Klient nasz pan, czyli trade marketing

Dawno już odkryto Amerykę i podobnie sytuacja przedstawia się jeśli mówimy o marketingu. Już nikt nie zastanawia się czy jest on niezbędny, i czemu w ogóle służy. Marketing klasyczny oznacza bowiem spektrum działań, które prowadzą do głównych celów jakimi są: pozyskanie klientów oraz sprawienie, aby ci dużo i często kupowali, a to przecież stanowi clue być albo nie być każdej szanującej się firmy. Szkolenie z marketingu stało się zaś tak powszechną praktyką jak boom na kursy z obsługi klienta, czy te zatytułowane: kluczowe kompetencje pracownika. To już jednak dawno wszyscy wiemy i przyjmujemy jako naszą codzienność. Teraz dla odmiany, oczy wszystkich zwrócone są ku nowemu trendowi jakim jest trade marketing.

 

Szkolenia z marektingu


Co to jest trade marketing, nie jest taką prostą sprawą do zdefiniowania. Jedni twierdzą, że to taki nowoczesny marketing, ukryty pod anglojęzyczną nazwą, ponieważ to zawsze Polaków w jakimś stopniu nobilituje. Inni natomiast, mówią o tym jak o jakimś tajemnym zjawisku, którego niuanse mogą posiąść jedynie wybrani. Zanim jednak pochopnie wyciągniemy jakiekolwiek wnioski, zapoznajmy się z literatura tematu, która mówi, że ‘’trade marketing” to zarówno zadania marketingowe jak i te sprzedażowe. Dotyczy on wszystkich tych aspektów, które powodują, że klienci preferują konkretne produkty, mając na celu ułatwienie kupującym dokonania właściwego wyboru, a handlowcom oraz sprzedawcom korzystania z właściwych narzędzi perswazji czy motywowania swoich targetów.

 

Jednym słowem, punktem centralnym jest klient, jego potrzeby oraz preferencje co bezpośrednio wpływa na sposób tworzenia i treść planu marketingowego przedsiębiorstwa. Przeprowadzenie badań marketingowych to jednak za mało, liczy się również relacja jaka łączy nowoczesny marketing a sprzedaż. Konstrukcja planu marketingowego przedsiębiorstwa musi być bowiem tak przemyślania, aby jak najściślej została dopasowana do potrzeb odbiorców, optymalizując przy tym korzyści jakie trade marketing przynosi samemu przedsiębiorstwu. Specjaliści tematu skupiają się szczególnie na kilku aspektach, które mogą znacząco wpłynąć na wyniki firmy poprzez właściwe rozeznanie klientów. Przede wszystkim ich uwagę przykuwa stwierdzenie, jakie są typowe zachowania odbiorców usług, a więc tak zwane ‘shopper bahaviour’, czyli działania konsumentów indywidualnych i grupowych, ale także klienci zaangażowani i niezaangażowani. Co więcej, muszą również badać kiedy konsument działa rozsądnie a kiedy racjonalnie, pamiętać o budżecie, który może go ograniczać  oraz o otoczeniu, które znacząco wpływa na działania i decyzje interesujących nas usługobiorców.

 

Wszystkie te czynniki składają się zaś na jedną, szybko nasuwającą się konkluzję, a mianowicie: zachowania konsumenckie są jedynie predykcyjne i zawsze należy zachować pewien przedział na sytuacje i odchylenia, których nie można było przewidzieć. Kolejnym aspektem, bardzo bacznie branym pod uwagę jest znajomość etapów, jakie zachodzą przy decyzji o kupnie danego produktu, oraz  merchandising, mający na celu ułatwić podejmowanie  tychże decyzji. Na tym jednak nie kończy się cały proces, ponieważ kolejny nasuwający się problem to komunikacja marketingowa, czyli to jak pozycjonujemy i reklamujemy produkt, ale również informacja zwrotna jaką otrzymujemy od naszych klientów. Co więcej, należy również upewnić się, że działania trade marketingowe są zgodne z prawem, a konsumenci, nie czują się jak złapani w pułapkę zakupów. Najgorszą rzeczą jaka może mieć miejsce to świadomość klienta, ze właśnie stosowane są na nim takie a takie sztuczki i chwyty. Oczywiście wszyscy wiemy, że permanentnie znajdujemy się pod działaniem chwytów marketingowych, ale co innego świadomość a co innego naoczna obserwacja pewnych kwestii, która nie pozwala nam na udawanie, że czegoś nie widzimy. Ostatnią radą, którą każdy przedsiębiorca winien stosować to analiza konkurencji oraz przyglądanie się temu co dzieje się na rynku, oraz które kampanie reklamowe i związane z nimi produkty osiągają spektakularny sukces. Z dobrych przykładów zawsze warto korzystać, a sprawdzone pomysły mogą służyć jako wzór do właściwych zachowań na polu, na którym my prowadzimy swoją działalność.


Marketing w procesie zarządzania firmą, pełni tak kluczową rolę, iż trudno sobie wyobrazić sytuację aby ktokolwiek obecnie, świadomie rezygnował ze szkolenia z trade marketingu, które może pomóc wszystkim niewtajemniczonym na rozeznanie się w świecie trade marketingu. Tak jak pracownicy muszą znać angielski, tak przedsiębiorcy robić wszystko aby nie tylko proponować doskonałe produkty, ale również wiedzieć czego oczekują konsumenci, oraz w jaki sposób podejmują decyzje.

 


 

 

Powrót do strony z artykułami

 

 


 

AVENHANSEN Sp. z o.o. zezwala na kopiowanie i wklejanie na inne strony internetowe powyższego artykułu pod warunkiem dodania pod artykułem poniższego tekstu i dodania linka do tej strony:

Artykuł jest własnością firmy szkoleniowej AVENHANSEN Sp. z o.o.

Link do artykułu »

 


 

 

Aleksandra Bilińska

Masz pytania? Porozmawiaj Manager ds. Organizacji Szkoleń
515 212 448 abilinska@avenhansen.pl Zadaj pytanie

Podobne artykuły

Klient nasz pan, czyli trade marketing
Oceny: 3 z 5 z 19 głosów