Filozofia Wellness pochodzi z USA. Za jej „ojca” uważa się amerykańskiego lekarza Halberta Dunn’a, który w 1959 roku wprowadził to pojęcie do obiegu, jak również stworzył jego bardzo ciekawą definicję. Dunn udowodnił, że gwarantem naszego dobrego samopoczucia (każdego dnia) jest uzyskanie harmonii ciała, ducha i umysłu. Nie można zaniedbać żadnego z obszarów, jeśli chcemy być zdrowi, szczęśliwi i spełnieni.
Wellness to sposób na życie, dzięki któremu możliwe jest osiąganie i utrzymanie równowagi między życiem osobistym a zawodowym.
Filozofia Wellness w Stanach Zjednoczonych kultywowana jest już od kilkudziesięciu lat. W Polsce pojawiła się w latach 90-tych 20. wieku, by w ostatnim czasie coraz mocniej przenikać do organizacji jako element tzw. healt & productivity managment’u, czyli budowania przez firmy programów pomagających pracownikom zachowywać równowagę między życiem osobistym i zawodowym i skutecznie redukować stres i jego negatywne dla zdrowia skutki.
Jeszcze 10 lat temu Corporate Wellness budził w Polsce śmiech i pobłażliwość. Dziś, małymi krokami, staje się elementem budowania tożsamości firmy, czynnikiem, który decyduje o tym, czy pracownik chce pracować w danej organizacji czy nie.
Według raportu na temat Wellnessu Korporacyjnego w polskich firmach z 2015 roku, jedynie 3% pracodawców wdraża strategię Wellness w swoich organizacjach. Dla porównania, na świecie robi to niemal 30% firm.
Jak w Polsce firmy wprowadzają kulturę Wellness? Do niektórych działań mających na celu równoczesne zadbanie o ciało, ducha i umysł pracowników należą:
- zajęcia fitness, wydzielone pokoje do jogi w pracy, pakiety sportowe
- wygodne, ergonomiczne i bezpieczne miejsca pracy
- profesjonalne masaże do dyspozycji pracowników kilka razy w tygodniu
- Dni Zdrowia
- szkolenia i warsztaty dot. radzenia sobie ze stresem, emocjami, zasad zdrowego odżywiania, budowania relacji w pracy i w rodzinie etc.
- stała pomoc psychologa
- zdrowsze posiłki w stołówkach i kantynach pracowniczych
- darmowe owoce dostępne codziennie
- pokoje i strefy relaksu – tarasy, ogród, rośliny, muzyka
- możliwość pracy zdalnej
- urlopy edukacyjne etc.
Zgodnie z badaniami Creating Sustainable Performance z 2012 roku, zadowolony pracownik dbający o równowagę między życiem osobistym a zawodowym ma o 16% większą wydajność, jest o 32% bardziej zaangażowany w pracę i odczuwa o 46% większą satysfakcję z pracy.
Wellness Korporacyjny to więc coś więcej niż dobrze nam znane i pachnące lamusem BHP. To nowy sposób patrzenia na przedsiębiorstwo, gdzie pracownicy stanowią jego najważniejszy zasób. Warto więc sprawić, aby ten zasób był zadowolony i ... zdrowy na ciele, duchu i umyśle ;).
Zapraszam serdecznie wszystkich tych, którzy chcą nauczyć się świadomie rozwijać swoje umiejętności związane z radzeniem sobie ze stresem, emocjami, wypaleniem zawodowym na moje szkolenia z tego zakresu.
Agnieszka Olejnik, ekspert HR, certyfikowany trener standard HRD BP, Senior Trener AVENHANSEN