Błędy w pracy - jak radzić sobie z porażkami w pracy?

jak radzić sobie z błędami i porażkami w pracy Niewątpliwie zbłądzić zdarza się każdemu, nawet tym, których uważamy za perfekcjonistów, w tym co robią. Jedyne co odróżnia w tej kwestii jednego człowieka od drugiego, to fakt, jak sobie radzi i jak podchodzi do błędów. Możliwości jest całkiem sporo: od totalnego pesymizmu, a tym samym kataklizmu, po zupełne odpychanie ze świadomości myśli, że gdzieś nam się właśnie podwinęła noga. Oba rozwiązania nie wydają się zbyt dobre, dlatego dobrze byłoby nauczyć się rozsądnego i na tyle, na ile jest to możliwe, obiektywnego podchodzenia do porażek. Niezależnie od tego, do której z wersji mamy większą tendencję, to warto zweryfikować nasz tok rozumowania w taki sposób, aby każde doświadczenie uczyło, wprowadzało jakąś nową jakość, a przy tym budowało nas jako osoby. 

Spis treści:

Typy błędów popełnianych przez pracowników

Błędy w pracy a konsekwencje

Błędy w pracy a profesjonalizm 

Różne podejścia pracowników do popełnianych w pracy błędów

Jak radzić sobie z błędami w pracy?

Jak rozmawiać z szefem o popełnionym błędzie?

Jak przeprosić szefa za błąd w pracy?

Jak zminimalizować ryzyko popełniania błędów w pracy? Inwestuj w szkolenia 

Typy błędów popełnianych przez pracowników

Błędy w pracy popełniane przez pracowników można podzielić na:

  • błędy świadome;

  • błędy nieświadome;

  • błędy wynikające z rutyny;

  • błędy wynikające z indywidualnych cech pracownika;

  • błędy wynikające ze stresu;

  • błędy wynikające z pośpiechu. 

Błędy świadome

Z błędami świadomymi mamy do czynienia wtedy, kiedy pracownik wie, że robi źle, ale mimo to nadal tak postępuje. Takie podejście może wynikać z lenistwa lub złości. 

Błędy nieświadome

Pracownik nie zdaje sobie sprawy, że popełnia błąd. Błędy nieświadome najczęściej spowodowane są brakiem znajomości pewnych zasad, wytycznych czy też brakiem kwalifikacji. 

Błędy wynikające z rutyny

Błędy wynikające z rutyny pojawiają się wtedy, kiedy za bardzo uwierzyliśmy w swoje możliwości. Pracownik poświęca mniej czasu na zadanie, wychodząc z założenia, że przecież już wszystko wie. 

Błędy wynikające z indywidualnych cech pracownika

Błędy w pracy mogą być również wynikiem tego, że niektóre zadania nie są dostosowane do indywidualnych cech oraz temperamentu danej osoby. 

Błędy wynikające ze stresu

Ludzie żyjący w stresie, niezależnie od tego, czy jest on wywołany sytuacjami prywatnymi czy zawodowymi, gorzej radzą sobie z obowiązkami zawodowymi. Powierzenie takiemu pracownikowi bardzo ważnego projektu nie będzie w takiej sytuacji dobrym rozwiązaniem. 

Błędy wynikające z pośpiechu

Praca pod presją czasu spowodowana nadmiarem obowiązków powoduje, że pracownik, chcący dotrzymać deadline'ów, musi bardzo się spieszyć ze swoimi zadaniami, przez co popełnia błędy, ponieważ nie ma czasu na to, by skrupulatnie przeanalizować wszystko krok po kroku. W takich sytuacjach należy popracować nad technikami asertywności i nauczyć się odmawiać wykonywania pewnych zadań, zwłaszcza jeśli wybiegają one poza zakres obowiązków. 

Chcesz zminimalizować ryzyko popełnienia błędów w pracy?

Szkolenia otwarte z umiejętności osobistych

 

 

Błędy w pracy a konsekwencje

Błędy w pracy mogą przytrafić się każdemu, nawet najbardziej wykwalifikowanemu pracownikowi. Nie ma osób bezbłędnych, idealnych, a przełożeni, czy tego chcą, czy nie, muszą się z tym zmierzać każdego dnia. Tylko ten nie popełnia błędów, kto nic nie robi. 

W zależności od wagi błędu karą za niego może być tylko zwyczajne upomnienie, a w najgorszym wypadku nawet zwolnienie. Zwolnienie dyscyplinarne pracownika ma jednak miejsce tylko w skrajnych przypadkach. Dzieje się tak, gdy doszło do ciężkiego naruszenia obowiązków pracowniczych lub popełnione zostało przestępstwo, które uniemożliwia dalsze zatrudnienie na danym stanowisku. W niniejszym artykule skupimy się jednak na błędach mniejszej wagi, czyli takich, które nie wiążą się od razu ze zwolnieniem pracownika.

Błędy w pracy a profesjonalizm 

Profesor Harvard Business School, Amy Edmondso, dzieli błędy w pracy na dwie grupy: błędy niepożądane i błędy cenne. Błędy niepożądane to takie, których rzeczywiście firmy nie powinny akceptować, bo np. wynikają one z braku przestrzegania przepisów. 

Z kolei błędy cenne zazwyczaj są wynikiem testowania nowych rozwiązań, eksperymentowania. Nadmierna elastyczność w odniesieniu do błędów pierwszego typu może prowadzić do poważnych strat finansowych i reputacyjnych firmy. Z kolei brak otwartości na błędy drugiego typu ograniczy możliwość rozwoju firmy. 

Różne podejścia pracowników do popełnianych błędów

Zakładając już na samym początku niepowodzenie, trudno jest później liczyć na sukces, bowiem nasza postawa, poczynania i nastawienie wpływają na wymierne efekty pracy i rezultaty.Z drugiej jednak strony, nie ma do końca co zazdrościć tym, po których niepowodzenia spływają jak po przysłowiowej kaczce. Tacy ludzie być może lepiej czują się sami ze sobą, podchodzą do życia bardziej na luzie, ale często tym samym nie dają z siebie wszystkiego, przyklaskując teorii, że jak się nie uda tym, to przecież następnym razem. Prawdopodobnie zaś, jeśli od początku przyłożyliby się do pracy, nastawili na rzetelne działanie, na tworzenie pomysłów, ich późniejsze wdrażanie, nie musieliby wszystkiego sprowadzać do przypadku, natomiast poznaliby genialne uczucie sprawstwa, wpływu na rzeczywistość i ich własne losy.

Jak radzić sobie z błędami w pracy?

Najlepszym rozwiązaniem w przypadku radzenia sobie z błędami jest zdroworozsądkowe podejście do błędów. Niezależnie od tego za co się zabieramy, należy z góry założyć tylko jedną rzecz, która wydaje się nie być w ogóle brana pod uwagę przez dwa powyżej wymienione typy. Otóż istotą naszego powodzenia bądź fiaska jest założenie, że damy z siebie wszystko. Oznacza to zarówno odpowiednie przygotowanie przed zadaniem, jak i praca na najwyższych obrotach, już w trakcie jego wykonywania. Nie oznacza to oczywiście, że sukces mamy murowany, ale przynajmniej będziemy wiedzieli, że ze swojej strony, wykonaliśmy wszystko, co było w danej sytuacji możliwe, a to z pewnością pomoże nam poradzić sobie ze smakiem goryczy, jaki odczuwany jest przy popełnianiu błędów. 

Po drugie, dobrze jest nabrać zdrowego egoizmu, który pozwala na zrozumienie, że nie zawsze i nie wszystko musimy robić perfekcyjnie. Nie ma możliwości ubezpieczyć się przed popełnianiem błędów, bo te zawsze będą się pojawiać, a od nas jedynie zależy, jak je potraktujemy. Możemy je interpretować jak koniec świata i wielką porażkę, albo rozejrzeć się wokół i odkryć, że świat jednak nadal istnieje, obok po ulicy chodzą ludzie, a my jesteśmy w jednym kawałku tak, jak jeszcze chwilę temu. A skoro tak, to nie pozostaje nic innego, jak wyciągać wnioski, uczyć się na własnych doświadczeniach i zastanawiać, co w przyszłości należałoby zmienić, aby to, co przed chwilą się stało, następnym razem nas nie zaskoczyło, a sprawiło, że ewentualna porażka w pracy przerodzi się w sukces.

Przyznajmy się do błędu

Jeśli wiemy, że coś poszło nie tak, weźmy za to odpowiedzialność. Przyznajmy się do swojej winy i popełnionego błędu, w żadnym wypadku nie idźmy w zaparte. 

Spójrzmy na pomyłkę jako szansę do rozwoju 

Czasami błędy w pracy wynikają z braku wiedzy czy kompetencji. Wyciągnijmy wnioski i potraktujmy porażkę w pracy jako szansę do nauki, zdobywania nowych umiejętności. Rozwój i inwestowanie w siebie pozwoli uniknąć błędów w przyszłości, a może także sprawić, że nasze starania zostaną docenione, co zaowocuje awansem lub podwyżką. 

Zastanówmy się nad sposobem naprawy błędu 

Nie przyjmujmy postawy defensywnej, ale zastanówmy się nad tym, jakie są sposoby, by dany błąd naprawić. Jeśli nie mamy pomysłu, porozmawiajmy z zaufanymi osobami z firmy. Może oni podsuną jakieś godne rozważenia rozwiązanie.

Porozmawiajmy z szefem lub przełożonym o popełnionym błędzie

Nie bójmy się rozmowy z szefem. Warto całą sytuację przedyskutować z przełożonym. Pokażmy, że nie chowamy głowy w piasek. Przedstawmy swój plan naprawy błędu i to co chcemy zrobić, aby uniknąć podobnych sytuacji w przyszłości. Wyjaśnienie popełnionego błędu bez zbędnej zwłoki z pewnością zaowocuje. 

Uczmy się na błędach i wyciągajmy wnioski 

Błąd to informacja zwrotna. Każdy nawet ten najmniejszy powinien być bodźcem do rozwoju. Problemem nie jest popełnianie błędów, ale nie wyciąganie z nich wniosków. Trzeba nauczyć się wyciągać wnioski ze swoich zachowań. Jak to zrobić? Przede wszystkim musimy zadać sobie pytania: co zrobiłem źle, czego nie zrobiłem, a co mogłem zrobić lepiej, aby w przyszłości uniknąć podobnych sytuacji. 

Jak rozmawiać z szefem o popełnionym błędzie?

Przede wszystkim należy najszybciej jak to możliwe powiadomić szefa o popełnionym błędzie. Pokażmy, że jest nam przykro z zaistniałej sytuacji, a następnie weźmy odpowiedzialność za pomyłkę. Przeprośmy szefa za błąd, jednocześnie nie przesadzajmy z krytyczną oceną siebie. Rozmawiając z szefem o popełnionym błędzie, musimy mu wytłumaczyć, że podejmiemy wszelkie kroki, aby do podobnego błędu nie doszło w przyszłości. 

Jak przeprosić szefa za błąd w pracy?

Oto najważniejsze zasady, którymi należy się kierować, przepraszając swojego szefa za błąd w pracy:

  • przyznajmy się do błędu;

  • nie zganiajmy winy na innych pracowników; 

  • powiedzmy, co zrobiliśmy źle i co doprowadziło do zaistniałej sytuacji;

  • nauczmy się wymawiać słowo ,,przepraszam”;

  • wyciągnijmy konsekwencje ze swojego błędu, by nie doprowadzić do takiej sytuacji w przyszłości.
     

Wyszkolony pracownik popełnia znacznie mniej błędów

Sprawdź ofertę szkoleń online

Jak zminimalizować ryzyko popełniania błędów w pracy? 

Każdy z nas popełnia błędy, trzeba jednak nauczyć się wyciągać z nich konsekwencje. Aby zminimalizować ryzyko popełniania błędów w przyszłości, ważny jest nieustanny rozwój. Inwestujmy w siebie, podnośmy kompetencje, które mogą być kluczowe dla danego stanowiska i pozwolą poprawić jakość pracy. 

Jedny z najpopularniejszych i najbardziej polecanych sposobów na podoszenie swoim kompetencji są szkolenia biznesowe. Mogą one przybierać różną formę: począwszy od szkoleń otwartych, przez zamknięte, a na szkoleniach online kończąc. Szkolenia umożliwią szybciej realizować postawione cele. Dzięki nim zdobędziemy wiedzę i umiejętności, które przybliżą nas do osiągnięcia zawodowych marzeń. Szkolenia mogą dotyczyć różnych obszarów, takich jak umiejętności osobiste, sprzedaż, komunikacja i negocjacje, zarządzanie, marketing itd. 

 

Przeczytaj na naszym blogu również:

 

Błędy w pracy - jak radzić sobie z porażkami w pracy?
Oceny: 3 z 5 z 1110 głosów