Pzp.
  • Udzielanie zamówienia w częściach w orzecznictwie i wynikach kontroli:
    • uprawniony oraz niedopuszczalny podział zamówienia na części,
    • postępowanie z możliwością składania ofert częściowych,
    • agregowanie (łączenie) przedmiotu zamówienia w kontekście ryzyka ograniczenia konkurencji,
    • możliwość podziału zamówienia w trybie art. 6a.
  • Prawo opcji.
  • Postępowanie uwzględniające możliwość udzielenia zamówień polegających na powtórzeniu podobnych usług lub robót budowlanych oraz dostaw.
  • Zasada prymatu trybów przetargowych:
    • wybór trybu lub procedury postępowania,
    • przesłanki umożliwiające stosowanie trybów innych niż podstawowe,
    • zamówienia wyłączone z obowiązku stosowania ustawy.

3. Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w kontekście ryzyka nieprawidłowości oraz korekty finansowej:

1) Obowiązki zamawiającego w zakresie zamówień poniżej 30 tys.€:

  • zasada konkurencyjności – czyli zamówienia publiczne poniżej 30 tys.€  - ścieżka postępowania,
  • zapytania ofertowe jako sposób upublicznienia zamówienia – co musi zawierać, gdzie zamieszczamy,
  • wybór oferty i zawarcie umowy z wykonawcą,
  • obowiązki informacyjne po udzielonym zamówieniu,
  • obowiązki w zakresie zamówień poniżej 50 tys. zł,
  • zamówienia poniżej 20 tys. zł.

2) Zasady udzielania zamówień publicznych wyłączonych z obowiązku stosowania Pzp ze względu na przedmiot zamówienia.
3) Ogłoszenie o zamówieniu oraz specyfikacja istotnych warunków zamówienia:

  • Jak poprawnie wyznaczyć termin i miejsce składania ofert? – konsekwencje braku precyzji,
  • obowiązki w zakresie wyjaśniania przez zamawiającego treści SIWZ,
  • zmiana treści ogłoszenia oraz SIWZ,
  • wadium – formy oraz terminy wniesienia.

4) Opis przedmiotu zamówienia:

  • Jak zapewnić jednoznaczny i wyczerpujący opis przedmiotu zamówienia? – skutki zaniechań,
  • opis przedmiotu zamówienia a proporcjonalność stawianych wymagań,
  • Jak uniknąć dyskryminującego opis przedmiotu zamówienia? – kiedy użycie znaku towarowego będzie dopuszczalne,
  • zasady dotyczące „równoważności” przy opisie przedmiotu zamówienia.

5) Warunki udziału w postępowaniu w orzecznictwie:

  • proporcjonalność postawionych warunków w odniesieniu do faktycznych potrzeb związanych z możliwością należytego wykonania zamówienia,
  • adekwatność warunków udziału w postępowaniu – zapewnienie ścisłego związku z przedmiotem zamówienia,
  • katalog dokumentów jakich zamawiający może zażądać od wykonawcy,
  • Kiedy i jakie dokumenty wykonawca winien złożyć na potwierdzenie spełnienia warunków udziału w postępowaniu?

6) Kryteria oceny ofert:

  • związek kryteriów z przedmiotem zamówienia,
  • kryteria pozacenowe a opis przedmiotu zamówienia,
  • kryteria pozacenowe a zachowanie zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców,
  • mierzymy i ważymy kryteria pozacenowe,
  • wyjątek od reguły – kiedy możliwe jest stosowanie ceny jako jedynego kryterium.

4. Ocena ofert w zamówieniach publicznych:
1) Oferta w zamówieniach publicznych:  

  • pojęcie oferty w kontekście zasady pisemności,
  • pisemność oferty a elektronizacja zamówień publicznych,
  • Czy formularz ofertowy to oferta? - forma oferty oraz dokumenty jakie powinny być złożone,
  • oferta składana przez wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie publiczne,
  • terminy związania ofertą,
  • składanie ofert w dobie elektronizacji zamówień publicznych,
  • konsekwencje pominięcia ofert w procesie otwarcia.

2) Badanie wiarygodności wykonawcy oraz ocena ofert:

  • oświadczenie wykonawcy jako podstawa oceny spełnienia warunków udziału w postępowaniu oraz braku podstaw do wykluczenia,
  • procedura odwrócona w przetargu nieograniczonym,
  • wezwanie wykonawcy do wyjaśnienia treści oferty,
  • poprawianie omyłek w ofertach,
  • badanie rażąco niskiej ceny,
  • obligatoryjne oraz fakultatywne przesłanki wykluczenia wykonawcy z postępowania,
  • instytucja self cleaning w zakresie podstaw wykluczenia z postępowania,
  • przesłanki odrzucenia oferty,
  • wezwanie wykonawcy, którego oferta została najwyżej oceniona do złożenia dokumentów potwierdzających spełnienie warunków udziału oraz braku podstaw do wykluczenia,

3) Unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
4) Obowiązki informacyjne zamawiającego w związku z oceną i wyborem oferty najkorzystniejszej.

5. Umowa o zamówienie publiczne:

  • forma umowy i podstawa prawna zawarcia w zależności od wartości zamówienia,
  • treść umowy i termin zawarcia,
  • kary umowne oraz zabezpieczenie należytego wykonania umowy,
  • odstąpienie, wypowiedzenie oraz unieważnienie umowy,
  • Kiedy dopuszczalna będzie zmiana umowy i w jakim zakresie?
  • zdefiniowanie istotnej i nieistotnej zmiany umowy,
  • konsekwencje uchylania się stron od zawarcia umowy.

6. Aspekty społeczne w zamówieniach publicznych:

  • cel i korzyści ze stosowania społecznie odpowiedzialnych zamówień publicznych,
  • aspekty społeczne a klauzule społeczne – charakterystyka, różnice,
  • klauzule społeczne a zasada równego traktowania i uczciwej konkurencji,
  • aspekty społeczne jako warunek udziału w postępowaniu,
  • aspekty społeczne jako opis przedmiotu zamówienia,
  • aspekty społeczne w kryteriach oceny ofert,
  • aspekty społeczne w zamówieniach wyłączonych z obowiązku stosowania ustawy Pzp.

7. Skutki naruszenia przepisów i zasad dot. zamówień publicznych:

  • definicja błędu i nieprawidłowości – w kontekście prawa unijnego,
  • Czy każdy błąd (niezgodność) w zamówieniu skutkuje korektą finansową?
  • skutki w odniesieniu do zasad kwalifikowania wydatków,
  • konsekwencje na gruncie ustawy Prawo zamówień publicznych – przed Prezesem UZP,
  • błędy i nieprawidłowości w zamówieniach publicznych a naruszenie dyscypliny finansów publicznych,
  • odpowiedzialność karna i dyscyplinarna w związku z udzielaniem zamówień publicznych.

 

Termin

2019-09-05 (2 dni)

Miejsce

Centrum Biznesowe Tarasy
ul.Złota 59
Warszawa

Cena

990 zł netto

Negocjuj cenę

Szkolenie rozpoczyna się za 1667 dni

Rejestracja

Negocjacja ceny szkolenia otwartego

Cena szkolenia: 990 PLN netto.

Dane kontaktowe

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych
Polecenie szkolenia
Dane polecającego
Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych
Dane osoby/firmy, której szkolenie jest polecane