Jak zachować równowagę między pracą a życiem osobistym? 6 skutecznych kroków

Równowaga między życiem zawodowym a osobistym

Obecnie świat biznesu stawia przed pracownikami wiele wyzwań. Podczas gdy niektóre stanowiska umożliwiają prawidłowe łączenie życia zawodowego z osobistym, wiele innych wymaga znacznych ograniczeń w obszarze wypoczynku i czasu z rodziną. Coraz więcej osób stawia karierę nad wszystkimi innymi aspektami życia. Warto jednak pamiętać, że stworzenie harmonijnej równowagi między pracą, a życiem prywatnym ma kluczowe znaczenia dla naszego fizycznego, emocjonalnego i psychicznego samopoczucia. Dowiedz się, czym jest work-life balance i jak go osiągnąć.

 

Spis treści:

Czym jest work-life balance?

Jakie są korzyści zachowania work-life balance?

Jak osiągnąć równowagę między życiem zawodowym a prywatnym?

Jakie są konsekwencje braku równowagi między życiem zawodowym a prywatnym?

Zadbaj o work-life balance dzięki szkoleniom

Czym jest work-life balance?

Koncepcja work-life balance została zapoczątkowana w Stanach Zjednoczonych pod koniec lat 70. i oznacza równowagę między życiem zawodowym a prywatnym. Wiele osób chronicznie cierpi na brak czasu, nieustannie spiesząc się, aby pogodzić różne zobowiązania. Utrudnia to osiągnięcie zdrowego kompromisu między obowiązkami zawodowymi a życiem osobistym. Według oficjalnej definicji work life-balance to umiejętność zarządzania czasem tak, aby łączyć sferę zawodową z relacjami społecznymi, rodzinnymi, rozrywką, zainteresowaniami. 

Jakie są korzyści zachowania work-life balance?

Korzyści z zachowania równowagi między życiem zawodowym a prywatnym są dalekosiężne i dotyczą zarówno nas, naszej rodziny, jak i firmy, w której pracujemy. Odpowiednia równowaga zapewnia:

Mniej problemów zdrowotnych 

Osoby, które czują się przepracowane, często doświadczają wysokiego poziomu stresu. Może on wywoływać bóle głowy, osłabiać układ odpornościowy i wyniszczać emocjonalnie. Work-life balance zapobiega chorobom, zmęczeniu i bezsenności.

Wyższa produktywność

Osoby, które poprawiają równowagę i harmonię między pracą a czasem dla siebie, stają się bardziej produktywne, mają więcej energii i zapału do działania. Ludzie pod mniejszą presją, często są w stanie lepiej wykonywać zadania, takie jak ukończenie dużego projektu.

Mniejsze ryzyko wypalenia zawodowego

Utrzymanie harmonii w życiu i zaangażowanie w czasie wolnym w kontakty z przyjaciółmi lub inne zajęcia, podczas których nie myślimy o pracy, zapewnia większy poziom zadowolenia. Tym samym sprawi, że nie będziemy czuć się przytłoczeni i wypalenia zawodowego. Work-life balance przeciwdziała pracoholizmowi, który tworzy wewnętrzną presję i wyczerpanie emocjonalne. Więcej na temat uzależniania od pracy przeczytasz w artykule: Przyczyny i objawy pracoholizmu

Jak osiągnąć równowagę między życiem zawodowym a prywatnym? 

Coraz więcej pracowników ma problemy z pogodzeniem pracy z życiem rodzinnym. Najczęstszymi przyczynami takiego stanu jest: zwiększenie wydatków bez wzrostu wynagrodzenia, większa odpowiedzialność na stanowisku i dłuższe godziny pracy. Problem ten jest dostrzegany przez rządzących, dlatego państwa należące do Unii Europejskiej do 2 sierpnia 2022 roku zobowiązane zostały do wypełniania dyrektywny w sprawie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym rodziców i opiekunów. Jeśli masz problemy z wdrożeniem work-life balance, poniższe wskazówki będą pomocne. 

1. Ustal konkretne godziny pracy 

Przepracowanie jest wszechobecne w niektórych branżach i zawodach. Zwłaszcza osoby działające na home office nie mają szansy na fizyczne oderwanie się od pracy. Podczas wykonywania obowiązków zawodowych w domu, jednym z ważnych działań jest ustalenie konkretnych godzin działania na rzecz firmy. Warto, aby koledzy z zespołu i menedżer byli o nich poinformowani. W ten sposób rzadziej będziesz otrzymywać maila lub propozycje spotkań poza godzinami pracy.

2. Zarządzaj swoim czasem, by mieć chwile dla siebie 

Kalendarz, różne aplikacje czy listy rzeczy do zrobienia to przydatne strategie śledzenia sposobu spędzania czasu. Przejrzyj swój typowy tydzień i zastanów się, ile czasu poświęciłeś: na pracę, dla bliskich, dla siebie. Hobby, zajęcia sportowe czy chwile z ulubioną lekturą sprawiają, że łatwiej spojrzeć na wszystko z innej perspektywy i sprostać życiowym wyzwaniom. 

3. Naucz się odmawiać 

Nauka mówienia „nie” może być jedną z najtrudniejszych umiejętności miękkich do wyćwiczenia dla każdego oddanego profesjonalisty. To ważna część wyznaczania granic. Aby rozpocząć, musisz najpierw ocenić typowe wymagania swojego dnia i nauczyć się artykułować i ustalać priorytety. Świetnym narzędziem do tego ćwiczenia jest kwadrat Eisenhowera. Dowiedz się więcej o tej metodzie z artykułu: Kwadrat Eisenhowera - sposób na efektywne zarządzanie sobą w czasie. Pomocne będzie także uświadomienie sobie, że mówienie „nie” obowiązkom, które są mniej priorytetowe, uwalnia czas i energię na powiedzenie „tak” i zajęcie się innymi sprawami, które są naprawdę istotne.

4. Wyznacz cele i priorytety (i trzymaj się ich)

Wyznaczaj osiągalne cele, wdrażając strategie zarządzania czasem, analizując listę rzeczy do zrobienia i odrzucając zadania, które mają niewielką wartość. Zwróć uwagę, kiedy jesteś najbardziej produktywny i zarezerwuj ten czas na najtrudniejsze lub najważniejsze obowiązki w pracy. Unikaj sprawdzania poczty e-mail i telefonu co kilka minut, ponieważ są to główne rozpraszacze, powodujące stratę czasu i zakłócające produktywność. Uporządkowanie dnia może zwiększyć wydajność w pracy, co zaowocuje większą ilością wolnego czasu na relaks poza firmą.

5. Odpuść perfekcjonizm

Perfekcjonizm, chociaż wydaje się być pozytywną cechą, może przeszkadzać w pracy. Sprawia, że tracimy czas na tworzenie idealnych projektów w momencie, gdy cel został już osiągnięty na wystarczającym poziomie. Chęć zrobienia wszystkiego idealnie powoduje dodatkowy stres i zużywa energię, którą mógłbyś przekierować na inne zadania. Perfekcjonizm bywa prostą drogą do pracoholizmu, który negatywnie wpływa na inne obszary naszego życia. Gdy ilość obowiązków w pracy wzrasta, osiągnięcie wzorowych rezultatów naszej pracy, staje się trudne psychicznie i wymaga coraz większej liczby nadgodzin. Warto odpuścić bycie perfekcyjnym i zmierzać w kierunku ciągłego doskonalenia. 

6. Zarezerwuj czas dla rodziny i przyjaciół

Wszyscy żonglujemy wieloma obowiązkami i rolami w naszym życiu. W pracy możesz być szefem, współpracownikiem lub menedżerem. Z kolei w życiu prywatnym pełnić rolę rodzica, opiekuna starszego członka rodziny, partnera czy przyjaciela. Kiedy zaniedbujemy jedną lub więcej z tych ról, zwykle szybko tracimy równowagę. Zaplanuj czas spędzony z tymi, którzy dodają Ci siły i ogranicz przynoszenie pracy z firmy do domu. 

Chcesz poprawić umiejętność gospodarowania czasem pracy?

Zapoznaj się z ofertą szkoleń otwartych podnoszących umiejętności osobiste

 

Jakie są konsekwencje braku równowagi między życiem zawodowym a prywatnym?

Coraz więcej pracowników ma problemy z pogodzeniem pracy z życiem rodzinnym. Najczęstszymi przyczynami takiego stanu jest:

  • syndrom wypalenia zawodowego,
  • utrata motywacji i niższa wydajność w pracy,
  • problemy ze zdrowiem psychicznym, 
  • wyższy poziom stresu wpływający na odporność organizmu, 
  • pogorszenie jakości snu i odpoczynku, 
  • spadek kondycji fizycznej,
  • pogorszenie relacji z rodziną i przyjaciółmi,

Zadbaj o work-life balance dzięki szkoleniom

Osoby, które mają problem z zachowaniem równowagi między karierą a szczęśliwym życiem prywatnym i znalezieniem czasu na przyjemności, mogą skorzystać ze szkoleń otwartych i szkoleń zamkniętych organizowanych przez AVENHANSENKurs Life - work balance nauczy ustalenia priorytetów, planowania i lepszego zarządzania czasem. Szkolenie ze sztuki asertywności poprawi umiejętność stawiania granic w sytuacjach zawodowych i prywatnych. Z kolei szkolenie z organizacji czasu pracy pomoże w wykonaniu obowiązków na czas, przy jednoczesnym zachowaniu przestrzeni na spotkania z bliskimi, zabawy z dziećmi czy własne hobby. 

Przeczytaj na naszym blogu również:

Jak zachować równowagę między pracą a życiem osobistym? 6 skutecznych kroków
Oceny: 5 z 5 z 2 głosów