Ciągle słyszymy o byciu przebojowym, przedsiębiorczym, pełnym entuzjazmu i zapału. Usilnie więc dążymy do tego, aby się takimi stać, bądź przynajmniej być postrzeganym tak przez innych. Tego niejako wymaga od nas dzisiejszy rynek pracy. Co jednak z tymi, których większość z nas określiłaby jako nieśmiałych? Strach przed wystąpieniem publicznym, ba przed zabraniem głosu, spocone ręce, czerwień policzków i drżący głos to zazwyczaj typowe objawy, z którymi ciężko sobie poradzić. Skutecznie utrudniają nam życie i to nie tylko to zawodowe. Na szczęście istnieją sposoby na tego typu bolączki, a ich skuteczność zależy wyłącznie od nas samych.
Spis treści:
Jakie są przyczyny nieśmiałości?
Jak pokonać nieśmiałość w pracy?
Jak pokonać nieśmiałość podczas wystąpień publicznych?
Skorzystaj z profesjonalnych szkoleń i zdobądź wymarzoną pracę
Rodzaje nieśmiałości
Nieśmiałość to uczucie dyskomfortu zwłaszcza w nowych sytuacjach lub wśród nieznajomych osób. To strach przed tym, co niektórzy ludzie myślą o nas. Może hamować zdolności do robienia lub mówienia tego, co chcemy oraz utrudniać tworzenie zdrowych relacji. Nieśmiałość ma różną siłę. Wiele osób zmaga się jedynie z lekkim uczuciem dyskomfortu, które jest w stanie łatwo przezwyciężyć. Inni z kolei walczą z wyniszczającym strachem prowadzącym do traumatycznych i skrajnych przeżyć nerwicowych.
Jakie są objawy nieśmiałości?
Nieśmiałość przejawia się przez objawy fizjologiczne, takie jak drżenie rąk, ucisk w żołądku, suchość w ustach, szybsze tętno, wzmożone pocenie i najbardziej znane zaczerwienienia na twarzy. Osoby nieśmiałe często zmagają się niską oceną własnej wartości oraz uczuciem nieprzystosowania społecznego, co prowadzi do:
- unikania kontaktu wzrokowego,
- mówienia znacznie ciszej od innych,
- biernej postawy,
- krótkich odpowiedzi,
- wycofanej postawy przebywając w grupie,
- patrzenia na siebie oczami innych.
Nieśmiałość może sprawić, że nasza dobra praca zostanie niezauważona. Najbardziej oczywistym problemem, z którym borykają się nieśmiali ludzie, jest pewna komunikacja. Łatwiej jest im pozwolić, aby sprawy przeminęły lub całkowicie unikać rozmów, zamiast przedstawić swoje stanowisko. To oznacza, że ich dobre pomysły nigdy nie ujrzą światła dziennego.
Jakie są przyczyny nieśmiałości?
Zanim przejdziemy do sposobów na poprawę pewności siebie, dobrze jest poznać przeciwnika, czyli określić powody naszej nieśmiałości.
Trudne dzieciństwo
Zacznijmy od rodziców, bowiem tak naprawdę to oni w znacznej mierze kształtują obraz nas samych. Jeśli spotykaliśmy się z permanentną krytyką, wzrokiem mówiącym więcej niż słowa, bądź stwierdzeniami typu: “daj zrobię to lepiej”, bądź “koleżanka jakoś mogła dostać piątkę”, to nie dziwmy się, że tak znacząco wpływa to na nasz wizerunek w oczach własnych. Rodzice bądź co bądź to zazwyczaj nasz autorytet i osoby, którym ufamy. Jeśli więc twierdzą, że się nie nadajemy do czegoś, to najwidoczniej coś w tym musi być.
Potrzeba aprobaty u innych
Jeśli w swoim życiu zauważymy pewną prawidłowość, polegającą na tym, że jedynie wówczas, gdy spełnimy czyjeś wymagania, w odpowiedzi otrzymujemy uśmiech, a nie jest to możliwe tak po prostu z czystej sympatii. Dochodzimy do wniosku, że naszą osobą mamy mało do zaoferowania, a co za tym idzie, na przychylność środowiska musimy sobie zapracować.
Potrzeba dorównania innym
Czujemy się źle, gdy kolega obok awansuje, a sąsiedzi cieszą się lepszą sytuacją finansową. Nie umiemy doceniać siebie za umiejętności, nasze wnętrza, a jedynym wyznacznikiem sukcesu i powodzenia jest to, jak wypadamy na tle pozostałych. Te i wiele innych czynników przekładają się wspólnie na nieśmiałość, spowodowaną irracjonalną potrzebą bycia najlepszym, doprawioną brakiem poczucia własnej wartości.
Chcesz poprawić swoje zdolności komunikacyjne i pokonać nieśmiałość?
Zapoznaj się z ofertą szkoleń z komunikacji i negocjacji
Jak pokonać nieśmiałość w pracy?
Czy kiedykolwiek miałeś dobry pomysł w pracy, ale czułeś się zbyt zdenerwowany, by go zrealizować? Bycie nieśmiałym jest całkowicie normalne, ale może zamknąć niektóre możliwości w rozwoju kariery. Na szczęście jest wiele rzeczy, które możesz zrobić, aby swobodniej mówić. Zaczniemy od kilku prostych sposobów na większe zaangażowanie w rozmowy, a następnie omówimy kilka prostych zmian, dzięki którym poczujesz się pewniej w pracy!
1. Wyjdź poza swoją strefę komfortu
Strefa komfortu człowieka działa jak czysta psychologiczna bariera, która utrudnia mu stawianie czoła wyzwaniom i osiąganie celów oraz marzeń. Wyjście poza nią jest niezbędnym krokiem dla tych, którzy chcą przezwyciężyć nieśmiałość i stać się bardziej kompletnym i spełnionym profesjonalistą. Wiele firm organizuje imprezy integracyjne, lunche czy pikniki. Jeśli zostaniesz zaproszony na takie wydarzenie, postaraj się wziąć w nim udział, nawet jeśli oznacza opuszczenie strefy komfortu. Spędź trochę czasu ze współpracownikami, których najbardziej chcesz poznać.
2. Przestań się przejmować
Najważniejszą lekcją w przezwyciężaniu nieśmiałości jest pokonanie strachu przed ludźmi i tym, co mogą pomyśleć. Opinie innych mają znaczenie, ale nie mogą paraliżować nas w robieniu tego, w czym jesteśmy dobrzy lub w kontaktach społecznych.
3. Zwróć uwagę na swój wygląd
To, że koleżance obok dobrze jest w garsonkach do kolan, nie oznacza, że i nam będzie ona pasować. Niezależnie od sytuacji i okoliczności, musimy się czuć dobrze we własnej skórze. Przebranie być może zrobi pierwsze dobre wrażenie, ale już po chwili odbiorcy, po naszym zachowaniu i przekazie niewerbalnym zauważą, że coś jest nie tak. Stracimy więc podwójnie: po pierwsze wydamy się nieszczerzy, a po drugie będziemy świadomi niepowodzenia naszego wystąpienia z tak trywialnego przecież powodu. Nawet jeśli jesteś bardzo skupiony w pracy, poświęć chwilę na zastanowienie się nad swoją postawą i tym, jak wyglądasz w oczach innych ludzi.
4. Znajdź wspólną płaszczyznę do nawiązania więzi
Bardziej prawdopodobne jest, że złapiesz kontakt ze współpracownikami, gdy znajdziesz osoby, które mają podobne zainteresowania. Dlatego, jeśli dołączasz do nowego zespołu, zwracaj uwagę na to, o czym rozmawiają. Spróbuj zadać im pytania dotyczące ich hobby, zainteresowań lub rzeczy, które lubią najbardziej. Dobrze sprawdzą tu się umiejętności aktywnego słuchania. Dowiedz się więcej na ten temat z artykułu: Słyszysz ale czy słuchasz? Aktywne słuchanie w biznesie.
5. Zapisz swoje pomysły przed spotkaniami
Przelej swoje pomysły na papier, aby w sytuacji wywołującej dyskomfort lub strach wiedzieć, co powiedzieć. Przejrzyj agendę spotkania, a następnie wymyśl kilka pytań i zanotuj, by ich nie zapomnieć. Kiedy będziesz mieć okazję do zabrania głosu, spróbuj poruszyć minimum jeden z wymienionych punktów.
6. Postaraj się wypowiedzieć na spotkaniu
Jeśli wypowiadanie się na forum osób z firmy budzi w Tobie paraliżujący strach, zacznij od postawienia sobie małego celu. Za każdym razem, gdy zostaniesz zaproszony na spotkanie biznesowe, poszukaj czegoś, co wniesie wartość do rozmowy i zabierz głos. Nawet przez kilka szybkich stwierdzeń pokazujesz, że jesteś zaangażowany w spotkanie. Jeśli nie jesteś przekonany do swoich pomysłów, postaraj się przedstawić je w formie pytania.
7. Dokonaj wizualizacji trudnego spotkania
Jeśli wiemy, że czeka nas jutro ciężka przeprawa, dokonajmy wizualizacji tego, co będzie miało miejsce. W myślach krok po kroku przeanalizujmy to, co może się zdarzyć, biorąc pod uwagę różnie warianty. Wówczas bardziej prawdopodobne jest, że w realnych okolicznościach, nie zaskoczy nas coś, co można było przecież przewidzieć, a tym samym niejako oswoić. Poza tym uświadomimy sobie, że nie wszyscy dookoła to nasi wrogowie, a dokładnie tacy sami ludzie jak my, którzy również przeżywają swoje rozterki, mają gorsze dni, bądź czują się niepewnie. Takie oswojenie się zarówno z drugim człowiekiem, jak i okolicznościami, które mogą nastąpić, pomoże przełamać nam nieśmiałość i wyjść w stronę ludzi.
Jak pokonać nieśmiałość podczas wystąpień publicznych?
Wystąpienia publiczne powodują dreszczyk, nawet wśród tych, którzy w zwyczajnych relacjach, nie mają problemu z nieśmiałością. Pierwsza propozycja to po prostu świetne przygotowanie. Jeśli liczymy, że jakoś to będzie, to możemy się grubo przeliczyć. Szanujmy czas nas samych oraz naszych odbiorców i do każdego wystąpienia przygotujmy się merytoryczne. Po drugie, podejrzyjmy, jak robią to inni. Na kolejnym szkoleniu, zamiast malować abstrakcje na kartkach, słuchajmy i obserwujmy, co dzieje się przed nami, a z pewnością podchwycimy jakieś dobre praktyki, które przydadzą się podczas naszych własnych prelekcji. Ostatnia rada, którą warto wprowadzać w życie to uświadomienie sobie, że ludzie oczekujący na nasz wykład to nie jakaś wielka komisja, ale osoby, które przyszły, ponieważ wierzą, że mogą się od nas czegoś nauczyć. Wówczas okaże się, że nie taki wilk straszny…
Skorzystaj z profesjonalnych szkoleń i zdobądź wymarzoną pracę
Nieśmiałość nie jest przeszkodą w realizacji wszystkich marzeń i celów zawodowych, o ile na to nie pozwolimy. Stosując się do wyżej wymienionych wskazówek, poprawisz jakość swoich kontaktów społecznych lub zdobędziesz awans na stanowisko odpowiadające Twoim umiejętnościom. Ci, którzy nie stawiają czoła własnym lękom lub boją się nieznanego do tego stopnia, że pozwalają sobie na stagnację, automatycznie zostaną skazani na pracę o niewielkim znaczeniu. Przezwyciężyć nieśmiałość i rozwinąć zdolności komunikacyjne można biorąc udział w licznych szkoleniach otwartych i szkoleniach zamkniętych. W szczególności polecamy szkolenie z prezentacji biznesowych i wystąpień publicznych oraz szkolenie z autoprezentacji. Zbudować poczucie własnej wartości pomoże kurs: praca z odwagą - odwaga w pracy.
Przeczytaj na naszym blogu również:
- Introwertyk a ekstrawertyk - jak osobowość wpływa na karierę zawodową?
- Jak mówić, żeby inni słuchali? Różnice pomiędzy dobrym a słabym mówcą
- Proaktywność a reaktywność w karierze zawodowej. Zalety postawy proaktywnej w pracy
Maciej Firlit
O autorze:
Założyciel i Prezes Zarządu AVENHANSEN Sp. z.o.o. z ponad 20-letnim doświadczeniem w branży szkoleniowej. Przeszedł wszystkie szczeble kariery zawodowej od sekretarza, przez HR-Managera, po Dyrektora i Prezesa Zarządu. Duży nacisk kładzie na wysoką jakość obsługi klienta. Jego liberalne podejście do zarządzania, bazujące na partnerstwie, słuchaniu innych i dyscyplinie jakościowej, przyczyniło się do sukcesu firmy AVENHANSEN. Jest precyzyjny, nie akceptuje półśrodków i dróg na skróty. Prywatnie największą radość czerpie z podróżowania i obcowania z naturą.
Więcej informacji: Maciej Firlit