Cechy prawdziwego lidera do skutecznego zarządzania zespołem

co to jest perswazja Przypomnij sobie swojego ulubionego menedżera lub szefa, którego miałeś. Co ich wyróżnia? Są szanse, że byli dobrymi słuchaczami, potrafili budować relacje i inspirować innych. Wiedzieli, jak być liderem w pracy, a nie tylko szefem. Ty też możesz nauczyć się tej umiejętności. Zostaliśmy przyzwyczajeni do myślenia, że ​​przywództwo w pracy można osiągnąć tylko dzięki awansowi. Prawda jest taka, że ​​prawdziwy lider grupy to nie osoba zajmująca określone stanowisko, a posiadająca określone umiejętności, które są pomocne w organizacji pracy zespołu. Dowiedz się, jak być prawdziwym liderem.

 

Spis treści: 

Kim jest lider w pracy?

Jaki powinien być lider zespołu? Jakie są cechy skutecznego przywódcy grupy?

Jak zostać liderem zespołu?

Skuteczny lider zespołu - szkolenia

 

Kim jest lider w pracy?

Myśląc o liderze zespołu, przychodzi nam do głowy silny przywódca, który umiejętnie radzi sobie z kolejnymi projektami. Wydziela poszczególne zadania i sprawdza ich wykonanie. Chociaż wielu osobom wydaje się, że tylko na tym polegają funkcje team leadera jest to duże uogólnienie. Osoba kierująca pracą innych, ma przed sobą niezmiernie odpowiedzialną funkcję, ponieważ musi myśleć nie tylko o realizacji powierzanych czynności, ale przede wszystkim umiejętnie pokierować podlegającą mu grupą, która składa się z kilku, a nawet kilkunastu różnorodnych osób. Najłatwiej zrozumieć powagę sytuacji wcielając się w rolę szeregowego pracownika i próbując zrozumieć, czego on oczekuje od swojego lidera oraz co pomoże mu efektywniej wykonywać nałożone zadania.

 

Poznaj metody skutecznego zarządzania zespołem pracowników

Szkolenie otwarte z umiejętności osobistych

 

Jaki powinien być lider zespołu? Jakie są cechy skutecznego przywódcy grupy?

Przedsiębiorca może chcieć przewodzić swoimi pracownikami, albo nadać takie kompetencje managerowi, ale nie zawsze będzie to możliwe. Liderowanie nie jest bowiem związane z zajmowanym przez daną osobę miejscem w hierarchii organizacyjnej przedsiębiorstwa, ale z jej indywidualnymi cechami. Pewne umiejętności wraz z kapitałem wiedzy i doświadczenia pozwalają podnieść efektywność pracy własnej i innych w firmie. Cechy prawdziwego lidera to:

1. Umiejętność słuchania i empatia 

Zadaniem przywódcy grupy jest inspirowanie motywowanie do działania pracowników. Ważne, aby była to osoba z autorytetem i z umiejętnością słuchania innych - są to cechy wspólne dla wszystkich prawdziwych liderów. Gdyby nie oni, nawet największe zasoby przedsiębiorstwa, w tym zwłaszcza kadrowe, nie mogłyby być efektywnie wykorzystywane. 

Dobry lider powinien być empatyczny i rozumieć różne typy osobowości w swoim zespole. Musi angażować się w rozwiązywanie i zapobieganie problemom, aby praca przebiegała harmonijnie. Powinien mieć inteligencję emocjonalną i potrafić odczytywać komunikaty niewerbalne, jakie są wysyłane przez pracowników.

2. Umiejętność dyplomacji i budowania zespołu

Drugim ważnym aspektem jest umiejętność budowania zespołu, co może okazać się nie lada wyzwaniem nawet dla starego wyjadacza. Team to nie tylko grupa ludzi z odpowiednimi umiejętnościami i doświadczeniem. Wyselekcjonowany zespół musi umieć ze sobą współpracować, wspierać się, intuicyjnie pomagać jeszcze przed wydaniem polecenia przez managera czy szefa, a przede wszystkim lubić ze sobą przebywaćStanowi to prawdziwe wyzwanie, możliwe do spełnienia, jedynie jeśli sam lider zespołu potrafi szanować i dostrzegać drugiego człowieka. To od jego nastawienia i relacji z innymi, będą czerpać pozostali członkowie zespołu pracowników. Zwykle to głównie od szefa, managera czy team lidera zależy atmosfera, jaka panuje wśród współpracowników.

3. Obdarzanie swojego zespołu zaufaniem

Kolejną, zaskakującą kwestią jest potrzeba zaufania. Pracownicy pragną, aby lider darzył ich zaufaniem, ale potrzebują tak samo polegać na nim. Dobry kierownik zespołu doskonale zdaje sobie sprawę, że ludzie lubią, gdy doceniany jest ich wysiłek wkładany w rozwiązywanie zadań w pracy. Gdy pracownicy są przekonani, że kierownik grupy na nich polega, traktują przyznane im zadania jako wyzwanie i podchodzą do niego z dużą motywacją. Zaufanie jest także istotne, jeśli chcemy wiedzieć, co dzieje się w życiu pracownika, szczególnie jeśli miałoby to wpłynąć na efektywność pracy. Często wystarczy zwyczajna rozmowa, jednak, aby do takiej doszło, musimy budzić zbudowane zaufanie.

4. Skuteczna komunikacja 

Aby tworzyć relacje, monitorować postępy i rozpoznawać zagrożenia, konieczne jest utrzymanie otwartych kanałów komunikacyjnych. Kiedy liderzy zespołów komunikują się często i skutecznie, istnieje większe prawdopodobieństwo zaangażowania zespołu. Dzieje się tak, ponieważ grupa widzi, że manager czy szef okazuje jej zainteresowanie. 

5. Dawanie przykładu całej grupie

Członkowie zespołu potrzebują widzieć, że lider jest właściwym człowiekiem na odpowiednim miejscu. Jeśli nie przykłada się do pracy, nie przejmuje się zbytnio tym, co dzieje się w zespole, przychodzi spóźniony, ziewa na zebraniach i ogólnie rzecz ujmując, przywdziewa postawę: „ spokojnie, nie pali się”, to można jedynie współczuć grupie, której przewodzi. Lider musi dawać przykład innym pracownikom, zarażać swoją energią, pasją i pomysłami. Potrafi też pomóc pozostałym osobom podnosić się po niepowodzeniach, zachęcając do podejmowania wyzwań. Jeśli w nim samym nie ma zapału do wykonywania powierzonych obowiązków, grupa nie ma szans na odniesienie sukcesu.

6. Podejmuje trudne decyzje 

Niektórzy, myślą sobie: „ale fajnie byłoby być szefem”, ponieważ ma on najmniej obowiązków, a swoimi zadaniami obarcza podwładnych. Jednak rzeczywistość tak nie wygląda. To lider przyjmuje odpowiedzialność za swoich ludzi, realizację projektu, powodzenie całego procesu. Musi myśleć nie tylko o kwestiach formalnych, ale także tych wszystkich dodatkowych niuansach, jak atmosfera, relacje, problemy, motywacja, czas, poziom błędów itd. Proces trudny, ale potrafiący przynieść ogromne korzyści i satysfakcję. 

7. Dobra organizacja 

Dobry lider jest przywódcą zorganizowanym, który ma wszystko doskonale zaplanowane, ale potrafi szybko zareagować na sytuacje nieprzewidziane. Powinien mieć wrodzony zmysł planistyczny, który pozwala przewidzieć kolejne kroki w realizowanym projekcie. Umiejętności organizacyjne pozwolą mu wpływać pozytywnie na jakość wykonywanego przez jego pracowników zadania.

Jak zostać liderem zespołu?

Każdy może być kierownikiem czy dyrektorem w firmie, ale nie każdy zostanie liderem, który będzie inspirował pracowników i skutecznie motywował do działania samymi tylko słowami. Wysokie umiejętności społeczne oraz wrodzone talenty przywódcze mogą uczynić z pracownika doskonałego lidera, który szybko zostanie doceniony przez pracodawcę. W celu zostania przywódcą grupy należy: 

1. Podejmować się trudnych zadań 

Nauka nowych rzeczy i zabranie na siebie większej odpowiedzialności za trudne zadania, sprawiają, że kierownictwo z pewnością zauważy naszą ciężką pracę i poświęcenie. 

2. Proponować usprawnienia 

Dobrze prosperujące firmy lubią innowacyjne rozwiązania. Jeśli zastanawiasz się, jak zostać liderem w pracy, wysil swoją wyobraźnię. Proponowanie kreatywnych pomysłów, które rozwiązują problemy i poprawiają wyniki firmy, jest jedną z najlepszych strategii.

3. Wspierać kolegów z zespołu

Wyróżnij się budowaniem zaufania i relacji z innymi osobami w miejscu pracy i relacji z innymi. Przełożeni na pewno docenią pracownika, który chętnie służy pomocą innym i jest lubiany przez kolegów z grupy. 

4. Zbudować własną markę 

Tożsamość marki mają nie tylko same firmy. Każdy pracownik ma swoją własną „markę pracy” opartą na jego mocnych i słabych stronach oraz najlepszych umiejętnościach, jakie mogą wnieść do firmy. Niezbędne jest, aby być świadomym swojej marki pracy i ją rozwijać podnoszeniem kompetencji. Aby poznać swoje mocne strony, porozmawiaj ze przełożonymi i współpracownikami i zacznij wykorzystywać je jeszcze lepiej w środowisku pracy. 

Skuteczny lider zespołu - szkolenia

Wiele osób to urodzeni liderzy, którzy potrzebują jedynie odpowiednich warunków, aby pokazać pracodawcy swoją wartość dla firmy i zdobyć właściwe stanowisko. Inni muszą szlifować swoje umiejętności przewodzenia ludźmi, w czym pomocne okazują się specjalistyczne szkolenia otwarte, szkolenia zamknięte, a także szkolenia online z zakresu leadership. Szkolenie dla skutecznych liderów jest dobrym rozwiązaniem także dla osób z naturalnie przypisanymi cechami przywódczymi. Doświadczeni trenerzy udzielą wskazówek, które nauczą nas lepszej organizacji obowiązków i zarządzania pracownikami. W AVENHANSEN oferujemy warsztaty podnoszące kwalifikacje zawodowe. Dużą popularnością ciezą się szkolenia z komunikacji i negocjacjikursy z zarządzaniaszkolenia z marketing oraz warsztaty z umiejętności osobistych.

 

 

Sprawdź ofertę naszych szkoleń biznesowych

Otwarte szkolenia z zarządzania projektami

Przeczytaj na naszym blogu:

 

 
Cechy prawdziwego lidera do skutecznego zarządzania zespołem
Oceny: 3 z 5 z 1143 głosów