Zalety i metody elektronicznej dystrybucji

Nowe technologie coraz częściej wspomagają różne rejony życia w sposób ułatwiający dotychczasowe problemy i dając praktyczne rozwiązania zapewniając jednocześnie bardziej korzystne dla użytkownika jak i dla przedsiębiorcy metody dokonywania transakcji. Nie sposób zaprzeczyć, że sprzedaż przez internet ma wiele zalet - można wymienić chociażby możliwość dotarcia do szerszego niż w przypadku tradycyjnych metod sprzedaży kręgu odbiorców, możliwość prowadzenia działań handlowych 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu, redukowanie dotychczasowo ponoszonych kosztów, budowanie w świadomości klientów wizerunku firmy nowoczesnej, opartej na nowych technologiach a zatem idącej na przód w kontekście wychodzenia na przeciw oczekiwaniom klientów i coraz większym wymaganiom rynku. Nie dziwi zatem sytuacja, że wiele osób decyduje się nie tylko na incydentalną sprzedaż w Internecie, np. za pośrednictwem portali aukcyjnych, ale także na zorganizowanie takiej działalności na szerszą skalę, dzięki zaimplementowaniu na dotychczasowo prowadzonej witrynie internetowej sklepu przedstawiającą pełną ofertę sprzedażową, nie odbiegającą w całościowym założeniu od oferty dostępnej w salonach na terenie całej Polski.


W Polsce coraz więcej przedsiębiorców, niezależnie od wielkości prowadzonego biznesu, decyduje się na dołączenie do istniejących kanałów dystrybucji tych których platformą jest internet. Dzieje się tak z dwóch przyczyn - zwiększenie świadomości konsumentów o bezpieczeństwie transakcji dokonywanych za pośrednictwem internetu oraz chęcią przedsiębiorców do dotarcia do coraz szerszych kręgów odbiorców. Nie bez znaczenia jest też łatwość i powszechność dostępu do internetu, również z poziomu osobistych telefonów komórkowych, wyposażonych w aplikacje pozwalające cieszyć się dostępnym towarem z poziomu swojego telefonu. Z badań przeprowadzonych przez E-commerce w Polsce, wykonanego przez firmę Gemius, e-sklepy będą się coraz szybciej rozwijać. Przybywać będzie im klientów, zyski też mają rosnąć. Najlepsze prognozy dotyczą delikatesów i sklepów z artykułami spożywczymi. W tym roku łączne obroty handlu w internecie, sklepów i aukcji, przekroczą 15 mld zł. E-commerce w Polsce rośnie w tempie 30-50 proc. rocznie. Jednak nie ma co się oszukiwać - w kontekście światowego rynku e-dystrybucji, Polska nadal jest w tyle - w najbardziej rozwiniętych krajach zakupy w sieci robi aż 90 procent użytkowników internetu.


Większe sieci sklepów dostrzegły już wcześniej zalety dystrybucji w internecie. Dzięki coraz większej dostępności internetu poprzez telefony komórkowe, dyrektorzy tych sklepów zorientowali się, że internet można wykorzystywać również poprzez telefony komórkowe do celów sprzedażowych. Współczesne telefony posiadają dużą moc obliczeniową, a dostęp do internetu jest w każdym większym sklepie lub markecie. Nic zatem dziwnego że te urządzenia wykorzystywane są do rozpowszechniania w świadomości konsumentów dostępnej oferty sprzedażowej. W Niemczech, Francji, Włoszech, Portugalii, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii można kupować cały asortyment firmy o nazwie Zara przez internet właśnie na przenośnych urządzeniach. Zara jako przedstawiciel sklepów znanych pod popularną nazwą określanych mianem "sieciówek" jest jednym z przykładów sklepu który udostępnia swoje usługi i towar poprzez aplikacje działające w internecie. Nie jest to pierwsza taka inicjatywa. Otwieranie sklepów online jest popularne wśród znanych marek. Większość firm odzieżowych od dawna prowadzi sprzedaż poprzez internet równolegle z tradycyjnymi kanałami dystrybucji. Początkowym impulsem dla firm ociągających się z wprowadzeniem nowego sposobu dystrybucji swoich towarów była negatywna reakcja na kryzys. Sieci które uruchamiają sprzedaż online chcą przede wszystkim poprawić swój bilans, który w czasie kryzysu gospodarczego nie jest zwykle najlepszy. Swego czasu problemy ze sprzedażą detaliczną spotkały wiele firm, na przykład z zakresu firm odzieżowych. W tym samym czasie jednak sprzedaż online miała się wyjątkowo dobrze i była wyjątkowo odporna na skutki kryzysu. Inwestowanie w nowe technologie umożliwiające łatwiejsze dotarcie do klienta, bez wypierania lecz wspomagania tradycyjnych metod procentuje na przyszłość - umacnia prowadzony interes dzięki zastosowaniu narzędzi radzących sobie w trudnych warunkach ekonomicznych.


Jaki istnieje jednak problem w wprowadzaniu innowacyjnych rozwiązań w Polskich firmach, zwłaszcza tych z sektora małych i średnich firm? Głównym powodem są finanse – środki na prowadzenie interesu przeważnie pochodzą z samej działalności, i starczają zaledwie na prowadzenie podstawowych działań handlowych. Wprowadzenie jakichkolwiek innowacji pociąga za sobą konieczność znalezienia dodatkowych pieniędzy, co wiąże się z wzięciem kredytu. Nie każdy jednak chce sięgać po tego rodzaju wsparcie finansowe ze względu na niepewność z przekonania o braku pewności uzyskania korzyści mogących wynikać z planowanej inwestycji. Jednak budowanie swojej pozycji na tym, że produkuje się coś tanio nie jest również najkorzystniejszym rozwiązaniem. Innowacja w prowadzeniu handlu nie musi wiązać się z wprowadzeniem rewolucji w swojej firmie – dla przedsiębiorcy sprzedającego ołówki i inne materiały biurowe wyjście do klienta w formie sklepu internetowego to również innowacja. Wracamy zatem do punktu wyjścia – internet jest miejscem na innowacyjne rozwiązania nie tylko dla wielkich firm posiadających duże zaplecze finansowe pozwalające na wprowadzanie nowych technologii do swoich działań handlowych, ale również dla małych i średnich biznesów, które dzięki zaletom internetu mogą zabezpieczyć się na cięższe czasy oraz zapewnić szerszy krąg odbiorców dla swojego asortymentu.

 

 


 

 

Powrót do strony z artykułami

 

 


 

 

Zalety i metody elektronicznej dystrybucji
Oceny: 5 z 5 z 1 głosów