Szkolenia sprzedażowe bezustannie uświadamiają swoim klientom, że aby ocena sprawozdania finansowego przedsiębiorstwa była pozytywna potrzebny jest ogromny nacisk na promocję firmy, i właśnie to mają szczególnie na uwadze przedstawiciele handlowi portali proponujących zakupy grupowe. Zasady dobrej sprzedaży przez Internet, opierają się na zaoferowaniu pewnej ilości produktów, czy też usług za cenę znacznie niższą od tej, którą należy zapłacić ‘normalnie’. Jak zatem taki system może być opłacalny dla przedsiębiorcy? Ma on zarobić dzięki ilości osób, które tą usługę zakupią oraz bazować na promocji, jaką przyniesie mu ta niewątpliwa reklama w sieci. Potencjalni klienci natomiast, logując się na poszczególnym portalu mają dostęp do informacji, jakie usługi, czy też dobra są aktualnie dostępne w ich okolicy, a spektrum możliwości trzeba przyznać, że jest zazwyczaj rzeczywiście szerokie. Począwszy od zabiegów stomatologicznych umożliwiających skorzystanie z trzech usług w cenie 100 złotych, poprzez wymianę opon i klimatyzacji, a skończywszy na fryzjerze, czy ekskluzywnej wycieczce. Po wykupie poszczególnej oferty, wystarczy zadzwonić do firmy, z której usług zamierzamy skorzystać i będąc w posiadaniu kuponu potwierdzającego nabycie przez nas produktu, zapisać się na wizytę, czy też zarezerwować pobyt wycieczki, która zamówiliśmy.
Jak dotąd, wszystko przedstawia się ładnie i pięknie, ale obie strony wskazują na pewne ale… Powiedzmy sobie szczerze, obsługa gości, w ilości trzydziestu za cenę połowę niższą od normalnej plus prowizja dla portalu, który przecież nie działa charytatywnie, nie brzmi już tak zachęcająco. W Internecie aż roi się od historii rozgoryczonych fryzjerów, którzy nagle stają przed faktem ufarbowania włosów dwudziestu klientek za cenę dwudziestu złotych, i zadają sobie pytanie kiedy i jak obsługiwać klienta, który nie korzystał z usług portalu. Nagle w firmie zapanowuje mętlik i chaos a reklama, na którą czekał przedsiębiorca, zamienia się w czarny PR, ponieważ na wykonanie usługi, niezadowolone klientki muszą czekać w długich kolejkach, co oczywiście nie nastraja ich pozytywnie. Negatywne opinie da się słyszeć również ze strony samych zainteresowanych kupnem tańszej oferty. Internauci piszą, że często po wejściu, ze wspomnianym kuponem do restauracji czy gabinetu kosmetycznego, są traktowani jak osoby drugiej kategorii. Skarżą się, że termin: profesjonalna obsługa klienta, przestaje wówczas istnieć, a proponowane usługi czy produkty nie mają tej samej jakości, jaka oferowana jest tym, którzy płacą normalnie. Istnieje jeszcze jeden argument, przemawiający za nie korzystaniem z tego typu portali, mówiący o tym, że gdyby nie internetowa oferta, to żaden konsument nie pomyślałby nawet, że potrzebuje skorzystać z zabiegu mikrodermabrazji, czy fryzjera dla psa. Oczywiście, należy zgodzić się z powyższą tezą, ale aby oddać sprawiedliwości zadość, to tego typu zarzut można by wysnuć również wobec typowych zakupów w supermarkecie, gdzie przecież na półkach znajdziemy tysiące produktów, których tak naprawdę nie potrzebujemy a które z niewiadomych przyczyn znajdą się w naszym koszyku.
Reasumując, nasuwa się jedna konkluzja. Zakupy grupowe przez Internet? jak najbardziej tak, ale z rozwagą i głową. Komunikacja sprzedażowa przez Internet, również ja najbardziej tak, ale po sprawdzeniu procentu opłacalności i możliwych skutkach zamieszczenia oferty w sieci.
AVENHANSEN Sp. z o.o. zezwala na kopiowanie i wklejanie na inne strony internetowe powyższego artykułu pod warunkiem dodania pod artykułem poniższego tekstu i dodania linka do tej strony:
Artykuł jest własnością firmy szkoleniowej AVENHANSEN Sp. z o.o.