W dzisiejszym konkurencyjnym świecie walka o każdego gościa jest trudniejsza niż kiedykolwiek. Sezonowość, rosnąca konkurencja, presja ze strony portali OTA i rosnące koszty operacyjne sprawiają, że utrzymanie wysokiego obłożenia przez cały rok staje się prawdziwym wyzwaniem. Jak zatem wyróżnić się na tle innych i sprawić, by to właśnie Twój hotel przyciągał gości przez cały rok? Odpowiedź leży w strategicznym podejściu, które m.in. polega na optymalizacji cen i oferty w czasie rzeczywistym (Revenue Management), tworzeniu atrakcyjnych pakietów i ofert specjalnych, zarządzaniu reputacją online i inwestowaniu w marketing cyfrowy i widoczność oferty hotelu w Google.
W tym artykule podpowiemy, jak wdrożyć założenia skutecznej strategii zwiększania obłożenia w branży hotelarskiej, by cieszyć się pełnym obłożeniem i wysokim przychodem. Przygotuj się na dawkę praktycznej wiedzy, która odmieni oblicze Twojego biznesu hotelowego!
- Sezonowość, konkurencja i wysokie koszty sprawiają, że utrzymanie obłożenia hotelu przez cały rok to wyzwanie.
- Elementy skutecznej strategii to optymalizacja cen w czasie rzeczywistym, tworzenie pakietów i promocji oraz widoczność w Google.
- Szkolenia zwiększają jakość obsługi. Marketing cyfrowy i dobre opinie pomagają zdobyć nowych klientów.
Spis treści:
- Dlaczego warto zadbać o duże obłożenie hotelu?
- Jak zwiększyć liczbę rezerwacji w obiekcie hotelowym - 4 sprawdzone sposoby
- Jakie inwestycje pomagają zwiększyć obłożenie?
- Skuteczna strategia zwiększania obłożenia - czy na sens?
Dlaczego warto zadbać o duże obłożenie hotelu?
Wysoki wskaźnik obłożenia hotelu znacząco przekłada się na jego sukces finansowy. Im więcej pokoi zajętych w ciągu roku, tym większy przychód z noclegów wygenerujesz. Duże obłożenie w hotelu pozwala na lepsze wykorzystanie zasobów. Hotel ponosi stałe koszty związane z funkcjonowaniem, jak wynagrodzenie personelu, koszty mediów, administracji, niezależnie od tego, czy pokoje są zajęte. Wysoki stopień wykorzystania miejsc może obniżyć koszt jednostkowy i zwiększyć zyski.
Zadowoleni goście mogą dzielić się pozytywnymi doświadczeniami, co przekłada się na lepszą reputację online i większą widoczność w wyszukiwarkach i serwisach rezerwacyjnych. Hotele o wysokim obłożeniu, stabilnych przychodach i rozpoznawalnej marce hotelowej są znacznie bardziej atrakcyjne dla potencjalnych gości i inwestorów.
Jak zwiększyć liczbę rezerwacji w obiekcie hotelowym - 4 sprawdzone sposoby
Jeśli zależy nam na zwiększeniu liczby rezerwacji w naszym hotelu, to powinniśmy skupić się na wdrożeniu kilku skutecznych sposobów, które zwiększą widoczność i przyciągną nowych gości. Poniżej opisaliśmy pokrótce 4 sposoby na zwiększenie obłożenia w hotelu.
Optymalizuj ceny i ofertę w czasie rzeczywistym (Revenue Management)
Termin Revenue Management to określenie strategii biznesowej stosowanej najczęściej w branżach o zmiennej podaży i popycie m.in. w hotelarstwie i transporcie, która polega na dynamicznym dostosowywaniu cen i dostępności produktów lub usług, tak by zmaksymalizować przychody. Oznacza to, że ceny za pokój wyliczane są w oparciu o analizę popytu, konkurencji i aktualnych danych rynkowych. Systemy Revenue Management pomagają ustalić optymalne ceny rynkowe, które przyciągną gości biznesowych, jak i tych prywatnych.
Twórz atrakcyjne pakiety i oferty specjalne
Na dokonanie rezerwacji w hotelu nie wpływa jedynie cena na nocleg. Dodatkowe usługi, udogodnienia czy oferty specjalne dobrane pod preferencje gości, to istotne czynniki w wyborze hotelu. Pakiety wellness obejmujące zabiegi spa czy masaże zachęcą gości do pobytu na 3-4 noce. Popularną praktyką stosowaną przez hotelarzy jest też dawanie rabatów czy zniżek dla powracających gości. Wprowadzenie programu lojalnościowego lub promocyjnych pakietów dla gości, którzy pierwszy raz korzystają z naszych usług hotelowych pozwoli na zbudowanie relacji z gośćmi i skutecznie wpłynie na zwiększenie obłożenia hotelu w przyszłości.
Jeśli zależy nam na utrzymaniu obłożenia w okresie posezonowym,strategiczne oferowanie pakietów last minute w różnych przedziałach cenowych jest kluczowe. Powinniśmy również zadbać o szerokie umieszczanie tych ofert na różnych portalach ota, które efektywnie pośredniczą między klientami a hotelami, zwiększając zasięg naszej propozycji.
Inwestuj w marketing cyfrowy i widoczność oferty hotelu w Google
Ogromne znaczenie na widoczności naszego hotelu w wyszukiwarce Google ma sposób, w jaki prowadzimy marketing internetowy i media społecznościowe. Nasza strona internetowa powinna być dobrze zoptymalizowana pod względem SEO, atrakcyjna wizualnie i intuicyjna w obsłudze. Jeśli klient nie znajdzie naszej oferty w wynikach wyszukiwanie albo będzie długo błądzić po naszej stronie www będzie to oznaczać konieczność zmian. Warto pomyśleć również o płatnych kampaniach Google Ads.
Osoby zajmujące się promocją oferty hotelowej mogą nabyć nowe umiejętności podczas szkolenia na temat zwiększenia promocji usług hotelowych na portalach społecznościowych z elementami trade marketingu oferowanego firmę szkoleniowo-doradczą AVENHANSEN. Dobrym rozwiązaniem jest też wzięcie udziału w szkoleniu na temat nowoczesnych form marketingu.
Chcesz dowiedzieć się, jak ulepszyć obsługę gości hotelowych i zwiększyć obłożenie?
Sprawdź ofertę naszych szkoleń z branży hotelarskiej!
Dbaj o opinie gości i zarządzaj reputacją online
Zanim ktoś zarezerwuje pokój, istnieje duże prawdopodobieństwo, że wcześniej sprawdzi, co inni mówią w sieci. Pozytywne opinie i relacje gości to jedne z ważniejszych czynników, które decydują o rezerwacji noclegów i wpływają na markę hotelu. Pochlebne komentarze budują zaufanie potencjalnych klientów i zachęcają gości do skorzystania z oferty, podczas gdy negatywne opinie mogą zniszczyć reputację i odstraszyć klientów.
Jakie inwestycje pomagają zwiększyć obłożenie?
Inwestowanie w zespół to jedna z najlepszych decyzji. jaka warto podjąć. Firma AVENHANSENoferuje wiele interesujących szkoleń otwartych, jak i szkoleń zamkniętych związanych z branża hotelarską, które pomogą w rozwoju umiejętności Twojego personelu, co bezpośrednio przełoży się na znacznie lepszą obsługę gości. Są to na przykład:
- szkolenie ,,Profesjonalne utrzymanie czystości w obiekcie hotelowym'';
- szkolenie ,,Standardy obsługi gości hotelu w wymiarze międzykulturowym'';
- szkolenie ,,Skuteczne zarządzanie zespołem pracowników hotelu - jak być efektywnym liderem w branży hotelarskiej?'';
- szkolenie ,,Budowanie efektywnego zespołu jako ważnego czynnika budowania jakości obsługi gości w branży hotelarskiej'';
- szkolenie ,,Profesjonalny hauskeeping jako jeden z podstawowych elementów budowania wizerunku hotelu'';
- szkolenie ,,Profesjonalny recepcjonista hotelowy''.
Co istotne, na wymienione szkolenia przedstawiciele sektora HoReCa (Hotelarstwo, Gastronomia, Turystyka i Kultura) mogą się ubiegać o dofinansowanie z KPO w ramach odbudowy w wyniku pandemii COVID-19 i niwelowania strat, jakie te branże wtedy odniosły.
Skuteczna strategia zwiększania obłożenia - czy ma sens?
Zwiększenie obłożenia hotelu często wymaga przemyślanych inwestycji, które poprawiają atrakcyjność obiektu i doświadczenia gości. Wprowadzenie nowoczesnych systemów rezerwacji online, usprawnienie strony internetowej hotelu, rozszerzenie oferty marketingowej, elastycznepodejście do cen i aktywne prowadzenie profili w mediach społecznościowych może skutecznie zwiększyć obłożenie obiektu hotelowego i zwiększyć sprzedaż dodatkowych usług, co przełoży się na dodatkowe przychody.
Przeczytaj na naszym blogu artykuły powiązane:
- Jak zostać managerem hotelu?
- Jak powinna wyglądać obsługa hotelowa?
- Szkolenia dla personelu w branży HoReCa

Maciej Firlit
O autorze:
Założyciel i Prezes Zarządu AVENHANSEN Sp. z.o.o. z ponad 20-letnim doświadczeniem w branży szkoleniowej. Przeszedł wszystkie szczeble kariery zawodowej od sekretarza, przez HR-Managera, po Dyrektora i Prezesa Zarządu. Duży nacisk kładzie na wysoką jakość obsługi klienta. Jego liberalne podejście do zarządzania, bazujące na partnerstwie, słuchaniu innych i dyscyplinie jakościowej, przyczyniło się do sukcesu firmy AVENHANSEN. Jest precyzyjny, nie akceptuje półśrodków i dróg na skróty. Prywatnie największą radość czerpie z podróżowania i obcowania z naturą.
Więcej informacji: Maciej Firlit