Stanowisko menedżerskie wiąże się z dużą odpowiedzialnością. Niedoświadczona i niewyszkolona osoba może popełniać wiele kosztownych błędów, takich jak mikrozarządzanie, brak jasnej komunikacji czy brak empatii. Do tego dochodzi unikanie trudnego feedbacku oraz zaniedbywanie rozwoju i motywacji członków zespołu, co prowadzi do spadku efektywności i zwiększa ryzyko wypalenia zawodowego pracowników. W poniższym artykule postaramy się przybliżyć, jakie są typowe błędy menedżerów oraz jak można ich uniknąć. Zachęcamy do lektury!
- Częste błędy to brak jasnej komunikacji oraz nieumiejętne delegowanie zadań, niedopasowanie ich do kompetencji prowadzi do nieporozumień wewnątrz zespołu.
- Poważnym błędem jest zaniedbywanie zespołu, czyli brak empatii, niedocenianie osiągnięć (brak pochwał i uznania) oraz stosowanie jednego, sztywnego stylu motywowania dla wszystkich pracowników.
- Błędy w zarządzaniu prowadzą do spadku zaangażowania i motywacji pracowników, złej atmosfery, utraty zaufania, a w dłuższej perspektywie do rotacji pracowników i związanych z nią kosztów rekrutacji i szkolenia
Spis treści:
- Jaką rolą pełni menadżer w zarządzaniu zespołem?
- Najczęstsze popełniane błędy przez menedżerów
- Jak błędy w zarządzaniu wpływają na organizację oraz efektywność pracy pracowników?
- Szkolenia i kursy, które pomagają rozwinąć zdolności zarządzania ludźmi?
Jaką rolą pełni menadżer w zarządzaniu zespołem?
Rola menedżera to nie tylko realizacja projektów, ale przede wszystkim efektywne zarządzanie zespołem ludzi, delegowanie zadań zgodnie z kompetencjami, monitorowanie postępów czy rozwiązywanie nieporozumień i konfliktów pomiędzy swoimi podwładnymi. Menadżer jest liderem, który wspiera swój zespół w realizacji zadań i podejmuje strategiczne decyzje. Sukces na tym stanowisku wymaga posiadania szeroko rozwiniętych umiejętności interpersonalnych i przywódczych. Niektórzy ludzie posiadają naturalne predyspozycje do zarządzania ludźmi, a inni mogę je nabyć w trakcie szkoleń otwartych i szkoleń zamkniętych organizowanych przez firmę szkoleniowo-doradczą AVENHANSEN. Wyszkolony i wykwalifikowany menedżer to fundament stabilności i rozwoju organizacji.
Najczęstsze błędy popełniane przez menedżerów
Skuteczne zarządzanie zespołem na poziomie całej organizacji to złożone wyzwanie, które wymaga posiadania różnorodnych umiejętności i silnych cech charakteru. Wielu menedżerów na początku swojej kariery nieświadomie popełnia błędy, które znacząco obniżają efektywność pracy i morale zespołu. W dalszej części przedstawiamy i szczegółowo omawiamy najczęstsze pułapki i błędy w zarządzaniu, których należy unikać.
Błędy w komunikacji - brak jasnych celów, precyzji i klarowności
Niewystarczające umiejętności komunikacyjne, niejasne cele i brak dokładności w przekazywaniu informacji prowadzą do nieporozumień i poczucie zagubienia. Dobry menadżer klarownie przedstawia swoje myśli i oczekiwania wobec podwładnych oraz regularnie daje informację zwrotną na temat efektów prac, co pozwala osiągać lepsze wyniki. Ustala jasno cele, do których systematycznie dąży razem z pracownikami.
Menedżer nie powinien uciekać od trudnych rozmów i konfrontacji. Jego zadaniem jest rozwiązywanie problemów. Wiele nieporozumień powstaje z błędów menedżerów w komunikacji między nimi, a podwładnymi, co powoduje złą atmosferę w zespole.
Nieumiejętne delegowanie zadań
Niechęć do delegacji zadań i niedopasowanie ich do kompetencji danych osób to jedne z najczęstszych błędów w zarządzaniu zespołem, które prowadzą do kosztownych skutków. Zbyt duża kontrola nad każdym aspektem projektu i samodzielna próba rozwiązywania wszystkich pojawiających się problemów mogą mocno obciążyć menadżera i zahamować rozwój całego zespołu.
Chcesz dowiedzieć się, jak usprawnić pracę swojego zespołu?
Weź udział w naszym szkoleniach z zarządzania
Niedocenianie osiągnięć i zaniedbywanie zespołu
Dobry menedżer powinien cechować się wysoko rozwiniętymi kompetencjami społecznymi takimi jak aktywne słuchanie, empatia czy zrozumienie. Brak wrażliwości na potrzeby pracowników wpływa negatywnie na relacje z zespołem, a niechęć czy zapominanie o pochwałach i uznaniu za dobre wyniki pracy skutkuje poczuciem dezorientacji i brakiem docenienia, co obniża motywację członków zespołu i efektywność pracy. Skupienie się tylko i wyłącznie na wynikach i osiąganiu, jak najwyższych celów prowadzi do obniżenia morali zwiększa ryzyko wystąpienie wypalenia zawodowego.
Stosowanie jednego sposobu motywowania pracowników
Kolejnym błędem popełnianym przez menedżerów na początku swojej ścieżki zawodowej jest niewłaściwy styl zarządzania zespołem, tzn. stosownie jednego sposobu motywacji dla wszystkich podwładnych.
Budowanie zaangażowania i motywowanie pracowników do dalszego rozwoju, powinno przebiegać wieloetapowo, jednym pracownikom wystarczy słowna pochwała, inni zaś potrzebują bardziej namacalnych form uznania, takich jak premia, podwyżka, szkolenie podnoszące kwalifikacje. Menedżer wie, jaką technikę motywacji zastosować, tylko wtedy, gdy traktuje system motywacyjny jako elastyczny i spersonalizowany proces, a nie sztywny schemat, aktywnie wsłuchując się w to, co dany pracownik sygnalizuje.
Nieumiejętność perspektywicznego zarządzania i podejmowania decyzji
Menedżerowie muszą zarządzać swoim zespołem i wieloma projektami jednocześnie. Podejmują decyzje wymagające wysokich umiejętności analitycznych i strategicznych. Często muszą przewidywać skutki danych działań i zapobiegać potencjalnym problemom. Nieumiejętność perspektywicznego myślenia i podejmowania decyzji bez analizy długoterminowych konsekwencji prowadzi do destabilizacji, nieefektywności i wypalenia zespołu.
Jak błędy w zarządzaniu wpływają na organizację oraz efektywność pracy pracowników?
Błędy menedżerów w zarządzaniu najczęściej prowadzą do spadku zaangażowania i motywacji pracowników, wywołują w nich brak poczucia bezpieczeństwa i stabilności. Poza tym niedociągnięcia w organizacji pracy, niejasne procedury i brak transparentności ograniczają wydajność i jakość wykonywanej pracy.
Ignorowanie konfliktów wewnątrz zespołu, brak zaangażowania w rozwiązywanie problemów, dawanie wsparcia oraz docenianie osiągnięć to czynniki, które pogłębiają frustrację, destrukcyjnie wpływają na atmosferę w zespole i eskalują napięcia. W dłuższej perspektywie pracownicy tracą zaufanie do przełożonego, są niezadowoleni z pracy i zaczynają rozważać zmianę stanowiska, co wiąże się z koniecznością przeprowadzania nowych rekrutacji i poniesienia znaczących kosztów szkolenia nowych pracowników.
Szkolenia i kursy, które pomagają rozwinąć zdolności zarządzania ludźmi?
Skuteczne zarządzanie projektami i ludźmi wymaga posiadania szeregu umiejętności, które początkujący menedżer może nabyć podczas licznych kursów i szkoleń na temat efektywnej komunikacji interpersonalnej z elementami inteligencji emocjonalnej. Firma AVENHANSEN oferuje wiele szkoleń dla kierowników i menedżerów. Są to na przykład:
- szkolenie ,,Współpraca i komunikacja w zespole’’
- szkolenie ,,Project Manager - skuteczna komunikacja, przywództwo, negocjacje i rozwiązywanie konfliktów’’
- szkolenie ,,Skuteczna komunikacja i rozwiązywanie konfliktów’’
- szkolenie ,,Sztuka przewodzenia i prowadzenia zebrań czyli jak sprawić, by pracownicy chętnie przychodzili na spotkania i efektywnie realizowali’’
- szkolenie ,,Komunikacja nastawiona na budowanie współpracy i dobrych relacji pomiędzy współpracownikami’’
Inwestowanie w rozwój pracowników to najlepszy sposób na zbudowanie przewagi konkurencyjnej i osiągnięcie długoterminowego sukcesu firmy.
Przeczytaj na naszym blogu artykuły powiązane:
- Intensywny trening umiejętności menedżerskich - klucz do efektywnego przywództwa
- Wczoraj kolega, dzisiaj szef - jak odnaleźć się w nowej roli?
- Jak zminimalizować rotację pracowników w firmie?
Maciej Firlit
O autorze:
Założyciel i Prezes Zarządu AVENHANSEN Sp. z.o.o. z ponad 20-letnim doświadczeniem w branży szkoleniowej. Przeszedł wszystkie szczeble kariery zawodowej od sekretarza, przez HR-Managera, po Dyrektora i Prezesa Zarządu. Duży nacisk kładzie na wysoką jakość obsługi klienta. Jego liberalne podejście do zarządzania, bazujące na partnerstwie, słuchaniu innych i dyscyplinie jakościowej, przyczyniło się do sukcesu firmy AVENHANSEN. Jest precyzyjny, nie akceptuje półśrodków i dróg na skróty. Prywatnie największą radość czerpie z podróżowania i obcowania z naturą.
Więcej informacji: Maciej Firlit