Programowanie neurolingwistyczne to hasło powszechnie znane w dziedzinie marketingu czy w branżach związanych z zarządzaniem zasobami ludzkimi. Techniki NLP przez jednych krytykowane są jako nachalne techniki wywierania wpływu, inni uważają je za skuteczne narzędzie mające podstawy w psychologii. W artykule przedstawiamy główne założenia programowania neurolingwistycznego i radzimy, jak wykorzystywać NLP we właściwy i etyczny sposób.
Spis treści:
Czym jest programowanie neurolingwistyczne?
Argumenty przeciwników i zwolenników NLP
Jak wykorzystywać programowanie neurolingwistyczne?
Czym jest programowanie neurolingwistyczne?
Programowanie neurolingwistyczne to zespół technik, których celem jest modyfikacja sposobu przeżywania i odbioru rzeczywistości, prowadząca do wytworzenia pożądanych wzorców zachowań. NLP wykorzystuje informacje na temat funkcjonowania ludzkiej sieci neuronalnej, czerpie też z ustaleń lingwistyki czy psychologii. Metoda ta zakłada możliwość zmiany schematów reakcji - zarówno własnych, jak i u innych ludzi. Kluczowe w przypadku programowania neurolingwistycznego jest świadome tworzenie połączeń między zachowaniami i myślami oraz wypracowanie umiejętności osobistych, w tym zdolności do komunikowania się przy użyciu odpowiednich, wspierających cele komunikacyjne środków.
Przykładowe techniki NLP
Switch pattern
To technika polegająca na wytworzeniu powiązań myślowych i skojarzeń między sytuacją postrzeganą negatywnie a tą uznawaną za pozytywną. Metoda ta jest prosta do zastosowania, polega ona bowiem na ,,przeskakiwaniu w myślach” pomiędzy wizualizacjami obu sytuacji.
Metafory
Technika, w której wykorzystuje się alternatywne formy językowe i sformułowania pozwalające spojrzeć na daną sytuację z innej perspektywy.
Kotwiczenie
Jego celem jest stworzenie odruchowych powiązań myślowych na linii przyczyna-skutek. W tej technice ważną rolę odgrywają konkretne bodźce zmysłowe, takie jak dźwięki czy sugestywne obrazy.
NLP - argumenty przeciwników i zwolenników
NLP wywołuje prawdziwą burzę w środowiskach naukowych czy biznesowych. Niektórzy uznają tę metodę za pseudonaukę, uważając, że brakuje jej solidnych podstaw medycznych czy neurologicznych. Dodatkowo programowanie neurolingwistyczne to narzędzie, które łatwo można wykorzystać w celu manipulacji czy wywierania wpływu - a to może budzić wątpliwości natury etycznej.
Zwolennicy NLP wskazują z kolei na skuteczność tej metody w dziedzinach takich jak handel, reklama czy zarządzanie projektami i biznesem. Nie bez znaczenia jest również fakt, że programowanie neurolingwistyczne pomaga w zwiększeniu samoświadomości i poziomu motywacji u osób, które mają problem z samookreśleniem.
Jak i do czego właściwie wykorzystać programowanie neurolingwistyczne?
Warto pamiętać, że każda metoda nie jest celem samym w sobie, a jedynie narzędziem, które możemy rozmaicie wykorzystywać. Stąd NLP z powodzeniem daje się stosować w etyczny sposób. Odpowiednio zaplanowane działania z zakresu programowania lingwistycznego to takie, które wdrażamy przy pełnej świadomości (zarówno naszej, jak i klientów). Naszym celem nie powinna być manipulacja, a perswazja - nakłanianie do określonej czynności, ale w nienachalny i jawny sposób.
Obecnie techniki NLP wykorzystywane są z powodzeniem w dziedzinach i działaniach takich jak:
-
psychoterapia - ciekawostką jest, że właśnie do tej metody sięgali twórcy programowania neurolingwistycznego;
-
leczenie fobii, manii oraz rozmaite sposoby przezwyciężania lęków;
-
nauka technik negocjacyjnych;
-
rozwój osobisty - z NLP korzysta się m.in. w coachingu;
-
nauka kontrolowania emocji i reakcji;
-
zarządzanie ludźmi i organizacjami;
-
doskonalenie warsztatu marketingowego;
-
prowadzenie kampanii wyborczych, działań promocyjnych, organizacja eventów.
Maciej Firlit
O autorze:
Założyciel i Prezes Zarządu AVENHANSEN Sp. z.o.o. z ponad 20-letnim doświadczeniem w branży szkoleniowej. Przeszedł wszystkie szczeble kariery zawodowej od sekretarza, przez HR-Managera, po Dyrektora i Prezesa Zarządu. Duży nacisk kładzie na wysoką jakość obsługi klienta. Jego liberalne podejście do zarządzania, bazujące na partnerstwie, słuchaniu innych i dyscyplinie jakościowej, przyczyniło się do sukcesu firmy AVENHANSEN. Jest precyzyjny, nie akceptuje półśrodków i dróg na skróty. Prywatnie największą radość czerpie z podróżowania i obcowania z naturą.
Więcej informacji: Maciej Firlit