Panowanie nad swoimi emocjami i właściwa komunikacja wspomagają prawidłowe relacje interpersonalne. Inteligencja emocjonalna odpowiada za Twoją umiejętność kontrolowania uczuć i emocji, pozwalając na podejmowanie dojrzałych i rozważnych decyzji opierających się na logice i rozumowaniu. Podczas praktycznych warsztatów poznasz jak istotne jest rozwijanie inteligencji emocjonalnej, jakie zależności panują pomiędzy emocjami, komunikacją i stresem oraz jak radzić sobie w trudnych sytuacjach zawodowych.
Szkolenie polecane jest dla osób, które zainteresowane są doskonaleniem umiejętności związanych z efektywną komunikacją, rozwijaniem swojej inteligencji emocjonalnej i umiejętnością radzeniem sobie ze stresem.
Korzyści dla Uczestników szkolenia:
Po szkoleniu Uczestnicy będą:
- Wiedzieli, na jakie elementy zwrócić uwagę podczas komunikacji.
- Dbali o prosty, czytelny i rzetelny przekaz, występując zarówno w roli nadawcy, jak i odbiorcy.
- Wiedzieli, dlaczego ludzie mają odmienne potrzeby związane z przyswajaniem informacji.
- Rozróżniali typy temperamentu i doceniali różnice.
- Wiedzieli jak radzić sobie z negatywnymi emocjami i jak radzić sobie ze stresem.
- Umieli zadbać o swoje emocje i wpływać pozytywnie na emocje drugiej strony.
- Umieli wyrażać swoje potrzeby oraz cele w sposób, który będzie do przyjęcia dla drugiej strony.
- Umieli prowadzić konstruktywną dyskusję, pamiętając o kilku ważnych narzędziach, takich jak docenianie, dopytywanie, szukanie punktów wspólnych i parafrazowanie.
- Wiedzieli czym naprawdę jest asertywność.
- Znali i umieli stosować kluczowe techniki asertywne.
- Budować swoją postawę asertywną.
- Komunikować się w różnych sytuacjach zawodowych w sposób asertywny.
Metody pracy, które zastosujemy podczas szkolenia:
Szkolenie ma charakter warsztatowy, silnie odwołujące się do doświadczenia uczestników. Z dużą ilością dyskusji, ćwiczeń indywidualnych, w parach oraz grupowych, w tym:
- Analizy przypadków.
- Praca w grupach.
- Scenki z odgrywaniem ról.
- Ćwiczenia indywidualne.
- Testy.
- Dyskusje.
- Krótkie prezentacje wykładowe.
- Film.
- Gra szkoleniowa.
Struktura zajęć:
- 15% - prezentacje wykładowe
- 85% - część warsztatowa
1. Wstęp – wprowadzenie do tematu.
- Ćwiczenia wprowadzające i integrujące grupę.
2. Kompetencje niezbędne do budowania marki osobistej: komunikacja, inteligencja emocjonalna.
3. Postawy i zachowania ułatwiające i utrudniające dobrą komunikację .
- Od intencji do interpretacji - model komunikacji nastawiony na współpracę z innymi.
- Rodzaje barier komunikacyjnych.
- Możliwości przeciwdziałania barierom uniemożliwiającym efektywne komunikowani.
- Ćwiczenie – zabawa grupowa (jak zapamiętaliśmy informacje w krótkim komunikacie - co było prawdą a co fałszem?).
- Precyzja komunikatu: zwięzłość, prostota, czytelność, interaktywność.
4. Efektywna komunikacja - narzędzia.
a) Aktywne słuchanie.
- Znaczenie i techniki aktywnego słuchania – parafraza, odzwierciedlenie,
- Parametry komunikacji niewerbalnej ułatwiające i utrudniające aktywne słuchanie – głos, postawa, czas i miejsce, dystans.
b) Rozmowa.
- Dostrojenie się do drugiej osoby – poziom werbalny i niewerbalny.
- Pytania – rodzaje i funkcje pytań.
- Doskonalenie umiejętności zadawania odpowiednich pytań – ze szczególnym uwzględnieniem pytań trudnych.
- Wyrażanie intencji jako sposób budowania kontaktu z ludźmi.
c) Informacja zwrotna.
- Cechy dobrej informacji zwrotnej i jej funkcje.
- Jak informacja zwrotna wpływa na budowanie relacji interpersonalnych?
- Ćwiczenia praktyczne - informacja zwrotna w sytuacjach zawodowych.
5. Mowa ciała - czy naprawdę jest taka ważna?
- Ćwiczenie – rozpoznajemy komunikaty niewerbalne.
- Spójność komunikatu werbalnego i niewerbalnego.
6. Inteligencja emocjonalna, czyli komunikacja emocji jako aspekt budowania relacji.
- IQ vs EQ - jak wpływają na nasze życie zawodowe i prywatne?
- Siła inteligencji emocjonalnej.
- Wymiary inteligencji emocjonalnej (wg D. Goleman).
- Komunikaty typu „ty” i komunikaty typu „ja” - ćwiczenia.
- Rozmowa o emocjach własnych – dyskusja w grupach.
7. O tym, że nie ma dobrych lub złych temperamentów.
- "Trudni" ludzie, czy trudne sytuacje w pracy.
- Poznajemy osobowości.
- Jak osobowość wpływa na relację w zespole?
- Test osobowości Hartmana.
- 4 typy osobowości Hartmana - czyli poznajemy się.
- Dlaczego ludzie się zachowują nie tak jak sobie tego życzymy?
- „Poznajmy się” - analiza przypadku (wejście w rolę).
- Jak radzić sobie z trudnymi sytuacjami? - omówienie ćwiczenia.
8. Trening kontroli emocji w sytuacjach trudnych.
- W jakim stopniu IQ a w jakim EQ decyduje o naszym sukcesie życiowym?
- Kontrolowanie swoich emocji i korzystanie z nich.
- Stres powstaje w głowie!
- Rozbrajanie stanów negatywnych.
- Wzbudzanie stanów pozytywnych.
9. Źródła i fazy stresu.
- Stres korzystny i niekorzystny.
- Typowe źródła stresu: wewnętrzne i zewnętrzne.
- Zjawisko stresu według Hansa Seyle'go.
- Jak reagujemy na stres?
- Konsekwencje utraty kontroli nad stresem.
- Psychologiczne mechanizmy obronne w sytuacjach trudnych.
- Przyczyny i następstwa długotrwałego stresu.
- Ćwiczenie: Autodiagnoza.
10.Wroga zamienić w przyjaciela - umiejętność radzenia sobie ze stresem.
- Proporcja poziomu stresu do wykonywanego zadania – prawo Yerkesa-Dodsona.
- Czynniki redukujące stres zawodowy.
- Wzór zachowania wg Friedmana i Resenmana.
- Praktyczne techniki i metody minimalizacji stresu w sytuacjach trudnych.
- Style reagowania w sytuacjach trudnych.
- Autorska gra szkoleniowa.
11. Zależność między inteligencją emocjonalną a sposobem reagowania na stres.
12. Emocje i asertywność.
- Kiedy jesteśmy negatywnie odbierani w pracy?
- Reguły rozmowy asertywnej.
- Zasady czystej komunikacji na podstawie analizy transakcyjnej.
- Budowanie komunikatów asertywnych.
- Komunikacja asertywna w sytuacjach zawodowych– analiza przypadków.
2019-03-26
(2 dni)
(Termin gwarantowany)
Conference Center - Ogrodowa 12
ul. Ogrodowa 12
Poznań
Szkolenie rozpoczyna się za 1829 dni