MBWA CZYLI ZARZĄDZANIE PRZEZ „OBCHÓD”

MBWA – czyli z ang. Management by Walking Around, a po polsku Zarządzanie przez Obchód (ZPO) jest jedną z bardzo ciekawych i zarazem efektywnych metod motywowania i zarządzania pracownikami. Została opracowana przez dwóch założycieli jednej z największych amerykańskich firm informatycznych HP (Hewlett Packard Company) – Billa Hewletta i Davida Packarda. Zwolennikiem tej metody zarządzania był również Steve Jobs (współzałożyciel i prezes Apple Inc.).

Słowo „obchód” kojarzy się najczęściej ze szpitalem, gdzie codziennie rano i wieczorem lekarze wraz z personelem medycznym robią tzw. obchód sal i analizują stan zdrowia pacjentów. MBWA nie polega jednak dokładnie na tym, że liderzy codziennie chodzą i kontrolują pracę swoich podwładnych, ale na ogólnej idei bezpośredniej komunikacji z pracownikami i zmniejszania dystansu między personelem a menedżerami zarządzającymi.

 

ZPO to swego rodzaju „spacer” po biurze, gdzie menedżer ma okazję porozmawiać z pracownikami nie tylko na temat pracy, ale również o sprawach codziennych, rodzinie, pomysłach itp. Absolutnie nie chodzi tu o sprawdzanie pracowników czy kontrolę, ale po prostu o umożliwienie swobodnego dostępu do siebie. Będąc w pobliżu, poznając życie firmy od środka, szef dowiaduje się o wiele więcej o swojej organizacji, ludziach, którzy w niej pracują, niż wtedy gdy spotyka się ze swoim personelem jedynie podczas oficjalnych zebrań. Przełożony, który naturalnie angażuje się w komunikację ze swoimi pracownikami staje się im bliższy, godniejszy zaufania, przestaje powodować sztuczny respekt, a zaczyna budzić sympatię i życzliwość. Metoda ta pozwala liderom być bardziej zauważalnymi, pomaga im zbudować lepsze relacje z pracownikami. Dzięki temu pracownicy zaczynają lepiej rozumieć organizację, jej cele, misję, wartości i stają się bardziej zaangażowani i efektywni w swojej pracy.

 

Podstawową zasadą ZPO jest częsta obecność szefa wśród podwładnych na zasadzie krótkich wizyt oraz luźne rozmowy, np. również w kuchni przy kawie. „Lubienie” szefa na pewno przekłada się na codzienną atmosferę w pracy. Każdorazowo menedżer wdrażający idee Zarządzania przez Obchód może zachęcać do jeszcze lepszego wypełnienia obowiązków, monitorować kolejne etapy realizacji projektów, wysłuchać opinii i pomysłów, chwalić itp.

 

Ta forma zarządzania jest idealna dla mniejszych i średnich przedsiębiorstw, w których pracownicy skoncentrowani są na możliwej do codziennego przemieszczania powierzchni, bez wielkiego uszczerbku czasowego dla kierownictwa.

W MBWA nie chodzi o zwykły „spacer”. Poniżej przedstawiam 6 prostych zasad, dzięki którym Zarządzanie przez Obchód stanie się doskonałym narzędziem zarządzania i motywowania pracowników.

  1. ZRÓB Z MBWA SWÓJ NAWYK – aby narzędzie przyniosło oczekiwane efekty, należy jest stosować regularnie. Zaplanuj „obchód” np. jeden raz w tygodniu i niech stanie się to dla ciebie rutynowym działaniem.
  2. NA”OBCHÓD” NIE ZABIERAJ ZE SOBĄ ŚWITY – ZPO zadziała najlepiej, kiedy prowadzisz indywidualne rozmowy z ludźmi. Nikt was nie rozprasza, a pracownicy są wtedy bardzie otwarci.
  3. ODWIEDŹ WSZYSTKICH – staraj się spędzić tyle samo czasu w każdym ze swoich działów lub z każdym ze swoich pracowników. Obserwujemy obecnie tendencję do zarządzania ludźmi za pomocą maili, pism, formalnych spotkań lub zebrań. Niestety ta forma zarządzania ma jedną podstawową wadę – nie uwzględnia bezpośredniej komunikacji z ludźmi, którzy wspólnie (od najniższego stanowiska po zarząd) tworzą organizację i wpływają na jej sukces.
  4. PYTAJ O SUGESTIE, CHWAL I DOCENIAJ DOBRE POMYSŁY
  5. ZAWSZE ODPOWIADAJ NA PYTANIA PRACOWNIKÓW – jeśli nie znasz odpowiedzi natychmiast, nie zapomnij odnieść się do tego pytania później. Pamiętanie o pytaniach pracowników i reakcja na nie buduje wzajemne zaufanie.
  6. NIE KRYTYKUJ – ZPO nie jest szukaniem okazji do krytyki czy wytykania błędów. Jeśli zauważysz jakieś niedociągnięcie u pracownika umów się z nim na bezpośrednią rozmowę w 4 oczy na inny termin i daj mu czas na przygotowanie się do niej.

MBWA być może wymaga od menedżera dodatkowego zaangażowania, ale ma ogromne zalety i jak niewiele narzędzi motywacyjnych … nic nie kosztuje! J Jeśli odpowiednio wprowadzisz tę metodę u siebie, da ci wiele satysfakcji.

 

Jeśli chcielibyście dowiedzieć się więcej o tajnikach zarządzania pracownikami, motywowaniu i coachingowym stylu zarządzania, to  serdecznie zapraszam wszystkich  na moje szkolenia z tego zakresu.

 

Agnieszka Olejnik, ekspert HR, coach kariery, Trener AVENHANSEN®

Trener, Doradca Merytoryczny ds. Komunikacji i Wystąpień Publicznych Dyplomowany trener biznesu i coach, doświadczony menedżer i ekspert w dziedzinie Zarządzania Zasobami Ludzkimi i Rozwoju.

Przeczytaj więcej na: http://szkolenia.avenhansen.pl/trenerzy/agnieszka-olejnik.html

Doradca Merytoryczny ds. Komunikacji i Wystąpień Publicznych Dyplomowany trener biznesu i coach, doświadczony menedżer i ekspert w dziedzinie Zarządzania Zasobami Ludzkimi i Rozwoju.

 

Zobacz kalendarz najbliższych szkoleń Trenera »

MBWA CZYLI ZARZĄDZANIE PRZEZ „OBCHÓD”
Oceny: 4 z 5 z 1 głosów