Reguła 72 godzin. Tyle masz czasu, żeby odnieść sukces

Indoor

Z badań Narodowego Programu Przedsiębiorczości wynika, że 40% Polaków chciałoby założyć własną firmę. Dlaczego zatem tak niewielu naszych rodaków decyduje się na ten krok? Co sprawia, że ankietowani, których nie przeraża wizja prowadzenia własnej działalności, pozostają na dotychczasowych etatowych stanowiskach? Aby poznać odpowiedź na to pytanie, warto zapoznać się z założeniami reguły 72 godzin.

Poznaj prostą zasadę, która pomoże odnieść Ci sukces w dowolnej dziedzinie i dowiedz się:

na czym polega reguła 72 godzin;

jak wprowadzić regułę 72 godzin w życie;

jakie przeszkody pomaga pokonać ta zasada;

jak zastosować regułę 72 godzin w biznesie.

Na czym polega reguła 72 godzin?

Regułę 72 godzin formułuje się bardzo prosto: jeżeli wpadliśmy na jakiś pomysł i chcemy wcielić go w życie, do jego realizacji powinniśmy przystąpić w ciągu 72 godzin.

Trzy dni to graniczny czas, w którym należy podjąć pierwsze, nawet niewielkie kroki - porozmawiać o swojej koncepcji z ekspertem, stworzyć szkicowy plan działania czy zrobić drobiazgowy research. Ważne, aby były to realne działania, wykraczające poza snucie domysłów - jeśli nasz pomysł pozostaje wyłącznie w sferze marzeń dłużej niż 72 godziny, prawdopodobnie nigdy nie zostanie zrealizowany.

Jak wprowadzić regułę 72 godzin w życie?

W regule 72 godzin nie chodzi o to, by w ciągu trzech dni pospiesznie zrealizować dowolną koncepcję. Siła tej zasady tkwi przede wszystkim w tym, że pomaga ona przejść z fazy planowania do fazy działania. Dzięki temu automatycznie nastawiamy się na sukces - skoro już zaczęliśmy podejmować realne kroki, skupiamy się na tym, by prowadziły nas one do założonego celu.

Kiedy do głowy wpadnie nam błyskotliwa myśl, która wydaje się warta zrealizowania, nie zwlekajmy. Jeśli przystąpienie do natychmiastowego działania wydaje nam się zbyt pochopne, zacznijmy od planowania nowego projektu. Spiszmy na kartce odpowiedzi na następujące pytania:

  • Co jest moim celem?

  • W jaki sposób chcę osiągnąć to, co sobie założyłem?

  • Ile czasu zajmie mi realizacja pomysłu?

  • Czego muszę się dowiedzieć, z kim porozmawiać, gdzie się udać?

  • Jakie trudności mnie czekają? Jak sobie z nimi poradzę?

To prosty sposób na wdrożenie zasady 72 godzin ,,zza biurka”. Szkicowy biznesplan nie wymaga wychodzenia ze strefy komfortu, a jednocześnie pozwala mimochodem stworzyć skonkretyzowane, utrwalone na papierze bądź w pamięci komputera założenia projektu.

Reguła 72 godzin - przeszkody do pokonania

Reguła 72 godzin ma swoje uzasadnienie z psychologicznego punktu widzenia. Jej stosowanie pozwala przełamać kilka barier i blokad, które pojawiają się na etapie planowania działań.

Stawianie ograniczeń na wstępie

Dlaczego warto zacząć działać szybko? Przede wszystkim po to, by nie ulec negatywnym myślom. Każdego, kto otwiera własny biznes czy wprowadza na rynek nowy produkt, dopadają wątpliwości. Czy jestem wystarczająco błyskotliwy? Czy mnie na to stać? Dlaczego miałoby się udać, skoro nigdy wcześniej tego nie robiłem? Z podobnymi wątpliwościami mierzyli się na podczas planowania kariery wszyscy ci, których dziś znamy z okładek gazet.

Strach przed porażką

Strach przed porażką jest zabójcą większości genialnych pomysłów. Obawa przed oceną naszych działań, wizualizacje fiaska jeszcze przed postawieniem pierwszego, najmniejszego kroku sprawiają, że boimy się podejmowania jakiejkolwiek aktywności. Szybkie przejście do fazy realizacji sprawia, że przestajemy tworzyć czarne, zazwyczaj abstrakcyjne scenariusze, a skupiamy się na konkretach - odbywaniu spotkań, tworzeniu prognoz, analizie informacji dotyczących naszych potencjalnych klientów.

Pułapka chłodnej kalkulacji

Według badań Forrester Research, 90% decyzji podejmujemy pod wpływem emocji. Zaangażowanie emocjonalne pozwala przełamywać bariery psychologiczne, szukać rozwiązań nawet najtrudniejszych problemów, skupić się na celu kosztem własnego komfortu. Po 72 godzinach spędzonych na chłodnej kalkulacji, analizie abstraktów, mglistych założeń każdy pomysł przestaje się podobać - a bez zaangażowania nie ma mowy o sukcesie.

Reguła 72 godzin w biznesie

Reguła 72 godzin przydaje się, kiedy chcemy wprowadzić usprawnienie w jakiejkolwiek dziedzinie życia. Szczególne zastosowanie znalazła jednak w biznesie. Przede wszystkim sprawdza się, kiedy myślimy o wdrożeniu innowacji czy zupełnie nowego, niestandardowego pomysłu - pozwala zrobić pierwszy krok ku własnej działalności gospodarczej czy realizacji wyjątkowo wymagającego projektu. Reguła 72 godzin sprawdza się również w przypadku negocjacji biznesowych - eksperci radzą, aby po spotkaniu z potencjalnym klientem dać mu na odpowiedź maksymalnie 3 dni (to zwiększy szanse na pozyskanie kontrahenta). Podobna zasada obowiązuje przy budowaniu zespołu pracowników. Po 72 godzinach od ostatniej rozmowy rekrutacyjnej drastycznie spada prawdopodobieństwo, że ktoś dołączy do danego teamu.

,,Miejcie odwagę kierować się intuicją”, ,,Wasz czas jest ograniczony, nie marnujcie go” - to słowa Steve’a Jobsa, twórcy marki Apple, która z garażowej firmy stała się rynkowym gigantem. Nie wiadomo, czy przedsiębiorca słyszał o regule 72 godzin, pewne jest jednak, że wcielał jej założenia w życie - działał sprawnie, z zaangażowaniem, skupiając się nie na przeszkodach, a skutecznej realizacji zadań i ulepszaniu kolejnych pomysłów.

Beata Dyjak

Masz pytania? Porozmawiaj Manager ds. Organizacji Szkoleń
515 212 449 bdyjak@avenhansen.pl Zadaj pytanie

Podobne artykuły

Reguła 72 godzin. Tyle masz czasu, żeby odnieść sukces
Oceny: 5 z 5 z 1 głosów