Wady i zalety handlu elektronicznego - e-commerce

zalety i wady handlu elektronicznegoNowe technologie, takie jak e-commerce, coraz częściej wspomagają różne dziedziny życia w sposób ułatwiający rozwiązywanie dotychczasowych problemów zakupowych (np. zamknięte sklepy w dobie pandemii) i dając praktyczne rozwiązania, zapewniające jednocześnie bardziej korzystne dla użytkownika jak i dla przedsiębiorcy metody dokonywania transakcji. W niniejszym artykule omawiamy wady i zalety sprzedaży przez internet, czyli e-commerce. Zapraszamy do lektury.

 

 

 

Spis treści: 

Czym jest e-commerce?

Rodzaje e-commerce

Jak rozwijał się e-handel na przestrzeni lat?

Zalety handlu elektronicznego, czyli e-commerce

Rynek m-commerce w Polsce, czyli sprzedaż z poziomu telefonu komórkowego

Czy handel elektroniczny ma jakieś wady?

Szkolenia z e-handlu i nie tylko

Czym jest e-commerce?

E-commerce (handel elektroniczny, e-handel) to rodzaj handlu prowadzony w sieci, czyli w internecie. Na przestrzeni lat zyskał ogromne znaczenie. O jego dynamicznym wzroście świadczy coroczny wzrost liczby osób, które robią zakupy w sieci. Najbardziej spopularyzowaną formę e-commerce stanowią sklepy internetowe. Warto mieć na uwadze jednak, że e-commerce to nie tylko sklepy internetowe. Przedstawicielami branży e-commerce są również platformy typu marketplace, portale, takie jak Allegro, Ceneo, eBay i wiele innych. 

Rodzaje e-commerce 

Handel internetowy to nie zawsze sprzedaż tylko dla klienta indywidualnego. Dwoma najważniejszymi rodzajami działalności e-commerce są B2B (business to business) - polega na zawieraniu transakcji między podmiotami gospodarczym oraz B2C (business to consumer). Są to transakcje zawierane pomiędzy sprzedawcą, który jest firmą, a klientem indywidualnym. Wyróżnia się jeszcze trzeci rodzaj e-commerce, czyli C2C (consumer to consumer). Polega na sprzedaży pomiędzy prywatnymi osobami, na przykład za pośrednictwem portali aukcyjnych. 

 

Chcesz być jeszcze lepszym sprzedawcą?

Zapoznaj się z naszą ofertą szkoleń ze sprzedaży i obsługi klienta

 

Jak rozwijał się e-handel na przestrzeni lat? 

Dynamiczny rozwój internetu pozwolił na dokonanie pierwszych zakupów w sieci już w 1979 roku. Znacznie sklepów internetowych znacząco wzrosło dopiero w 1992 roku, gdy w Stanach Zjednoczonych zlikwidowano zakaz wykorzystywania internetu w celach komercyjnych. 

Z kolei początki polskiego e-commerce przypadają na rok 1997. To właśnie wtedy powstał w Polsce pierwszy sklep internetowy - Tarent. Dwa lata później swoją działalność rozpoczęły m.in. Empik oraz Allegro, czyli największa polska platforma transakcyjna online. 

W Polsce z roku na rok e-handel zyskuje coraz to większe grono sympatyków. Coraz więcej przedsiębiorców, niezależnie od wielkości prowadzonego biznesu, decyduje się na dołączenie do istniejących kanałów dystrybucji tych których platformą jest internet. Dzieje się tak z dwóch przyczyn - zwiększenie świadomości konsumentów o bezpieczeństwie transakcji dokonywanych za pośrednictwem internetu oraz chęć przedsiębiorców do dotarcia do coraz szerszych kręgów odbiorców. Nie bez znaczenia jest też łatwość i powszechność dostępu do internetu, również z poziomu osobistych telefonów komórkowych, wyposażonych w aplikacje pozwalające cieszyć się dostępnym towarem z poziomu swojego telefonu. 

Z badań przeprowadzonych przez E-commerce w Polsce, wykonanego przez firmę Gemius, e-sklepy będą się coraz szybciej rozwijać. Przybywać będzie im klientów, zyski też mają rosnąć. Najlepsze prognozy dotyczą delikatesów i sklepów z artykułami spożywczymi. E-commerce w Polsce rośnie w tempie 30-50 proc. rocznie. Jednak nie ma co się oszukiwać - w kontekście światowego rynku e-dystrybucji, Polska nadal jest w tyle - w najbardziej rozwiniętych krajach zakupy w sieci robi aż 90 procent użytkowników internetu.

Zalety handlu elektronicznego, czyli e-commerce 

Nie sposób zaprzeczyć, że skuteczna sprzedaż przez internet ma wiele zalet - wśród nich można wymienić:

  • możliwość dotarcia do szerszego, niż w przypadku tradycyjnych metod sprzedaży, kręgu odbiorców, nawet z całego świata; 

  • możliwość prowadzenia działań handlowych 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu, z dowolnego miejsca;

  • większy wybór produktów; 

  • redukowanie dotychczas ponoszonych kosztów (w przypadku e-handlu odpadają koszty związane z wynajmem lokalu i jego utrzymaniem); 

  • budowanie w świadomości klientów wizerunku firmy nowoczesnej, opartej na nowych technologiach, a zatem idącej na przód w kontekście wychodzenia naprzeciw oczekiwaniom klientów i coraz większym wymaganiom rynku;

  • łatwiejszy sposób wejścia na rynek z nowym produktem w związku z niższymi kosztami;

  • możliwość bieżącego aktualizowania oferty i dostosowywania jej do potrzeb konsumentów;

  • większe możliwości pozyskania nowych klientów. 

Nie dziwi zatem sytuacja, że wiele osób decyduje się nie tylko na incydentalną sprzedaż w internecie, np. za pośrednictwem portali aukcyjnych, ale także na zorganizowanie takiej działalności na szerszą skalę, dzięki zaimplementowaniu na dotychczas prowadzonej witrynie internetowej sklepu przedstawiającą pełną ofertę sprzedażową, nie odbiegającą w całościowym założeniu od oferty dostępnej w salonach na terenie całej Polski. 

Inwestowanie w nowe technologie umożliwiające łatwiejsze dotarcie do klienta, bez wypierania lecz wspomagania tradycyjnych metod, procentuje na przyszłość - umacnia prowadzony interes dzięki zastosowaniu narzędzi radzących sobie w trudnych warunkach ekonomicznych. Otwieranie sklepów online jest popularne wśród znanych marek. Większość firm odzieżowych od dawna prowadzi sprzedaż poprzez internet równolegle z tradycyjnymi kanałami dystrybucji. 

Rynek m-commerce w Polsce, czyli sprzedaż z poziomu telefonu komórkowego

Dzięki coraz większej dostępności internetu poprzez telefony komórkowe, obecnie sprzedaż dokonywana jest również z poziomu telefonów komórkowych. Współczesne telefony posiadają dużą moc obliczeniową, a dostęp do internetu jest w każdym większym sklepie lub markecie. Nic zatem dziwnego że te urządzenia wykorzystywane są do rozpowszechniania w świadomości konsumentów bardziej zaawansowanych technik sprzedaży

W Niemczech, Francji, Włoszech, Portugalii, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii można kupować cały asortyment firmy o nazwie ,,Zara” przez internet właśnie na przenośnych urządzeniach. ,,Zara” jako przedstawiciel sklepów znanych pod popularną nazwą określanych mianem "sieciówek" jest jednym z przykładów sklepu, który udostępnia swoje usługi i towar poprzez aplikacje działające w internecie. Sprzedaż mobilna, czyli m-commerce, z roku na rok rośnie w siłę również w Polsce. Klientów dokonujących zakupy mobilne w Polsce jest coraz więcej. 

Właściciele sklepów internetowych mają dwie możliwości techniczne na dostosowanie sklepu do urządzeń mobilnych. Pierwszym z nich jest Responsive Web Design, czyli dostosowanie wyglądu strony do rozdzielczości ekranu. Innym rozwiązaniem jest stworzenie wersji mobilnej sklepu internetowego - w tym wypadku powstaje specjalna wersja strony na smartfony. Coraz więcej sklepów i serwisów decyduje się na dedykowane aplikacje mobilne i jest bardzo prawdopodobne, że w najbliższej przyszłości wygra to właśnie rozwiązanie. 

Czy handel elektroniczny ma jakieś wady?

Jaki istnieje jednak problem we wprowadzaniu innowacyjnych rozwiązań w Polskich firmach, zwłaszcza tych z sektora małych i średnich firm? Głównym powodem są finanse – środki na prowadzenie interesu przeważnie pochodzą z samej działalności, i starczają zaledwie na prowadzenie podstawowych działań handlowych. Wprowadzenie jakichkolwiek innowacji pociąga za sobą konieczność znalezienia dodatkowych pieniędzy, co wiąże się z wzięciem kredytu. Nie każdy jednak chce sięgać po tego rodzaju wsparcie finansowe ze względu na niepewność z przekonania o braku pewności uzyskania korzyści mogących wynikać z planowanej inwestycji.

Internet jest miejscem na innowacyjne rozwiązania nie tylko dla wielkich firm posiadających duże zaplecze finansowe pozwalające na wprowadzanie nowych technologii do swoich działań handlowych, ale również dla małych i średnich biznesów, które dzięki zaletom internetu mogą zabezpieczyć się na cięższe czasy oraz zapewnić szerszy krąg odbiorców dla swojego asortymentu.

Szkolenia z e-handlu i nie tylko 

W celu podniesienia swoich kompetencji z zakresu sprzedaży, również tej przez internet, warto skorzystać z możliwości, jakie stwarzają szkolenia zamknięte ze sprzedaży i obsługi klienta. Szczególnie polecamy szkolenia z zakresu: skutecznej sprzedaży, profesjonalnych technik sprzedaży, sposobów pozyskiwania klientów czy efektywnego procesu obsługi na odległość. Te i inne szkolenia można odbyć w firmie szkoleniowo-doradczej AVENHANSEN. Część szkoleń odbywa się on-line

Dowiedz się, jak sprzedawać więcej i lepiej?

Zobacz szkolenia otwarte ze sprzedaży

 

Przeczytaj na naszym blogu również:

 

Beata Dyjak

Masz pytania? Porozmawiaj Dyrektor ds. rozwoju i realizacji projektów
515 212 449 bdyjak@avenhansen.pl Zadaj pytanie

Podobne artykuły

Wady i zalety handlu elektronicznego - e-commerce
Oceny: 5 z 5 z 1 głosów