Dokładny i skrupulatny pracownik jest ceniony przez pracodawcę, ale jego dążenie do perfekcji może łatwo przekroczyć cienką granicę i zacząć negatywnie wpływać na jego samego, zespół i efektywność pracy. Nadmierne zaangażowanie może nieść negatywne konsekwencje, jak przeciążenie, wypalenie zawodowe, konflikty z innymi pracownikami, zaburzenie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. W artykule wyjaśniamy, gdzie znajduje się granica między zdrowym zaangażowaniem a nadmierną gorliwością.
- Zdrowe zaangażowanie to rzetelne, wydajne wykonywanie zadań. Z kolei nadgorliwość polega na przesadnej precyzji, pracy ponad siły, zostawaniu po godzinach oraz narzucaniu innym swojego tempa.
- Nadmierne zaangażowanie, wynikające często z perfekcjonizmu, niepewności lub chęci awansu, zaburza równowagę między życiem zawodowym a prywatnym i jest główną przyczyną wypalenia zawodowego.
- Aby uniknąć utraty work-life balance i negatywnych skutków zdrowotnych, niezbędne jest ustalenie jasnych granic i priorytetów.
Spis treści:
- Zaangażowanie a nadgorliwość - gdzie tkwi granica?
- Jakie są przyczyny nadgorliwości w pracy?
- Jak zalety nadmiernej gorliwości stają się największą wadą?
- Skutki nadmiernej nadgorliwości i skrupulatności w miejscu pracy dla zdrowia i życia <
- Jak utrzymać zdrową granicę pomiędzy zaangażowaniem a gorliwością?
Zaangażowanie a nadgorliwość - gdzie tkwi granica?
Zaangażowany pracownik rzetelnie wykonuje zlecone zadania, pracuje wydajnie i efektywnie, identyfikuje się z celami firmy oraz aktywnie wnosi swój wkład w rozwój firmy. Taka osoba angażuje się w każdy projekt i czuje się odpowiedzialna za jego przebieg. Pełen inicjatywy pracownik wykazuje motywację i chęć ciągłego rozwoju, proponuje innowacyjne rozwiązania i wykazuje pozytywne nastawienie do reszty współpracowników.
Z kolei nadgorliwy pracownik jest przesadnie zaangażowany w swoje obowiązki. Wykonuje wszystkie zadania z nadmierną precyzją i dokładnością, które wykraczają poza rzeczywiste potrzeby. Nadgorliwa osoba często zostaje po godzinach i pracuje ponad siły, by zaimponować przełożonemu i wykonać swoje zadanie na najwyższym poziomie. W środowisku zawodowym osoba wykazująca nadmierne zaangażowanie powoduje konflikty i pogorszenie relacji w zespole. W zakładzie pracy człowiek nadgorliwy często narzuca innym swój styl i tempo pracy, regularnie dzieli się nowymi pomysłami i sugestiami, co wywołuje niechęć współpracowników i frustrację.
Zaangażowanie zwykle postrzega się jako pozytywną cechę, ale zbytnia nadgorliwość w wykonywaniu swoich obowiązków jest uznawana przez większość osób za wadę. Ważne, by znaleźć cienką granicę pomiędzy zbyt skrupulatną realizacją zadań a sumiennym wykonywaniem swoich obowiązków. Udział w szkoleniach organizowanych przez firmę szkoleniowo-doradczą AVENHANSEN na temat skuteczności w realizacji zadań – zarządzania własną pracą oraz szkolenie umiejętności pracy w zespole doskonali kompetencje miękkie i zawodowe, w szczególności w zakresie organizacji czasu, priorytetyzacji, samodzielności, komunikacji i kooperacji.
Jakie są przyczyny nadgorliwości w pracy?
Nadgorliwość wynika głównie z wrodzonego pedantyzmu, poczucia niepewności co do własnej wartości, dążenia do perfekcjonizmu, silnej potrzeby akceptacji lub chęci wywarcia wrażenia na przełożonych. Osoba nadgorliwa dąży do perfekcji w każdym aspekcie, co zaburza równowagę między życiem zawodowym a osobistym. Pracownik charakteryzujący się nadgorliwą postawą często liczy, że w ten sposób przypodoba się przełożonym i szybciej otrzyma awans czy podwyżkę, Wzięcie na siebie więcej obowiązków nie zawsze gwarantuje automatyczny awans, dlatego warto ustalić jasne granice i priorytety.
Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się więcej na temat: Uzależnienia od pracy. Przyczyny i objawy pracoholizmu
Jak zalety nadmiernej gorliwości stają się największą wadą?
Choć nadgorliwość częściej jest postrzegana jako negatywne zjawisko, niesie ze sobą pozytywne skutki. Pracownik o wysokim poziomie zaangażowania jest zmotywowany do codziennej pracy, wykonuje swoje zadanie z ogromną precyzją, minimalizując ryzyko popełnienia błędu . W zawodach wymagających maksymalnej dokładności i skrupulatności, jak prawo czy medycyna wielokrotne sprawdzanie dokumentacji zmniejsza prawdopodobieństwo popełnienia błędów formalnych i ich poważnych konsekwencji w przyszłości.
Zaletą nadgorliwości w pracy jest też rozwój osobisty i zawodowy. Osoby, które chętnie angażują się w nowe projekty i obowiązki zdobywają wiedzę i doświadczenie, dzięki czemu podnoszą swoją wartość na rynku pracy.
Chcesz się dowiedzieć, jak znaleźć balans między zaangażowaniem, a zbytnią skrupulatnością?
Weź udział w naszym szkoleniu i rozwijaj umiejętności osobiste
Skutki nadmiernej nadgorliwości i skrupulatności w miejscu pracy dla zdrowia i życia
Gorliwość zawodowa, choć początkowo pozytywna, może szybko przerodzić się w wadę. Nieumiejętność wytyczania granic i ciągłe branie na siebie dodatkowych zadań poza godzinami pracy często prowadzi do wypalenia zawodowego, a także spadku jakości i wydajności pracy. Ciągłe zmęczenie i stres wynikający z nadmiaru obowiązków odbijają się na zdrowiu psychicznym.
W dłuższej perspektywie brak work-life balance może prowadzić do wypalenia zawodowego i konfliktów w zespole. Niedocenienie za nadmierne zaangażowanie i pilne wykonywanie wszystkich zadań może zredukować motywację do dalszej pracy i obniżyć samoocenę pracownika.
Przeczytaj również i dowiedz się: Nadgorliwość w pracy - wada czy zaleta? Skutki nadgorliwości
Jak utrzymać zdrową granicę pomiędzy zaangażowaniem a gorliwością?
W sferze zawodowej, jak i prywatnej warto znaleźć granicę pomiędzy zdrowym zaangażowaniem a przesadną gorliwością. Pomocne może być uczestnictwo w szkoleniach otwartych i zamkniętych oferowanych przez firmę AVENHANSEN. Osoby zmagające się z nadmiernym perfekcjonizmem powinny wziąć udział w:
- szkoleniu ,,Life - work balance,
- szkoleniu ,,Współpraca i komunikacja w zespole’
- szkoleniu ,,Zarządzanie konfliktem – jak lepiej radzić sobie z trudnymi sytuacjami i konfliktami w relacjach w pracy’’;
Warte uwagi jest też szkolenie na temat wypalenia zawodowego - przeciwdziałaniu i zapobieganiu oraz szkolenie dotyczące radzenie sobie ze stresem z elementami integracji zespołu.
Przeczytaj na naszym blogu artykuły powiązane:
- Zarządzanie konfliktem w zespole i efektywna komunikacja
- Jak poradzić sobie z chronicznym zmęczeniem w pracy? Wskazówki i porady
- Jak stawiać granice w pracy? Dlaczego warto je wyznaczać?
Maciej Firlit
O autorze:
Założyciel i Prezes Zarządu AVENHANSEN Sp. z.o.o. z ponad 20-letnim doświadczeniem w branży szkoleniowej. Przeszedł wszystkie szczeble kariery zawodowej od sekretarza, przez HR-Managera, po Dyrektora i Prezesa Zarządu. Duży nacisk kładzie na wysoką jakość obsługi klienta. Jego liberalne podejście do zarządzania, bazujące na partnerstwie, słuchaniu innych i dyscyplinie jakościowej, przyczyniło się do sukcesu firmy AVENHANSEN. Jest precyzyjny, nie akceptuje półśrodków i dróg na skróty. Prywatnie największą radość czerpie z podróżowania i obcowania z naturą.
Więcej informacji: Maciej Firlit