Cel szkolenia:
Celem szkolenia jest przedstawienie skutecznych mechanizmów dotyczących planowania i udzielania zamówień publicznych w ramach projektu unijnego, w tym zastosowania przepisów i narzędzi wprowadzonych przez prawo zamówień publicznych oraz wytyczne dotyczące kwalifikowania wydatków, jak również ukierunkowanie działań beneficjenta funduszy unijnych na sprawną realizację zamówień publicznych w sposób umożliwiający poświęcenie większej uwagi na merytoryczne działania w projekcie, przy jednoczesnym zapewnieniu należytej staranności oraz poprawności wydatkowania środków. Uczestnikom szkolenia przekazana zostanie praktyczna wiedza z zakresu zamówień publicznych, oparta na praktycznych przykładach i propozycjach rozwiązań ukierunkowanych na przeciwdziałanie możliwości wystąpienia nieprawidłowości w projekcie.
Szkolenia polecam dla:
Szkolenie skierowane jest do pracowników zajmujących się realizacją projektów unijnych, przygotowaniem i przeprowadzaniem postępowań o udzielenie zamówień publicznych, jak również koordynatorów projektów unijnych.
1. Podstawy udzielania zamówień publicznych w projektach współfinansowanych ze środków UE:
1) Umocowanie prawne procedur udzielania zamówień publicznych:
- wytyczne w zakresie kwalifikowania wydatków - podmiotowy i przedmiotowy zakres obowiązywania,
- procedury udzielania zamówień publicznych w projektach realizowanych w ramach PROW,
- procedury udzielania zamówień publicznych w projektach realizowanych w ramach Interreg,
- wytyczne MSWiA dot. udzielania zamówień w ramach Funduszu Azylu, Migracji i Integracji,
- wytyczne i instrukcje programowe oraz szczególne zapisy umowy o dofinansowanie projektu – rola i zakres obowiązywania.
2) Fundamentalne zasady udzielania zamówień publicznych:
- zasady równego traktowania i uczciwej konkurencji,
- jawność i przejrzystość,
- proporcjonalność w zamówieniach publicznych,
- zasada pisemności w kontekście elektronizacji zamówień publicznych,
- zasady efektywnego, racjonalnego i oszczędnego wydatkowania środków publicznych.
2. Przygotowanie postępowania o udzielenie zamówienia publiczna:
1) Jak poprawnie określić przedmiotowy zakres zamówienia publicznego?
- definiowanie tzw. „zamówień podobnych” na podstawie tożsamości przedmiotowej, czasowej oraz podmiotowej,
- tożsamość przedmiotowa w przypadku zakupu dostaw i usług,
- tożsamość przedmiotowa w zakresie robót budowlanych w kontekście definicji obiektu budowlanego w świetle orzecznictwa TSUE, sądów administracyjnych oraz wyników kontroli,
- tożsamość czasowa w przypadku zamówień nieprzewidzianych (czym jest obiektywna nieprzewidywalność zakupów, nowa okoliczność nieznana w momencie wszczęcia postępowania, jak traktować zakupy planowane, ale których docelowego zakresu zamawiający nie może określić),
- tożsamość podmiotowa – jak badać rynek wykonawców/dostawców.
2) Szacujemy wartość zamówienia:
- metody obliczania wartości zamówienia,
- źródła pozyskiwania danych w procesie szacowania wartości zamówienia,
- szacowanie wartości a źródła finansowania wydatków,
- szacowanie wartości zamówień nieprzewidzianych,
- szacowanie zamówień polegających na powtórzeniu podobnych usług lub robót budowlanych.
3) Wybór trybu i zakresu procedury dla zamówienia publicznego:
- Zbieg różnych przepisów do tych samych czynności - wybór przepisów Pzp w przypadku postępowań, których przedmiot obejmuje tzw. zamówienia, do których miałyby zastosowanie różne przepisy ustawy Pzp.
- Udzielanie zamówienia w częściach w orzecznictwie i wynikach kontroli:
- uprawniony oraz niedopuszczalny podział zamówienia na części,
- postępowanie z możliwością składania ofert częściowych,
- agregowanie (łączenie) przedmiotu zamówienia w kontekście ryzyka ograniczenia konkurencji,
- możliwość podziału zamówienia w trybie art. 6a.
- Prawo opcji.
- Postępowanie uwzględniające możliwość udzielenia zamówień polegających na powtórzeniu podobnych usług lub robót budowlanych oraz dostaw.
- Zasada prymatu trybów przetargowych:
- wybór trybu lub procedury postępowania,
- przesłanki umożliwiające stosowanie trybów innych niż podstawowe,
- zamówienia wyłączone z obowiązku stosowania ustawy.
3. Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w kontekście ryzyka nieprawidłowości oraz korekty finansowej:
1) Obowiązki zamawiającego w zakresie zamówień poniżej 30 tys.€:
- zasada konkurencyjności – czyli zamówienia publiczne poniżej 30 tys.€ - ścieżka postępowania,
- zapytania ofertowe jako sposób upublicznienia zamówienia – co musi zawierać, gdzie zamieszczamy,
- wybór oferty i zawarcie umowy z wykonawcą,
- obowiązki informacyjne po udzielonym zamówieniu,
- obowiązki w zakresie zamówień poniżej 50 tys. zł,
- zamówienia poniżej 20 tys. zł.
2) Zasady udzielania zamówień publicznych wyłączonych z obowiązku stosowania Pzp ze względu na przedmiot zamówienia.
3) Ogłoszenie o zamówieniu oraz specyfikacja istotnych warunków zamówienia:
- Jak poprawnie wyznaczyć termin i miejsce składania ofert? – konsekwencje braku precyzji,
- obowiązki w zakresie wyjaśniania przez zamawiającego treści SIWZ,
- zmiana treści ogłoszenia oraz SIWZ,
- wadium – formy oraz terminy wniesienia.
4) Opis przedmiotu zamówienia:
- Jak zapewnić jednoznaczny i wyczerpujący opis przedmiotu zamówienia? – skutki zaniechań,
- opis przedmiotu zamówienia a proporcjonalność stawianych wymagań,
- Jak uniknąć dyskryminującego opis przedmiotu zamówienia? – kiedy użycie znaku towarowego będzie dopuszczalne,
- zasady dotyczące „równoważności” przy opisie przedmiotu zamówienia.
5) Warunki udziału w postępowaniu w orzecznictwie:
- proporcjonalność postawionych warunków w odniesieniu do faktycznych potrzeb związanych z możliwością należytego wykonania zamówienia,
- adekwatność warunków udziału w postępowaniu – zapewnienie ścisłego związku z przedmiotem zamówienia,
- katalog dokumentów jakich zamawiający może zażądać od wykonawcy,
- Kiedy i jakie dokumenty wykonawca winien złożyć na potwierdzenie spełnienia warunków udziału w postępowaniu?
6) Kryteria oceny ofert:
- związek kryteriów z przedmiotem zamówienia,
- kryteria pozacenowe a opis przedmiotu zamówienia,
- kryteria pozacenowe a zachowanie zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców,
- mierzymy i ważymy kryteria pozacenowe,
- wyjątek od reguły – kiedy możliwe jest stosowanie ceny jako jedynego kryterium.
4. Ocena ofert w zamówieniach publicznych:
1) Oferta w zamówieniach publicznych:
- pojęcie oferty w kontekście zasady pisemności,
- pisemność oferty a elektronizacja zamówień publicznych,
- Czy formularz ofertowy to oferta? - forma oferty oraz dokumenty jakie powinny być złożone,
- oferta składana przez wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie publiczne,
- terminy związania ofertą,
- składanie ofert w dobie elektronizacji zamówień publicznych,
- konsekwencje pominięcia ofert w procesie otwarcia.
2) Badanie wiarygodności wykonawcy oraz ocena ofert:
- oświadczenie wykonawcy jako podstawa oceny spełnienia warunków udziału w postępowaniu oraz braku podstaw do wykluczenia,
- procedura odwrócona w przetargu nieograniczonym,
- wezwanie wykonawcy do wyjaśnienia treści oferty,
- poprawianie omyłek w ofertach,
- badanie rażąco niskiej ceny,
- obligatoryjne oraz fakultatywne przesłanki wykluczenia wykonawcy z postępowania,
- instytucja self cleaning w zakresie podstaw wykluczenia z postępowania,
- przesłanki odrzucenia oferty,
- wezwanie wykonawcy, którego oferta została najwyżej oceniona do złożenia dokumentów potwierdzających spełnienie warunków udziału oraz braku podstaw do wykluczenia,
3) Unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
4) Obowiązki informacyjne zamawiającego w związku z oceną i wyborem oferty najkorzystniejszej.
5. Umowa o zamówienie publiczne:
- forma umowy i podstawa prawna zawarcia w zależności od wartości zamówienia,
- treść umowy i termin zawarcia,
- kary umowne oraz zabezpieczenie należytego wykonania umowy,
- odstąpienie, wypowiedzenie oraz unieważnienie umowy,
- Kiedy dopuszczalna będzie zmiana umowy i w jakim zakresie?
- zdefiniowanie istotnej i nieistotnej zmiany umowy,
- konsekwencje uchylania się stron od zawarcia umowy.
6. Aspekty społeczne w zamówieniach publicznych:
- cel i korzyści ze stosowania społecznie odpowiedzialnych zamówień publicznych,
- aspekty społeczne a klauzule społeczne – charakterystyka, różnice,
- klauzule społeczne a zasada równego traktowania i uczciwej konkurencji,
- aspekty społeczne jako warunek udziału w postępowaniu,
- aspekty społeczne jako opis przedmiotu zamówienia,
- aspekty społeczne w kryteriach oceny ofert,
- aspekty społeczne w zamówieniach wyłączonych z obowiązku stosowania ustawy Pzp.
7. Skutki naruszenia przepisów i zasad dot. zamówień publicznych:
- definicja błędu i nieprawidłowości – w kontekście prawa unijnego,
- Czy każdy błąd (niezgodność) w zamówieniu skutkuje korektą finansową?
- skutki w odniesieniu do zasad kwalifikowania wydatków,
- konsekwencje na gruncie ustawy Prawo zamówień publicznych – przed Prezesem UZP,
- błędy i nieprawidłowości w zamówieniach publicznych a naruszenie dyscypliny finansów publicznych,
- odpowiedzialność karna i dyscyplinarna w związku z udzielaniem zamówień publicznych.
2019-09-05 (2 dni)
Centrum Biznesowe Tarasy
ul.Złota 59
Warszawa
Szkolenie rozpoczyna się za 1667 dni