Międzynarodowa Organizacja Pracy definiuje mobbing jako obraźliwe, mściwe zachowanie, wyrażające się poprzez okrutne, złośliwe lub upokarzające usiłowania zaszkodzenia jednostce lub grupie pracowników, którzy stają się przedmiotem psychicznego dręczenia. Mobbing zawiera w sobie bezustanne, negatywne uwagi lub krytykę, izolowanie osoby od kontaktów społecznych, rozpowszechnianie fałszywych informacji.
Cel szkolenia:
Podstawowym celem jest wyjaśnienie wątpliwości i problemów praktycznych z zakresu stosowania przepisów z uwzględnieniem istoty mobbingu, podstawami prawnymi, sposobami przeciwdziałania oraz tworzeniem wewnętrznej polityki antymobbingowej.
Korzyści dla Uczestników szkolenia:
Podczas szkolenia przedstawione zostaną wybrane zagadnienia dotyczące wiedzy na temat mobbingu oraz większej świadomości praw pracownika i obowiązków pracodawcy wynikających z przepisów prawa. Szkolenie oparte jest na analizie przykładów (case study) w kontekście poglądów doktryny jak i orzecznictwa sądowego.
Szkolenie polecamy dla:
Szkolenie adresowane jest do osób zajmujących stanowiska kierownicze, menagerów różnego szczebla, pracodawców oraz osób, które postanowiły pogłębić i uporządkować wiedzę na temat zapobiegania mobbingowi, a także podjąć konkretne działania, przeciwdziałające temu zagadnieniu.
Cechą charakterystyczną naszych zajęć, odróżniającą od innych oferowanych na rynku, jest ich indywidualny charakter, przejawiający się w organizacji i czasie, który umożliwia nabycie wiedzy pozwalającej na usprawnienie pracy oraz rozwój zawodowy.
1. WPROWADZENIE DO TEMATYKI MOBBINGU.
- Geneza i rys historyczny powstawania mobbingu.
- Skala „działania” mobbingu.
- Mobbing a dyskryminacja.
- 45 cech mobbingu wg Heinza Leymana.
2. MOBBING W MIEJSCU PRACY.
- Indywidualne uwarunkowania mobbingu:
- Przyczyny zależne i niezależne od ofiary. - Stres i Konflikt:
- Przyczyny społeczno- kulturowe.
- Stereotypy i uprzedzenia.
3. KONFLIKT JAKO ŹRÓDŁO AGRESYWNYCH ZACHOWAŃ I MOBINGU.
- Zarządzanie konfliktem w miejscu pracy.
- Jak reagować na konflikt?
- Czy konflikt może być dobry?
4. OFIARA I SPRAWCA MOBBINGU.
- Osobowość i "predyspozycje" ofiar mobbingu.
- „Moda” na mobbing.
- Syndrom kozła ofiarnego.
- Cechy charakterystyczne mobbera.
- Problem odróżniania prawdziwych od fałszywych ofiar mobbingu.
5. STOSOWANE TAKTYKI MOBBINGU.
- Poniżanie i upokarzania.
- Zastraszanie.
- Pomniejszanie kompetencji.
- Izolacja.
6. ZAPOBIEGANIE MOBBINGOWI JAKO OBOWIĄZEK PRACODAWCY. ODPOWIEDZIALNOŚĆ PRAWNA Z TYTUŁU WYSTĄPIENIA MOBBINGU.
- Odpowiedzialność na zasadzie prawa pracy.
- Odpowiedzialność pracodawcy za dopuszczenie wystąpienia mobbingu.
- Odpowiedzialność sprawcy mobbingu.
7. DZIAŁANIA ZAPOBEGAJĄCE POWSTAWANIU ZJAWISKA.
- Komunikacja w zespole.
- Zasady dotyczące kultury pracy.
- Ścieżka postępowania w przypadku podejrzenia stosowania lobbingu.
- Procedura antymobbingowa.
- Komisje antymobbingowe.
- Szkolenia dla pracowników jako podstawowa metoda antymobbingowa.
8. SKUTKI I KOSZTY MOBBINGU.
- Absencja chorobowa.
- Fluktuacja personelu.
- Zmniejszenie zaangażowania oraz efektywności ofiar mobbingu.
- Atmosfera wzajemnej podejrzliwości.
- Naruszenie lub zmiana publicznego wizerunku firmy.
Szkolenie rozpoczyna się za 19 dni
HARMONOGRAM SZKOLENIA:
- 08:45 - 09:00 - próba logowania
- 09:00 - 10:30 - część I szkolenia
- 10:30 - 10:45 - przerwa
- 10:45 - 12:15 - część II szkolenia
- 12:15 - 12:30 - przerwa
- 12:30 - 15:00 - część III szkolenia
Rejestracja
, On-line